دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد

افزایش ظرفیت پذیرش در رشته دندانپزشکی تصویب شد

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کنکور سال جاری ما ۱۰ درصد افزایش ظرفیت در رشته دندانپزشکی خواهیم داشت که این آمار در سال آینده ۲۰ و در سال ۱۴۰۳ به ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش ظرفیت پذیرش در رشته دندانپزشکی تصویب شد

دکتر منصور کبگانیان در یکصد و شصت و سومین جلسه شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که امروز در ساختمان مرکزی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، به مهمترین دستورالعمل این جلسه که درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی بود، اشاره کرد و گفت: در این جلسه مصوباتی داشتیم که قطعا دانشجویان و دانش آموزان همچنین متخصصین عرصه دندانپزشکی به آن علاقه‌مند هستند. در واقع در جلسه شورا در دهم مهر ۱۴۰۰ تکلیفی به شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور شده بود. متن مصوبه آن به این شکل بود که وزارت بهداشت مکلف بود طرح افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی، دندانپزشکی عمومی و تخصصی دندانپزشکی را به همراه اصلاحات پیشنهادی خود برای تشویق دانشجویان به تحصیل در رشته‌های تخصصی مورد نیاز و کم متقاضی را تهیه و ظرف مدت دو ماه جهت تصویب به این ستاد ارسال کند.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین تاکید کرد: مقداری از فرصت دو ماهه وزارت بهداشت در موارد فوق بیشتر سپری شد، اما اعداد، ارقام و آماری که با وزارت بهداشت داشتیم، باید بررسی و یکی می‌شدند، برخی از این اعداد در خصوص ظرفیت پذیرش متناقض بودند و ما هم برای سیاست گذاری باید اعداد و ارقام صحیحی داشتیم. به همین جهت کارگروه‌های بسیار مفصل و دقیقی تشکیل شد و سه جلسه کمیسیون علم و آموزش ما دقیقا موضوع را با حضور معاون وزیر بهداشت و نمایندگان دستگاه‌های مختلف بررسی کردند.

وی همچنین اظهار کرد: ما در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ظرفیت پذیرش در رشته‌های فوق سه جلسه کارگروه تشکیل دادیم، در نتیجه مطالب لازم برای ورود به جلسه امروز شورا آماده شد. در واقع در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی در جلسات قبل تشکیل و ابلاغ نیز شد و خوشبختانه موضوع اجرایی شد؛ اما نوبت پذیرش در رشته دندانپزشکی در جلسه امروز مطرح شد.

وی ادامه داد: وضع موجود سرانه دندانپزشکی به اذعان مسئولین حاضر در جلسه امروز به نسبت جایگاهی که ما انتظار داریم، متاسفانه مناسب نیست و سرانه دندانپزشکی در وضع موجود طبق آمار وزارت بهداشت ۳۵ دندانپزشک به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت است. در صورتی‌که در حداقل مطلوب باید ۷۰ دندانپزشک در ازای ۱۰۰ هزار جمعیت داشتیم.

کبگانیان یادآور شد: البته برخی شهرها و استان‌های مرفه ما تعداد دندانپزشک بیشتری دارند، ولی ما سرانه دندانپزشک کمتری در استان‌های محروم داریم. بنابراین وضعیت فعلی تعداد دندانپزشک در کشور راضی کننده نیست.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: ما به نسبت کشورهای دیگر نیز اگر بخواهیم وضعیت دندانپزشکی خود را مقایسه کنیم، در کشورهای گروه ۲۰ از نظر استاندارد در اواخر جدول قرار داریم. یعنی در بین ۲۰ کشور همچنین ۱۸ کشور منطقه ایران جزو پنج کشور آخر از نظر تعداد دندانپزشک است و از نظر قدرت خرید در مقایسه با کشورهای دیگر با این وجود رتبه ما پایین است. اگرچه معیار ما برای این موضوع کشورهای دیگر نیستند، اما باید از تجربه این کشورها استفاده کنیم و برای خود نیز استانداردهای مناسبی تعریف کنیم.

دکتر کبگانیان یادآور شد: توزیع جغرافیای دندانپزشک در سطح کشور در نقشه جامع علمی ارائه شد که ما وضعیت را به وضعیت خوب، بد، نارنجی و قرمز تقسیم بندی کردیم و در برخی مناطق هشدارهایی داده شد که باید وزارت بهداشت سیاستی در این زمینه تدوین کند که یکی از این سیاست‌ها تصمیمی است که امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده است.

وی ادامه داد: ما اعتقاد نداریم با یک تصمیم همه مشکلات در حوزه دندانپزشکی حل می‌شود، اما باید مشکلات موجود را با کمک مسئولان وزارت بهداشت برطرف کنیم. ضمن اینکه آماری وجود دارد که از سن ۴۰ سالگی در جمعیت کشور پوسیدگی دندان و نیاز برای مراجعه به دندانپزشک به شدت بالا می‌رود و ما نیز کشوری هستیم که رو به پیری بوده و باید در این زمینه فکری صورت بگیرد.

کبگانیان خاطرنشان کرد: تا قبل از سال ۱۳۸۸ ما شاهد این بودیم که نسبتا رشد خوبی در آمار ورودی دانشجویان دندانپزشکی وجود داشت، اما بعد از آن این رشد متوقف شد و از سال ۹۵ به شدت این کاهش ورودی به دانشکده‌های دندانپزشکی را شاهد بودیم و دانش‌آموزان زیادی علی رغم اینکه معدل‌های بسیار عالی داشتند و در آرزوی تحصیل در رشته دندانپزشکی مجبور به تحصیل در کشورهای دیگر می‌شدند و این افراد آموزش با کیفیت بالا نیز ندارند.

دبیر ستاد علم وفناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: یکی از مشکلاتی که ما در شورا بررسی می‌کردیم، این بود که ما نسبت استاد به دانشجو را در رشته‌های دندانپزشکی بررسی کنیم که ببینیم آیا این موضوع رعایت می‌شود. خوشبختانه در جلسه بررسی شد که استاندارد وزارت بهداشت در نسبت استاد به دانشجو ۱۰ به یک باشد که خوشبختانه در حال حاضر این وضعیت پنج به یک است؛ یعنی ما به ازای هر پنج دانشجو یک استاد داریم و این بیانگر این است که ما هنوز به استاندارد نرسیدیم و جا دارد افزایش پذیرش داشته باشیم.

به گفته کبگانیان ورودی امسال دانشجو در سال جاری برای رشته دندانپزشکی ۱۷۵۰ نفر است. البته در جلسه تاکید شد که بحث پیشگیری و سلامت دندان اهمیت زیادی دارد و ما می‌دانیم اثر اجرای این سیاست در آینده نشان داده می‌شود؛ اما اگر پوسیدگی دندان و مشکل مراجعه به دندانپزشک زیاد است، به زودی رفع نخواهد شد. برخی از دوستان تصور می‌کنند بحث سلامت دندان و پیشگیری باید مهمتر از افزایش ظرفیت باشد که البته ما با تصویب مصوبه افزایش ظرفیت بحران وضع موجود را در آینده نداشته باشیم.

این مقام مسئول یادآور شد: مصوبه‌ای که امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی به اتفاق آراء تصویب شد، این بود که ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی باید افزایش یابد. اولا اینکه اولویت این مصوبه باید از سوی مسئولان وزارت بهداشت رعایت شود و از طرف دیگر بحث شد که روی تعهد سه برابری از دانشجویان دندانپزشکی برای خدمت تجدید نظر صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز شورا مصوب شد در سال جاری یعنی ۱۴۰۱ ما همین افزایش ۱۰ درصدی در پذیرش دانشجوی دندانپزشکی داشته باشیم، این در حالیست که در سال ۹۹ این ظرفیت پذیرش کمتر شده بود؛ اما برای سال جاری دوستان وزارت بهداشت عنوان کردند زمان کمی برای اعمال افزایش ظرفیت دارند. ما افزایش ۱۰ درصدی پذیرش را تصویب کردیم؛ اما در سال ۱۴۰۲ این افزایش ۲۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ این میزان به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و در سال ۱۴۰۴ مجددا بررسی صورت خواهد گرفت. آماری را خواهیم گرفت که نسبت این عدد افزایش یا ثابت ماندن آن به هر عدد دیگری مورد بررسی قرار بگیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: وزیر بهداشت امروز در جلسه حضور نداشت، اما این اطلاعات به معاون ایشان داده شد و دوستان ما در ستاد نقشه افزایش ظرفیت بیشتری را تاکید داشتند، اما با مشورت معاون وزیر بهداشت این اعداد تغییر کرد و اجرایی خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: معاون وزیر بهداشت امروز تاکید کرد که ما کمبود دندانپزشک در کشور را قبول داریم و افزایش ظرفیت لازم است، اما امکاناتی را لازم داریم تا مشکلی در کیفیت آموزش دانشجویان  پیش نیاید. البته برای حل این موضوع مسئولان در سازمان برنامه و بودجه قول‌هایی دادند. اما واقعیت این است دانشجویان رشته دندان پزشکی که وارد دانشگاه می‌شوند تا دو سال نیازی به تجهیزات، یونیت و سایر ابزارها نیست. بنابراین این دو سال زمان خوبی است که امکانات و زیرساخت‌های لازم تحصیل دانشجویان فراهم شود و نبود زیرساخت و امکانات هم دلیلی برای نرسیدن به استانداردهای لازم در رشته دندانپزشکی نیست.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    انحصارهاراازبین نبرید توراخدا .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها