آلودگی هوا در شهرهای گرمسیری چقدر قربانی می‌گیرد؟

آلودگی هوا در شهرهای گرمسیری با مرگ بیش از ۱۸۰ هزار نفر مرتبط است.

آلودگی هوا در شهرهای گرمسیری چقدر قربانی می‌گیرد؟

به نقل از ارث، در مطالعه جدیدی که دانشگاه کالج لندن انجام داد، دانشمندان گزارش دادند آلودگی هوا منجر به افزایش مرگ‌ومیر زودرس در شهرهای گرمسیری در سراسر جهان شده است. محققان با استفاده از مشاهدات ماهواره‌های ناسا و آژانس فضایی اروپا کیفیت هوا را برای ۴۶ کلان شهر آینده در آفریقا، آسیا و خاورمیانه ارزیابی کردند.

نتایج نشان داد کاهش کیفیت هوا و افزایش آلودگی هوای شهری برای سلامت انسان خطرناک است. در تمام شهرها افزایش قابل‌ توجه سالانه تا ۱۴ درصد برای دی‌اکسید نیتروژن(NO۲) و تا هشت درصد برای ذرات ریز(PM۲.۵) شناسایی شد.

افزایش در ذرات ریز اولیه نیز تا ۱۲ درصد برای آمونیاک و تا ۱۱ درصد برای ترکیبات آلی فرار فعال بود و این موضوع با صنایع نوظهور و منابع مسکونی مانند ترافیک جاده‌ای، سوزاندن زباله و استفاده گسترده از زغال‌ سنگ و سوخت چوب مرتبط است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال ورود به دوره جدیدی از آلودگی هوا در این شهرها هستیم. دانشمندان همچنین افزایش قابل‌ توجهی در قرار گرفتن جمعیت شهری در معرض آلودگی هوا در دوره مطالعه یافتند. به‌ طور کلی ۴۰ شهر از ۴۶ شهر افزایش قابل‌ توجهی در اکسید نیتروژن داشت؛ در حالی که ۳۳ شهر افزایش ذرات ریز را نشان داد که این موضوع به علت رشد جمعیت و بدتر شدن سریع کیفیت هواست.

در حالی که تعداد مرگ‌ومیرها در شهرهای گرمسیری آفریقا به دلیل پیشرفت‌های اخیر در مراقبت‌های بهداشتی کمتر است، محققان بر این باورند که بدترین اثرات بهداشتی آلودگی هوا را می‌توان در دهه‌های آینده انتظار داشت.

ما به جای اینکه از اشتباهات گذشته درس بگیریم و اطمینان حاصل کنیم که صنعتی‌ شدن سریع و توسعه اقتصادی به سلامت عمومی آسیب نمی‌رساند، همچنان به انتقال آلودگی هوا از یک منطقه به منطقه دیگر ادامه می‌دهیم اما امیدواریم که این نتایج به ما در انجام اقدامات پیشگیرانه در مناطق استوایی انگیزه دهد.

افزایش تعداد کسانی که بر اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، در شهرهای جنوب آسیا به‌ ویژه داکا، پایتخت بنگلادش، با ۲۴ هزار مرگ بیشترین میزان را داشته است. همچنین شهرهای هند شامل بمبئی، بنگلور، کلکته، حیدرآباد، چنای، سورات، پونا و احمدآباد مجموعا ۱۰۰ هزار مرگ را ثبت کرده‌اند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها