همه چیز در مورد آزمایش ایدز

از زمان کشف HIV در سال ۱۹۸۱، این ویروس همواره به عنوان یک چالش بهداشتی و یک دغدغه بزرگ برای مردم جهان مطرح بوده است.

همه چیز در مورد آزمایش ایدز

استفاده از سرنگ مشترک و روابط جنسی پرخطر راه‌های اصلی انتقال HIV بوده‌اند و مردان حدود ۸۰ درصد و زنان ۲۰ درصد مبتلایان را تشکیل می‌دادند. به طوری‌که در گذشته انتقال از راه تزریق مشترک اصلی‌ترین راه انتقال HIV بوده است اما در سال ۱۴۰۰ آمارهای نشان می‌دهد که انتقال از راه جنسی به راه اصلی انتقال ویروس HIV تبدیل شده است. انتقال از طریق تتو کردن و حجامت غیر بهداشتی نیز از در حال گسترش است. برای اینکه همه چیز را در مورد این بیماری خاموش و خطرناک بدانید، ادامه مطالب را از دست ندهید..

آیا همه افراد به تست ایدز نیاز دارند؟

یکی از نگرانی‌های مهم مرتبط با ویروس HIV آن است که موارد ابتلا به این ویروس همانند یک کوه یخی است، به این صورت که تعداد مبتلایان بسیار بیشتر از آمار کنونی است. بسیاری از مبتلایان به HIV در حال حاضر از بیماری خود آگاه نیستند چراکه این ویروس ممکن است تا سال‌ها علائم بالینی بروز ندهد. افراد ناقل پتانسیل بالایی در انتقال ویروس به دیگران دارند و بدین صورت به شیوع HIV دامن می‌زنند. از این‌رو توصیه می‌شود که افراد از رفتارهای پرخطر مثل روابط خارج از ازدواج، مصرف مواد مخدر، خالکوبی و تتو پرهیز کنند تا در معرض ابتلا به این ویروس قرار نگیرند.

 افرادی که رفتارهای پرخطر داشته‌اند بهتر است هرچه زودتر برای انجام تست ایدز اقدام کنند تا در صورت آلودگی احتمالی، بتوان در مراحل اولیه بیماری را کنترل کرد. افرادی که بر اساس موارد زیر در معرض خطر ابتلا به HIV قرار دارند باید حداقل سالی یکبار آزمایش ایدز را در چکاپ‌های روتین خود قرار دهند.

 

رفتارهای پرخطری که خطر ابتلا به HIV را به دنبال دارند:

  • برقراری رابطه جنسی بدون کاندوم
  • تزریق مواد مخدر
  • خالکوبی یا تتوی بدن
  • حجامت در مراکز نامعتبر و غیربهداشتی
  • علاوه بر موارد بالا در شرایط زیر نیز پزشکان توصیه می‌کنند که آزمایش ایدز انجام شود:
  • قبل از شروع یک رابطه جدید
  • در زمان بارداری
  • ابتلا به هر نوع عفونت مقاربتی

آشنایی با انواع تست HIV

اگر فردی مبتلا به HIV باشد وضعیت سلامتی او به صورت روتین با آزمایش‌های مخصوص HIV سنجیده می‌شود. برای این کار از چندین روش جهت بررسی حجم ویروس در بدن و میزان پیشروی آن استفاده می‌شود:

آزمایش شمارش تعداد سلول‌های CD4: ویروس HIV سلول‌های CD4 را در خون مورد هدف قرار می‌دهد و آنها را از بین می‌برد. سلول‌های CD4 نوعی گلبول سفید هستند که از اجزای کلیدی سیستم ایمنی به حساب می‌آیند. اگر تعداد این سلول‌ها بر اثر پیشروی ایدز به تدریج کاهش یابد، سیستم ایمنی توان دفاعی خود را از دست خواهد داد.

 اگر تعداد سلول‌های CD4 یک فرد آلوده به HIV از ۲۰۰ سلول در هر میلی‌متر مکعب خون کمتر شود، او وارد فاز سوم بیماری ایدز شده است. تشخیص و درمان به موقع بیماری می‌تواند به فرد کمک کند تا تعداد CD4 نرمال خود را حفظ کرده و از ورود به فاز وخیم بیماری جلوگیری شود.

آزمایش بار ویروسیبار ویروسی در واقع اندازه‌گیری میزان HIV در خون است. از این آزمایش برای ارزیابی اثربخشی درمان HIV و وضعیت بیمار استفاده می‌شود. هرچه بار ویروس در فرد کمتر باشد، احتمال پیشرفت بیماری و ورود به فاز خطرناک ایدز کمتر می‌شود. به همین ترتیب هرچه سطح ویروس در بدن کمتر باشد احتمال انتقال آن به دیگران نیز کاهش می‌یابد. البته تمام افراد مبتلا به HIV حتی افرادی که بار ویروسی آنها بسیار اندک است، باید همچنان از کاندوم و سایر روش‌های بازدارنده برای پیشگیری از انتقال به دیگران استفاده کنند.

Screenshot_20220430_115648

در صورت مثبت بودن آزمایش ایدز، چه کاری باید انجام داد؟

در صورت مثبت بودن جواب آزمایش، لازم است که همواره مشاوره پزشکی مد نظر باشد و سبک زندگی بر اساس توصیه‌های بهداشتی تنظیم گردد. افراد آلوده به HIV باید به صورت منظم داروهای تجویز شده را مصرف کنند تا از پیشروی ویروس در بدن و تضعیف سیستم ایمنی جلوگیری شود. گاهی ممکن است داروهای تجویز شده اثربخشی لازم را نداشته باشند بنابراین بنابر تشخیص پزشک لازم است که آزمایشات چکاپ دوره‌ای HIV انجام شود تا بار ویروس در بدن تحت کنترل باشد. خوشبختانه امروزه درمان به موقع و موثر تاثیر چشمگیری در بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر بیماران مبتلا به ایدز دارد. بهتر است بدانید که امروزه، انجام تست ایدز در خانه نیز میسر است و به راحتی می‌توانید تا این کار را در منزل انجام دهید.

آیا تشخیص ایدز در خانه امکان پذیر است؟

همانند بسیاری از بیماری‌های مزمن که آزمایشات چکاپ برای ارزیابی اثربخشی داروها و بررسی سلامتی فرد تجویز می‌شوند، در افراد مبتلا به HIV نیز همین امر صادق است. بنابراین افراد آلوده به HIV لازم است که با تشخیص پزشک، در بازه‌های زمانی منظم برای انجام آزمایش اقدام کنند. برای بسیاری از افراد دردسرهای مراجعه به آزمایشگاه امری ناخوشایند است و همین امر بعضی اوقات باعث به تاخیر انداختن یا نادیده گرفتن آزمایشات می‌شود. اما خبر خوب این که در سال‌های اخیر با ابداع شدن روش آزمایش در منزل دیگر لازم نیست برای انجام آزمایش‌های خود از منزل خارج شوید. در روش آزمایش در منزل، تنها کافیست که به صورت آنلاین در مراکز ارائه دهنده این نوع خدمات درخواست آزمایش خود را ثبت کرده تا در اسرع وقت متخصص خونگیری جهت دریافت نمونه به منزل شما مراجعه کند. نمونه دریافت شده با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بلافاصله به آزمایشگاه‌های معتبر ارسال شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن جواب آزمایش در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

Screenshot_20220430_115628

آزمایش ایدز در خانه را با هومکا تجربه کنید!

همانطور که گفته شد، هر فردی ممکن است به دلیل انتخاب‌های نادرست خود در زندگی  یا حتی گاهی ندانسته و ناخواسته، در معرض ابتلا به HIV قرار بگیرد. لذا توصیه می‌شود افرادی که رفتارهای پرخطر ذکر شده در این مقاله را تجربه کرده‌اند، جهت اطلاع از وضعیت سلامتی خود و جلوگیری از هرگونه پیامدهای آتی، برای انجام آزمایش ایدز اقدام کنند. یک اتفاق مسرت بخش برای افرادی که تمایلی به مراجعه حضوری به آزمایشگاه ندارند این است که مجموعه هومکا این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بدون مراجعه به آزمایشگاه تشخیص طبی آزمایشات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

تمامی خدمات این مجموعه، بر اساس سند چشم انداز سلامت هومکا ،با دقت و حساسیت بالایی اجرا می‌شود تا رضایت متقاضیان در بالاترین سطح ممکن حاصل گردد. افراد ساکن کلان شهرهای تهران، کرج، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان ، رشت و اهواز قادرند هم اکنون درخواست آزمایش ایدز در خانه را از طریق تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ یا مراجعه به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir  ثبت کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن و در زمان مقرر، جواب آزمایش خود را بدون مراجعه حضوری به آزمایشگاه در اختیار داشته باشند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها