غربالگری بارداری حذف نشده است؛ فقط از سطح یک به سطح 2 تخصصی منتقل شده است

دکتر سودابه کاظمی/ رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران

غربالگری بارداری حذف نشده است؛ فقط از سطح یک به سطح 2 تخصصی منتقل شده است

انجام غربالگری در پزشکی در زمینه‌های مختلفی در سراسر دنیا صورت می گیرد؛ مثلا غربالگری در سرطان ها. از جمله موارد دیگری که غربالگری انجام می شود شناسایی جنین های مبتلا به بیماری است و شناسایی این بیماری ها به طور مستقیم از طریق جنین ممکن نیست. پزشکان از بررسی مادر بادار سعی در شناسایی بیماری های موجود در جنین می کنند، لذا کار غربالگری در این موارد نیاز به تجهیزات بروز پزشکی و از طرفی پزشکان با دانش روز و آگاه است  که خوشبختانه این موارد در کشور ما وجود دارد. یعنی هم تجهیزات و هم پزشکان زبده در دنیا. البته هر کشوری واجد شرایط این دو عامل باشد اقدام به غربالگری جنین می نماید اما ممکن است متناسب با اولویت های بهداشتی و اقتصادی این عمل به روش های مختلف صورت پذیرد.

از مسائل مهم مشاوره صحیح دادن  پزشک به مادر باردار است. متاسفانه این بحث طی سال های اخیر به گونه ای اجرا شد که شاید نوعی الزام را در متن به همراه داشته است. در حال حاضر با توجه به اهمیت موضوع این مقوله به سطح دو  واگذار شده است و بهورز و ماما اجازه ورود به مقوله غربالگری را نداشته و مادر باردار برای درخواست غربالگری حتما باید به  متخصص زنان مراجعه نماید. 

 هرچند واگذاری به سطوح تخصصی، امکان دریافت مشاوره بهتر و صحیح تر را می تواند در پی داشته باشد. اما از طرفی  اولین کسانی که با حذف انجام غربالگری در سطح یک آسیب می بینند، قشر کم برخوردار و دور از شهر هستند چرا که این  مادران برای درخواست انجام غربالگری ناهنجاری جنین باید به یک مرکز سطح دو و به شهر بروند. چنین موضوعی زنان باردار را به مشقت می اندازد؛ زیرا برای درخواست نیز باید مسافت طولانی را از روستا به شهر بروند.

 به نظرم همان طور که الزام و اجبار در انجام غربالگری ناهنجاری جنین درست نبوده و نیست این نکته هم مهم است که اگر مادری متقاضی غربالگری است، مسیر انجام آن آنقدر سخت و گران نباشد که برای انجام غربالگری ناهنجاری جنین، مادر به مشقت و سختی بیفتد.

 به هرحال افراط و تفریط در هرمساله ای آسیب رسان است، مهم آن است که محوریت کارها باید حفظ آرامش مادر باشد به نحوی که خاطره خوشایندی از دوره بارداری داشته باشد. امیدواریم در تدوین آیین نامه های اجرایی بندهای قانون جوانی جمعیت که مربوط به موضوع غربالگری است بابهره گیری از مشاورین علمی و صدیق بویژه متخصصین زنان و سایر متخصصین در این حوزه، بگونه ای تنظیم شود که کمترین آسیب متوجه مادر و جنین شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • یداله جهانشاهلو
    2

    طوری شده بود که فقط دکترها پول بیخود میگرفتن وفقط نوعی رانت برای اونا بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها