از بین بردن خطر ابتلا به تب مالت با خرید شیر پاستوریزه و جوشاندن آن

کارشناس نظارت بر فرآورده‌های خام دامی اداره کل دامپزشکی یزد گفت: شهروندان برای حفظ سلامت خود شیر را به مدت ۵ دقیقه بجوشانند.

از بین بردن خطر ابتلا به تب مالت با خرید شیر پاستوریزه و جوشاندن آن

فاطمه برهانی گفت: شیر سرشار از مواد مغذی مورد نیاز روزانه بدن و دارای نقشی پررنگ در سبد غذایی خانوار است به همین دلیل برای حفظ سلامت شهروندان، نظارت بر سلامت شیر استان به طور مستمر در حال انجام است.

به گفته برهانی: ارتقاء سلامت فرآورده‌های خام دامی در راس برنامه‌های دامپزشکی است.

او می‌گوید: برای حفظ سلامت شیر مصرفی شهروندان، کلیه ایستگاه‌های جمع آوری شیر در استان، تحت نظارت مسئولین فنی و بهداشتی دامپزشکی خدمات ارائه می‌دهند.

کارشناس نظارت بر فرآورده‌های خام دامی اداره کل دامپزشکی یزد گفت: مسئولین فنی مستقر در ایستگاه‌ها در دو نوبت صبح و عصر با انجام آزمایش میزان آب افزوده شده، درصد چربی، اسیدیته، پروتئین و تقلبات احتمالی در شیر را تعیین همچنین با کاهش بار میکروبی برای حفظ و ارتقاء کیفیت شیر اقدام می‌کنند.

برهانی گفت: در کنار این امر مهم نظارت بر حمل شیر خام با روش اخذ مجوز بهداشتی_قرنطینه‌ای حمل شیر به وسیله صاحبان خودرو‌های دارای پروانه اشتغال و حمل بهداشتی معتبر در مراکز جمع آوری شیر و پرورش گاو شیری انجام می‌شود.

او گفت: حفظ سلامت بهداشتی شیر اهمیت دارد و همه شرایط و ضوابط بهداشتی در طول زنجیره غذایی از تولید تا مصرف باید رعایت شود که فرآورده سالم و با کیفیت به دست مصرف کننده برسد.

به گفته برهانی: حمل غیر بهداشتی شیر با خودرو بدون اخذ مجوز بهداشتی_قرنطینه‌ای غیر قانونی است و در صورت مشاهده با خاطیان برخورد جدی می‌شود.

برهانی می‌گوید: سرد کردن فوری و تحویل سریع شیر به کارخانه‌های لبنی و ایستگاه‌های جمع آوری شیر، شستشو و ضد عفونی کردن شیردوش‌ها و رعایت نکات بهداشتی در محل دامداری‌ها مهم‌ترین اقدامات دامداری‌ها در کاهش بار میکروبی شیر است.

او گفت: به شهروندان توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری مهلک تب مالت، شیر خام مصرفی خود را از مراکز معتبر خریداری کنند و آن را به مدت ۵ دقیقه بجوشانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها