مسجد یا بی‌آرتی؛ آیا باید درهای خانه خدا به روی بی خانمان ها باز شود؟/ مرور تاریخی بر نقش مسجد در تاریخ اسلام

کسانی که مخالف باز شدن درهای مسجد هستند نقش تاریخی این مکان را فراموش کرده اند. قرنها درهای مسجد به روی مردم باز بوده و به همین دلیل قلب تپنده هر شهر و محله به حساب می آمده است.

مسجد  یا بی‌آرتی؛ آیا باید درهای خانه خدا به روی بی خانمان ها باز شود؟/ مرور تاریخی بر نقش مسجد در تاریخ اسلام

حسین نیازبخش- مدتی است که بحث اتوبوس خوابی کارتن خواب ها و بی خانمان های تهران در محافل مختلف مطرح می شود. بسیاری در واکنش به این اتفاق، کمپینی راه انداخته اند و از مسئولین شهری خواسته اند درهای مساجد را باز کنند تا بی خانمان های تهران در شب های سرد زمستان یخ نزنند.

برخی با این خواسته مخالفت کرده و معتقدند این کمپین صرف پاک کردن صورت مساله است. برخی دیگر نیز مدعی اند این خواسته نوعی خوش خیالی آرمانی است و بسیاری از کارتن خواب ها بعد از ورود به مسجد شروع به سرقت دارایی های مسجد می کنند.

نگارنده به دسته اول و دلایلشان کاری ندارد اما شکی نیست که دسته دوم، رسالت تاریخی مسجد را از یاد برده اند. مساله مهم صرف باز کردن درب های مسجد برای کارتن خواب ها نیست، مساله این است که بر خلاف سنت نزدیک به ۱۵۰۰ ساله مسجد، درهای مهم ترین مکان عبادی و اجتماعی مسلمانان حتی به روی شهروندان عادی نیز بسته است. متاسفانه بیشتر مسئولان مساجد راس فرا رسیدن افق شرعی در مسجد را باز می کنند و به محض اقامه نماز جماعت هم در آن را می بندند. بسیاری از نگهبانان مسجد در طول روز (و نه نیمه شب) در مسجد را به روی نمازگزاران باز نمی کنند و مسجد در عمل به جز در ساعت اذان، تعطیل است.

بنابراین، می توان گفت که مساله فقط باز شدن در مساجد به روی بی خانمان ها و کارتن خواب ها نیست؛ مساله فراموشی نقش تاریخی مسجد در طول تاریخ اسلام است.

مروری بر تاریخ مسجد/ اولین عبادتگاه مسلمانان چه فرقی با مساجد کنونی داشت؟

med-1024x768

شاید برای فهم بهتر موضوع بهتر باشد مروری کوتاه بر تاریخ مسجد داشته باشیم. اولین مسجد توسط شخص پیامبر (ص) در مدینه ایجاد شد. ایشان بعد از مهاجرت به مدینه و در حالیکه هیچ خانه ای نداشتند و دوست هم نداشتند برای مدت طولانی میهمان یکی از اهالی شهر باشند، در مکانی که شترشان در آنجا خوابید، مسجدی بنا کردند. پیامبر(ص) در همان مسجد زندگی کردند و کارهای عبادی، فقهی، سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی و نظامی مسلمانان را رتق و  فتق می کردند.

نکته جالب اینکه، گروهی از اصحاب پیامبر (ص) که با خانواده به مدینه نیامده و زن و فرزندی هم نداشتند، در همان مسجد ساکن شدند. این گروه که از اصحاب بزرگ و برجسته پیامبر بودند، سکویی (صفه) در مسجد النبی ساختند و در همانجا زندگی کردند. این گروه که به نام اصحاب صفه نیز مشهورند، به اصطلاح "زهّاد الیل و اُسد النهار" بودند؛ یعنی در روز همانند شیر به جهاد پرداخته و به امور مردم و مسلمانان رسیدگی می کردند و در شب هم چون زاهدان به عبادت می پرداختند.

بررسی تاریخ اولین مسجد جهان اسلام به خوبی نشان می دهد این مکان چه نقشی در وحدت مسلمانان داشته است. در مسجد تقریبا همیشه به روی مسلمانان باز بوده، اصحاب دائما در رفت و آمد بودند، امور سیاسی و اقتصادی آنان در مسجد حل می شد و حتی مناظرات علمی و فقهی آنان نیز در این مکان مقدس برگزار می گردید. بسیاری از مسافران و در راه ماندگانی که جایی برای خوابیدن نداشتند در کنار اصحاب صفه در مسجد می آرمیدند و بسیاری از آنان نیز در همین مکان اسلام می آوردند.

s-l300

این نقش تاریخی و برجسته در سالها و قرون بعدی نیز حفظ شد. در همان قرون نخستین هجری مسجد مرکز تمام فعالیت های حیاتی شهر بود و حتی از دارالاماره شهر نیز مهمتر گردید. مسجد در طول این سال ها مرکز علم، فقه، شریعت، سیاست، رزم، عبادت، فرهنگ، اقتصاد و مسائل اجتماعی بود. جالب اینکه تقریبا در تمام این سال‌ها نیز در آن  شبانه روز به روی همه و از جمله در راه ماندگان باز بود.

بررسی تاریخ اسلام و ادبیات فارسی و عربی به خوبی این نظر را تایید می کند. به عنوان نمونه، نحوه شهادت حضرت علی (ع) را بررسی کنید. روایت است که وقتی ایشان وارد مسجد شدند، عده ای در مسجد خواب بودند و گویی ابن ملجم نیز در بین این افراد بوده است. این نشان می دهد که در مسجد همواره به روی مردم باز بوده و خوابیدن در آن هم جایز بوده است.

بررسی تذکره الاولیاء عطار نیشابوری نیز به خوبی رای فوق را تایید می کند. بسیاری از عرفای بزرگ بعد از مهاجرت از شهر خود و ورود به شهری دیگر وارد مسجد آن شهر می شدند. بسیاری از این عرفا در لباس درا‌ویش و گدایان وارد مسجد می شده و هیچ کسی هم مانع ورود آنان نمی شده است. حتی برخی از این عرفا چند سال در مسجدی گوشه نشینی کرده و از آنجا بیرون نمی آمده اند. این به خوبی نشان می دهد که مسجد چقدر پویا و زنده بوده و همیشه پذیرای افراد مختلف از طبقات و درجات متفاوت بوده است.

تضعیف جایگاه مسجد و پیدا شدن رقیبان

Theree-Worshippers-Praying-in-a-Corner-of-a-Mosque-1880-Jean-Leon-Gerome-Oil-Painting-3

متاسفانه با قدرت گرفتن گروهی از شیوخ و انحصار مساجد به خصوص بعد از حمله دوم مغولان (در زمان تیمور) و رشد گرایش های صوفیانه تند و تیز، دوری از مسجد نیز آغاز شد. مسجد آرام آرام تبدیل به بلندگوی حکومت گردید و تنها شیخ الشیوخ شهر و امیر و وزیر می توانستند در آنجا خطبه بخوانند. محافل علمی و فقهی از جامعه اسلامی رخت بر بست و سنت ستون نشینی (حلقه زدن دور ستون مسجد و مناظره و درس و بحث درباره یک موضوع فقهی یا علمی) نیز کم کم از بین رفت.

در این اوضاع، گروه های صوفی مسلک نیز از فرصت استفاده کرده و با تاسیس خانقاه ها و عبادتگاه های خود توانستند تا حدی جای مسجد را گرفته و برای قرونی حتی به پایگاه های اصلی فکری و سیاسی و اجتماعی به خصوص ایران تبدیل شوند.

مسجد تا زمان انقلاب مشروطه همچنان جایگاه والایی در فعالیت  عبادی، اجتماعی و سیاسی ما داشته است (هر چند در نسبت با قرون نخستین اسلامی کمتر بود). با مدرن شدن ایران کم کم مساجد همین جایگاه را هم از دست دادند.

از اواسط دهه ۲۰ شمسی تا زمان حال، هر چه به جلوتر آمدیم مرکزیت مسجد کمتر شد و درهای آن نیز ساعت بیشتری بسته گشت.

در زمانه کنونی، به جز فعالیت عبادی در ساعات شرعی و فعالیت سیاسی و البته گه گاه فعالیت خداپسندانه و کمک به نیازمندان فعالیت دیگری از مساجد دیده نمی شود. این در حالی است که از بعد انقلاب قاعدتا جایگاه مساجد باید بیش از گذشته شده و درهای آن به روی هر نیازمند و فقیر روحی و جسمی باز می شد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 88
  • مرید
    46

    اگر به جای مساجد مدرسه میساختین الان به جای خرافات علم حاکم بود

    نظرات شما -
    • 30

      ان وقت دین فروشان نادان پرست باید چه خاکی بر سرشان می ریختند؟!

    • جیران
      29

      کسیکه معلمش اینستاگرام و بی بی سی ،:،،همچین نظراتی بعید نیست

    • ناشناس
      15

      چه ربطی داره؟ هر چیزی جای خودش!خرافات از نادونی افراد میاد نه از داخل مسجد

    • 20

      مشکل این کشور افرادی مثل شما هاست که با نا اگاهی تمام اراجیف می نویسید وفکر می کنید حالیتونه ،خیلی پرت وپلا می نویسی
      مدرسه جای خود ،مسجد جای خود ،،،

    • در پاسخ به مرید
      12

      تا زمانی که منافعشون ایجاب میکنه مردم درگیر خرافات و جهل باشن هیچ وقت برای آگاه شدنشون هزینه نمیکنن بلکه برای ترویج خرافات و احمق نگه داشتن مردم و غارت هرچه بیشتر منابع کشور زیرساخت ها را محیا میکنن

  • علی
    16

    اگه اسمش خانه خداست چرا انسانها گل چین شده حق استفاده از اونو دارن مگر نه اینکه ایمان بظاهر ادمها نیست شماها به گفته های خودتون هم اعتماد نداریدواقعا که

    نظرات شما -
    • سزار
      7

      مسجد ماوای مومن است و قفس منافق

    • 19

      جاي دزدان و غارتگرانه درو غگوست

    • پپ
      12

      عزیز شما هم مسجدی باش ،بعد ببین گل چین می شوی

  • ناشناس
    23

    اينها از برکات است قدر بدانيم!!!

  • علیرضا
    6

    متاسفانه این داستان قبل کرونا هم بوده
    مگه قبل کرونا قبل و بعد از نماز درب مساجد باز بود ؟
    نیم ساعت قبل نماز و نهایتا یکساعت بعد نماز مساجد تعطیل میشد
    متاسفانه با ذهنیتی که مردم از مساجد ، اخوندا و کاسبی اونا از بابت اقامه نماز و سخنرانی کردن براشون ایجاد شده مساجد دیگه اون استقبال قبل از انقلاب ازشون نمیشه و فقط برای مجالس ترحیم و .. استفاده میشه

    نظرات شما -
    • چرا
      17

      جناب عالی مسجد می روی ؟؟؟؟؟؟
      اگه می رفتی می فهمیدی که الان هم افراد مسجدی زیاد هستند
      در مورد قبل انقلاب هم خیلی حرفت طنز بود ،،،
      من هم قبل انقلاب را دیدم هم بعد انقلاب

    • علیرضا
      15

      من مسجدی که آخوندش ( که وظیفه ش راهنمایی و ارشاد مردم به دین خداست ) برای دوتا اقامه نمازش 2-3 میلیون پول میگیره نمیرم
      در ضمن
      اون طنزی که شما میفرمایید رو میشه از نحوه زندگی و حجاب و اعتقاد پیرمردها و پیرزنهای بالای 760 سال فهمید
      مساجد قبل انقلاب رو شما عوضی رفتی داداش
      این جدیدا رو هم به نیت دیگه ای رفتی

    • علی
      2

      بله. معمولا از تبار شمر بن ذی الجوشن فردی که بسیار بی رحم و بی ادب است به عنوان خادم مسجد انتخاب میشود.
      در طول روز سه بار، هربار یکساعت در مسجد را باز میکند و بعد هم می بندد.
      به مولایمان،امام مهدی صاحب الزمان شکایت میکنم.

  • ناشناس
    21

    مساجد هم الان تبدیل به پایگاه و بلند گوی حکومت شده، و به روی بندگان خدا بسته است. هیچ مسجدی حق ندارد از حکومت انتقاد کند مثل دوران مغول و تیموری و اموی و عباسی

  • علی
    14

    مسجد که چه باید گفت از مال مردم درست شده نماز که پیر مردها میخوانند پول هزینه هایش از جیب ملت میرود حقوق پیش نماز از جیب ملت اما اصل اینجاست مالکیت پدری مال روحانی امنا و یا ..... خواص هست ساعت کاریش هم معین نماز صبح که تعطیل هست چون روحانی حالش نداره میماند مغرب عشا و ظهر عصر در حقیقت مسجدها ۴ساعت در کل باز هستند و دم تعطیلی به هیچ عنوان اجازه ورود به کسی نمیدهند نماز بخواند حکومت هم اسلامیست حال برای شب خوابی باز باشد واقعا جک خوبی بود

  • بهمن
    12

    درود بر نگارنده مقاله و باید احسنت گفت بالاخره شخصی به زبان آمد . اینهمه بودجه و هزینه مساجد باید روزی به کار آید چه برای فقیران و کارتن خواب ها و چه در مواقع بحران های بزرگ مثل زلزله و سیل و طوفان . مسجد فقط مختص عبادت نیست باید منفعتش خیلی بیشتر باشد. به قول معروف عبادت به جز خدمت خلق نیست.

  • شهرام.ر
    12

    من معتقدم که آمیختن دین و سیاست دلیل اصلی کمرنگ شدن نقش مساجد، کلیسا ها و کلا مکانهای مذهبی شده است.کانالیزه کردن اعتقادات مذهبی مردم، اجباری شدن دین ، سواستفاده از جهل انسانها، آمیختن دین و خرافه، تضاد بین گفتار و کردار روحانیون ، خود را نماینده خدا بر روی زمین نامیدن و .. (اغلب توسط حاکمان) باعث کمرنگ شدن نقش مذهب ومساجد شده است.

  • ناشناس
    13

    در این 43 سال چنان بلایی بر سر اعتقادات مردم آمده که دیگه کسی نمی تونه ادعای مسلمانی کنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      اگراگر اگراین حکومت بگوید ماست سفید است مردم هیچ هیچ هیچ باوری و اعتقاد یا اعتمادی بهشون نیست خیلی در حق مردم و زندگی مردم مملکت ظلم کردن یک روز جواب باید بدن زندگی مردم و سفرهای مردم را با فقر گرانی سیاه کردن

    • ناشناس
      10

      اعتقادی که با این چیز ها از بین برود به درد خودت می خورد وبهتر است که ،،از بین برود ،،استاد اخلاق؟؟؟

  • ناشناس
    9

    خجالت آور نیست اگر از قسمتی از بیمه پدر برخوردار بودند کمتر به این روز می افتادند خود حکومت اینگونه دوست دارد کمک مومنانه یعنی ذلت در ایران وسر پوش گذاشتن به فقر فراگیر در ایران چرا حکومت سر جنگ با مردان جامعه را دارد اینان هیچ یک توصیه نامه ای برای استخدام نداشتند چرابیمه به کمک اینها نمی آید بسیاری از اینان خواهرشان از بیمه پدر استفاده میکنند خدا لعنت کند پدر مادر کسانی که این قوانین رامیگذارند تامردان در فلاکت باشند

  • شهروند
    14

    تو هر محله حداقل ۲ تا مسجد هست بدون هیچ سودی برای اهالی ، البته برای گردانندگان آن بسیار سودمند است . اگه بجاش درمانگاه می ساختند ، خدا خشنود بود . مساجد شده پاساژ ، مغازه اجاره میدن .

  • حمید
    56

    مسجد جای عبادت هست جای تجمع انسان های کثیف و بی دین نیست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      یه نگاه واقعی تو آینه بنداز

    • ناشناس
      8

      کثیفتراز شماه دروغگوتراز شماها قم ظلامین خودتان هستین در دنیا نداشتیم همچین چیزی دشمن مردم خوده شماها هستین

    • 8

      انها را حکومت جامعه کثیف و بی دین کرده است.وانگهی هنر در این است که اینها را به راه درست بیاوری و در زندگی عنصر بدردبخوری بکنی ,نه این که رها کنی تا بدبختی را تکثیر کنند.

    • علی
      2

      خداوند تو را لعنت کند که شیعیان مرتضی علی را کثیف و نجس خطاب میکنی.

  • عبرت
    6

    در روایات
    داریم که خود ابن ملجم زمانی که برای کشتن امام علی (ع) به کوفه آمد. درهمان مسجد / خواب / بود وخود حضرت او را بیدار کردن برای نماز.
    افسوس وصد دریغ که بعد این همه سال ، مردم توقع هتل ،مهمانسرا وگرمخانه ندارن ولی حق بود که لااقل درب خانه خود خدا بروی آنان بسته نشود. شاید اگر شیطان در زمین خانه داشت،قطعا درب آن به روی بندگان باز بود. باعث تاسف است کشور اسلامی .

  • ناشناس
    11

    حق همه مردم حتي افراد بي خانمان كه از خانه خدا بدونه هيچ محدوديتي استفاده كنند…اگر اين افراد در خانه خدا جا نداشته باشن پس ديگه كجا برن

    نظرات شما -
    • 8

      دانشمند،،، بی خانمان داریم تا بی خانمان ؟؟؟؟؟
      بی خانمان های ما همه دزد وموادی هستند مسجد جایگاه وکرامت دارد تو خودت راضی می شوی داخل آن مسجد پا بگذاری پس چرت ننویسید ،حالا اگر چند تا فرش مسجد را هم به تاراج نبرند

    • 6

      روزها تابلوبزنید مسجد شبها تابلو بزنید سوعیت ارزان یامسافرخانه بینوایان چه ایرادی داره منبع درامد

  • دن کیشوت
    11

    مردم گرسنه اند، تمام شیر آلات سرویس بهداشتی مسجد محل ما را دزدیده بودند آنهم موقع نماز ظهر و عصر، این مسجد سرجمع از ۲۴ ساعت ۲ ساعت باز است آنهم برای اقامه نماز های یومیه که در همین ۲ ساعت دزدها از بیرون و گداهای کیسه به دست از داخل تحت عنوان کمک به مخارج مسجد ( کیسه سفید) ، کمک به خادم مسجد ( کیسه سبز) و سایر کمکها که هر روز و بین تمام نمازها این کیسه گردانی ادامه دارد، از طرف دیگر بیشتر از نام خدا و پیغمبر و ائمه اطهار در این مسجد، دعا برای سلامتی مسوولین نظام و قربان صدقه رفتن و شعارهای تبلیغاتی و سیاسی باب است، شبهای جمعه و یا مراسم جشن ولادت که خوراکی میدهند، مسجد شلوغ است اما روزهای عادی دو صف نماز بیشتر نیست که آنهم چند پیرمرد و پیرزن و دو سه تا بچه که عشق مکبر بودن دارندهستند. بوی جوراب و عرق بدن و خمیازه کسی که پیاز خورده و سرفه و عطسه کردن پس گردن نفر جلویی یا بغلی و دست کردن به بینی و عدم هماهنگی ( یکی در رکوع است و دیگری ایستاده و یکی میخواد به سجده برود و یکی نشسته و پایش را کشیده) و بدتر از همه اینکه من با قبله نمای گوشی متوجه شدم که اصلاً جهت قبله اشتباه است و ۴۵ درجه باید به سمت راست باشد که مستقیم است، امام جماعت هم که انقدر اذکار را طول میدهد که برخی افراد در اثنای نماز بی خیال جماعت شده و فرادا نماز را تمام می کنند، ونگ و ونگ بچه های کوچکی که همراه زنها آمده اند و جیش کردن و باد دادنها که جای خود، الغرض مسجد دیگر معنایش را از دست داده به مرحمت سلطنت آخوندها

    نظرات شما -
    • من
      4

      گرسنه خودتی ،،،،،،کسی گرسنه شکمی نیست ،،،الاِ
      گرسنه مواد ،،همه چیز را قاطی نکن

    • مرتضی
      4

      با این متنی که شما نوشتی فکر کنم وضعیت خانوادگی خودت رو نوشتی و از نگارشت معلومه علاوه بر این که ادب نداری تا حالا پا به مسجد هم نگذاشتی

  • شهروند
    10

    خداوکیلی من یه شهروند معمولی هستم ولی از بی تدبیری مسئولین که پس از ۴۰ سال باید سال به سال بهتر بشند بدتر میشند خون دل میخورم ، مثلاً ، نمیشد بجای آن همه هزینه تیلیاردی برای مصلی نماز جمعه تهران ، از صحن و سرای مرقد امام ره با آن فضای عظیم برای نماز جمعه استفاده کرد ؟؟؟ دیگه مابقی بماند ......!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      از غرض تصمیم همان بود ولی اینجا زاییده اونجاست یعنی اگه اونجا بوجود نمی امد اینجاها هم درست نمیشد شعبه اصلی وفرعی وبرای هرشعبه افراد بخصوص که کارشون باماشین حساب وسررسید هست

    • 0

      سال ۹۶ از اهواز به استانبول بارپتروشیمی بردم درشهراکسارای گشت وگذاری کردم وظهربود صدای اذان امد فروشنده مغازه روبه امان خدارها کرد ومراتنهاگذاشت رفتن بیرون مغازه دیدن هیچ مغازه داری درمغازه نیست باوسایلی که دردست داشتم رفتم بطرف مسجد مردم عبادت واقعی میکردن ومن ازصحنه هایی که درایران دیده وشنیده بودم وازمسجد نفرت داشتم باعبادت مردم ازتمام اقوام وملتها درمسجد بودن گفتم بارخدایا اگه پیش نماز این هست پس پیش نمازهای ما چی هستن اگه عبادت این هست پس عبادت های ایرانیهاچی هست اگه مسلمان اینهاهستند مسلمانان ایرانی چی هستند اگه میگن مسجد خانه خداست مساجد ایران خانه کیست برگشتم واین سوال چندین سال هست درذهنم درگیرهست دلیلش چی هست؟؟؟؟؟؟

  • esy
    8

    آن زمان انسانها فقیر بودند وپاک
    مثل حالا شیشه ای وگردی وکثیف نبودند
    اگر در مساجد برای همیشه باز باشد
    پس از مدتی مانند خرابه ها پر از آشغال وسرنگ و.. خواهند شد
    وحتی وسایل مساجد هم به یغما خواهد رفت
    اگر مثل آدمهای قدیم دیدید درب مساجد هم باز خواهند شد

    نظرات شما -
    • حقگو
      4

      جامعه و انسانهایی را منظورته که شاهنشاه خدابیامرز تربیت کرده بود ؟؟

  • ایثارگر
    7

    بنده موافقم. خانه خدا مآمن بندگان خدابشه.چرا به کار کردپناه گاه اللهی دقت نمیشود؟

  • ناشناس
    8

    مملکت همه چیز دارد مردم انقدر با فقر گرانی مواجه است لعنت خدا بر قدیمیها کهئ که ازشکم سیری رفاه ارزانی زندگی خوب انقلاب کردن گرفتار دروغگوهای فریب دهنده افتادیم خیلی مردم بدبختی هستیم و ازاین بدترمان خواهند کرد

    نظرات شما -
    • حمید
      22

      عزیزجان! بجای گوش کردن به اراجیف شبکه‌های اونور آبی و ناسزا گفتن به این و اون! یه زحمت به خودت بده تو اینترنت سرچ کن: فقر و فلاکت در زمان پهلوی‌ یا روایت خارجی‌ها از فقز و فلاکت ایران در زمان پهلوی! یا اعتراف شاه به گرانی و تورم سیصد درصد یا اعتراض فردین به گرانی روز افزون در قبل از انقلاب و ...!!!

    • سیف
      20

      عزیزجان! درود خدا بر تو، بجای ناسزا گفتن به این و اون! یه زحمت به خودت بده تو اینترنت سرچ کن: فقر و فلاکت در زمان پهلوی‌، یا روایت خارجی‌ها از فقز و فلاکت مردم ایران در زمان پهلوی، یا اعتراف شاه به گرانی و تورم سیصد درصد، یا اعتراض فردین به گرانی روز افزون در قبل از انقلاب و ...!!!

    • علی
      1

      چه ربطی به شاه داره ۴۵ سال کافی نیست یه فرست ۵۰ ساله هم از داور چهارم براتون میگیرم ببینم چه ........میخورید

    • معلم
      2

      علی آقا هنوز شما زبان مادری خودت را یاد بگیر
      تا بعد ببینیم چی میگی

  • ناشناس
    11

    خب این بی خان ومان ها رنگ ریا بخودبگیرند تا بالای مساجد جایشان دهند .

  • ناشناس
    9

    اگر کسی تا صبح به عبادت در مسجد بپردازد کسی معترض نیست .اگر برای حل مشکل کارتن خواب و بیچارگان و معتادان بخواهید مسجد را سپر کنید کاری درست نیست .شما چه فکر کردید آیا صلاح است که شب افرادی در مسجد بخوابند که حال و روز خوشی ندارند و روز به دنبال عیاشی و دزدی و غیرو هستن البته منظور من اون عده افرادی که پاک هستن و بنا به دلایلی خانه ندارند جدا هست .چرا هر وقت یه مشکلی برای یه عده افراد پیش میاد مراکز دینی و اسلامی آماج حملات قرار میگیرد .چرا با وجود اماکن گسترده ورزشی و سالنهای سینما و تاتار و سالن عروسی که اکثر اوقات در وقت شب خالی هست کسی گیر نمیده

  • علی
    6

    اولا این معضل فقط مختص کشور ما نیست، پیشرفته‌ترین و به اصطلاح ثروتمندترین کشورها هم دچار این معضل هستند! باور ندارید، در گوگل سرچ کنید فقر و بیخانمان‌ها در در شهرهای آمریکا...! یا فقر و بیخانمان‌ها در فرانسه و انگلیس و آلمان و حتی در ژاپن که بنظر بعضی‌ه... بهشت روی زمین هستند!!!
    دوما در این مورد که نظر خواسته شده بنظر اشکالی نداره، منتها تجربه ثابت کرده (اکثر) بی‌خانمان‌ها که از مهاجرین هم هستند، مقیـد به رعایت نظافت نیستند و این خود شاید یکی از مهم‌ترین دلیل مخالفت‌ها باشـه.

  • مش جمعه
    9

    اگر آیت اله مکارم شیرازی اجازه دهد بنده موافق نظر نویسنده هستم.

  • محسن
    3

    تو همین منطقه۱۲ تهران کلی مراکز سر پوشیده ورزشی هست تو همین اطراف پارک هرندی . کسی ورزش نمیکنه . بدهند به اینها

  • ایرانی
    8

    خیران با ایمان مسجد ساختند نگارنده گان این مقاله اگر راست می گویند پیش قدم شوند برای ساخت آسایشگاه برای کارتن خوابها بعضی ها دنبال بهانه هستند به اعتقادات مردم بتازند به مسلمانان شما می گویید بلد نیستند در کدام کلیسا به روی کاتن خوابها باز است احمقی هم حدی دارد شما چرا از
    ز دوران صدر اسلام نمونه می آورید در عصر حاضر کجای دنیا مرسوم است چنین چیزی مگر دوران صدر اسلام معتاد وجود داشت خودت می گویی پیامبر ویارانش نه کارتن خوابها

  • ازاد
    5

    در ایران علم هم وجود دارد ایمان هم کسانی که در شبکه‌های امثال من وتو غوطه‌ور هستند اینها را نمی بینند منتظر هستند آنها چیزهایی را نوشخوار کنند اینها فردایش در جامعه فسق و فجور رواج بدهند کسی که شبکه من وتو را با اون مجریان فاسد وسگ بازشان را نگاه کند در مورد مسجد این چنین حرف می زند

  • ناشناس
    3

    اصحاب صفه مکانی در کنار مسجد و نه در شبستان مسجد مورد نظر است. اینگونه مسائل را مطرح و نظرخواهی کردن برای افراد عوامی که نگاه درستی به دین ندارند، تشدید بدفهمی و موضعگیریهای ناآگاهانه دین گریزانه را بدنبال دارد! و شما مسئول آنها هستید. مکانهای قابل استفاده فراوان هستند. چرا در میان آنها مسجد را برگزیدید؟!

  • منتظر
    9

    کجاست آن منجی عالم که بیاید و مساجدشان را ویران کند و منبرهایشان را بسوزاند و کتابهایشان را به آتش بکشد و عمامه هایشان را دور گردنشان بپیچد و بساط ظلمشان را برچیند؟ اللهم عجل لولیک الفرج

  • سهیلاپرویزی
    13

    من موافق خوابیدن بی خانمانهادرمسجدهستم

  • ناشناس
    11

    چه اشکالی دارد خیلی هم خوب است، ایا مگر دین اسلام برای حمایت از قشر مظلوم و ستمدیده نیست پس چه اشکالی دارد می توان از مساجد اینگونه استفاده بهینه کرد و اصل اسلام رو با نمایش گذاشت البته با رعایت موازین بهداشتی

  • راننده
    1

    ده سال پیش بخاطر مریضی پدرم رفتم تهران و متاسفانه خیلی دیر وقت شد و نتونستم جایی برای اسکان پیدا کنم و به سفارش پدرم جلوی یک مسجد اتراق کردیم که حداقل نماز صبح رو ایشون داخل اون مسجد پُر زرق و برق بخونند... متاسفانه حتی برای پخش اذان هم درب مسجد رو باز نکردند و پدر خدابیامرزم گفت وای از آن روزی که مساجد بجای جای عبادت ، تبدیل به بُت‌کده بشه!!

  • ناشناس
    8

    کشوری با ذخایر عظیم گاز و نفت ، مردمش باید تو این سرما توی بی آرتی بخواین جای تأسف دارد

  • امین
    2

    چطوره از ظرفیت های فرهنگستان ها ،ورزشگاهها،،،،هم استفاده شود

  • ناشناس
    1

    مساجد که محلی هست واسه یادخدابایددایمی بازباشدودزدچیزی ندزدد

    نظرات شما -
    • 4

      محل تقسیم غنایم پنیر وشکر روغن مایع ....هرشب پنج شنبه باربندیلشون رومیبندن یواشکی میندازن پشت دوششون مسجد روبه مقصد ویلادورمیزنن الهی که کوفتتون بشه مفتخورهای ساندیسی

  • ناشناس
    9

    مسجد جاي جنگ و غارت و عشق و حاله اخوند هاست گور باباي فقرا

  • ناشناس
    7

    مساجد همیشه در طول تاریخ جامعه ساز بودن.
    اصحاب صفه هم بخاطر اینه که مهاجرین خونه نداشتن.
    مثل همین قضیه که به امام صادق(ع) میگفتن چرا فقیرانه مثل پیامبر(ص) و امام علی(ع) زندگی نمیکنه که ایشون فرمودن زمان پیامبر فقر زیاد بود ایشون به این شکل زندگی کرده و‌ الان مردم زندگیشون مرفه تر شده و امام مرفه تر زندگی میکنه

  • ناشناس
    8

    واقعا باید قبول کنیم که فقط ما ادعا می کنیم که یک کشور اسلامی هستیم متاسفانه فقط به اسم اسلام و دین هر کاری که می خواهند انجام می دهند بدون اینکه ببینند مردم عادی چگونه برای گذراندن زندگی روزمره چقدر مشکل دارند
    در کشور ما مسجد جزء مکان های بلااستفاده است چه اشکال دارد که مسجد شبانه‌روز باز باشد کجای دین و مذهب آمده که مساجد باید دربان داشته باشد که فقط و فقط به موقع نماز در مسجد را باز کند و بعد از نماز در مسجد را ببندد

  • یک ایرانی
    10

    فقط هر سال بودجه‌شون بیشتر می‌شه

    نظرات شما -
    • علی
      1

      مساجد را مردم اداره می کنند وبودجه آنها را مردم خودشان می دهند نه دولت
      پس چرت ننویس

    • علیرضا
      12

      چرا جفنگ میگی
      وقتی به حرفی که میزنی علم و آگاهی نداری حرف مفت نزن
      هر مسجدی تو ستاد اقامه نماز بودجه سالیانه داره و حاج آقای اون مسجد بر نحوه هزینه کرد اون بودجه نظارت میکنه ( به همین دلیله که سالیانه مبلغ برگزاری نماز آخوندا بالاتر میره )

    • ناشناس
      4

      جفنگ شما میگی چیزی که اطلاع نداری بلغور می کنی
      مساجد بودجه دولتی ندارند بفهم

    • کاکو
      3

      علیرضا
      خودتی ،آگاهی به توهین نیست ،،،،
      مساجد توسط مردم اداره می شوند
      ویه روحانی که در هر مسجد محله نماز می خواند دولت پول نمی دهد
      فردا من وتو در کمتر از نیم متر جا دفن می شویم
      اینقدر دروغ نگو

    • علیرضا
      8

      متاسفانه ابله تر از شماهاوجود نداره
      شما میتونی تشریف ببری میدان ولیعصر بپرسی ستاد اقامه نماز کجاست
      بعدش بری اونجا و پرس و جو کنی که فلان مسجدی که تو فلان خیابون شهر هست چقدر بودجه داره
      بنده خدا
      من حسابرس همونجایی بودم که الان داری ازش دم میزنی وجود نداره و هیچ بودجه ای بهش تخصیص داده نمیشه
      هر مسجد
      هر قبر شهید
      هر قبر شهید گمنام شناسنامه و بودجه اختصاصی داره
      اینو بفهمید

    • 6

      بودجه مساجدرو سازمان اوقاف واریز میکنه وفرمانداریها هم نظرات برکمبودهاشون میکنه درمسجد به روی همه بازهست فقط باید همرنگ جماعت بشی تاخریدارداشته باشی

  • متفاوت
    12

    تاخرابش نکرده اند دربهایشان رابرای هرکسی بازکنید.این دنیا برای کسی نمیماند و مال و اموال وسازه ها فقط امتحانی بیش نیست.

    نظرات شما -
    • مات
      0

      تو که هیچ ،غلط می کنند که کاری کنند

  • ناشناس
    4

    بی خانماندرمسجد جایی درست میکردن اونجا سکونت باشن بهتر از بی ارتی اونجا خیریها وبهزستی نهادهای مردمی بیشتر کمک می کنن بر رفتا راونا تاثیر می گذاشت یک روانشناس ومددکار براشون می گذاشتن تسهیلات ارزان حمایت می کردن

  • ناشناس
    4

    نگارنده محترم همه حرفات قبول اما یک مطلب رو سخت فراموش کردی ، در گذشته به قول خودت فقرا و مهاجرین و دروایش و هم توی مساجد بیتوته میکردن ، اما در حال حاضر این کارتن خوابها اکثرا متاسفاته آلوده به مواد مخدر وبیماریها و جرمهای عجیب و غریبن ، گذشته از سرقت اموال مسجد ، آیا درسته در محلی که مردم میخواهند به عبادت بپردازند ، محل خواب چنین افرادی بشه ؟؟؟؟؟!!!
    بنده شخصا همین الانش هم توی بسیاری از مساجد طبعم قبول نمیکنه به سجده برم از بوی پا و چرک !

  • علی
    0

    متاسفانه نگارنده اینقدر بی اطلاعه که نمیدونه صفه را بیرون از مسجد و برای این ساختن که دیگه کسی داخل مسجد نخوابه چون مسجد جای عبادته. در مورد چیزی که نمیدانید مجبور نیستید اظهار فضل کنید

  • ناشناس
    4

    مساجد هم دانشگاه بودند و هم حوزه علمیه
    ولی صد افسوس که به برکت مسئولین الان نه دانشگاه است نه حوزه علمیه.

  • محمد رضا شاه محمدی
    2

    سلام علیکم و رحمه الله همنوعان وهموطنان عزیز !اولا یک روحانی سالها درس خوانده و زحمت کشیده مثل همه دبیران، معلمین و اساتید محترم دانشگاهها .مستحضرید؛ دروس حوزوی مشتمل بر چند رشته درسی است که هر یک در دانشگاه رشته مستقلی محسوب میشوند .مانند تاریخ اسلام که یک روحانی و مبلغ دین خصوصا در قامت امام جماعت محل و مسجد باید نسبت بدان در حدی بالاتر از دیپلم ( تا دکتری) آشنائی داشته باشه .همینطور از ادبیات فارسی باید اطلاعات تقریبا سطح بالایی داشته باشه .استفاده از واژگان مناسب ، بهره گیری از کنایات، استعارات، ضرب المثلها ، حکایات پند آموز ، اشعار شعرای بزرگ از فردوسی تا حافظ و سعدی و مولوی و خیام و.. که لوازم خطابه و بیان و انتقال مطلب به مخاطبین هست ، بسیار مورد نیاز اوست .علاوه برخورداری از فن خطابه و منبر وآشنایی نسبی با آن از ارکان تبلیغ برای اوست .مضافا ؛ تحصیل علوم منطق ، فلسفه ، فقه و اصول فقه و احکام گسترده دین در همه موضوعات و دانش علم رجال ( شناخت افرادی که در زنجیره یک روایتند برای فهم اعتبار روایت ) و علم درایه ( فهم استحکام روایت و تطبیق آن با قرآن و عقل و مسلمات برای تشخیص صحیح از جعلی بودن آن) ، آشنایی با تاریخ معاصر که این زمانه از ملزومات دانش عمومی است و برای او که خود را در معرض جماعت قرار داده مهمتر و لازمتر، همه و همه بیانگر مقام علمی اوست و نباید به دیده غفلت و تحقیر و توهین به عالم دین- که جایگاهش در قرآن و روایات بسیار بلند و محترم انگاشته شده -نگریست. مراجعه فرمائید به کتب تفسیر و مجامع روایی مانند وسایل الشیعه و ... مطلب دوم اینکه جایگاه او در مسجد فقط اقامه نماز نیست بلکه بیان احکام شرعی ، تفسیر آیات الهی ، پاسخ به مسائل کلامی و غیر آن ، واسطه دریافت و تحویل وجوهات شرعیه به مراجع تقلید ، سبقت در مشارکتهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی، نظیر تشکیل محفل قرانی، گروه سرود و تئاتر و نمایش و تواشیح و برنامه های اوقات فراقت بویژه در تابستان که خود بسیار زحمت اور است و... و کمک رسانی به فقرا و ایتام و جمع اوری اعانات و صدقات و خیرات و مبرات ، و تاسیس و حمایت و گسترش فرهنگ قرض الحسنه با حمایت یا تشکیل صندوق مذکور ، شرکت در مجامع سیاسی و عبادی و ... نظارت بر نظافت مسجد و مدیریت همه جانبه آن از خادم تا هیات امنا و دفتر حسابرسی یا حسابدار و مدیریت امور مستاجرین از اگهی جهت اجاره تا قرار داد با همکاری هیات امنا و امور قضایی چون پیگیری تخلیه مستاجر و جایگزینی و برگزاری مجالس سوگ و مراثی اهل بیت و تا مراسم جشن ملی و مذهبی ، و رسیدگی و مدیریت مرمت و تعمیر تاسیسات مسجد از ترکیدگی لوله و گرفتگی چاهها و توسعه مسجد و ... همه و همه واقعیاتی است که اکثر هموطنان عزیز از اینهمه وظائف امام جماعت غیر مطلع اند .... مطلب سوم اینکه امام جماعت همیشه معلم کلاس درس حداقل ۵۰ نفره در مسجد است نه تنها در بعد اموزش بلکه با رفتار و سکناتش بلحاظ تربیتی و پرورش. سئوال اینجاست که آندسته از روحانیون مسجد که تقریبا همه ایام هفته برای نمازگزاران برنامه های متنوع بیان احکام ، تفسیر قرآن، بیان موعظه و اخلاق و برگزاری مراسم و... دارند چه زحمتی نمیکشند که معلم و دبیر و استاد دانشگاه و مدیر ادارات می کشند !!!!! مگر آنها بیل و کلنگ میزنند و حقوق میگیرند ؟!!!!! مطلب چهارم : اهمیت هر علمی بسته موضوعش است و موضوع علم دین انسان ، مبدا ، و معاد و عاقبت و انجام است که مهمتر از این موضوع وجود ندارد .زکجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود ؟ به کجا میروم اخر؟ پیامبر اکرم فرمودند : علما وارثان پیامبرانند." العلما ورثه الانبیا" و نیز فرمودند : علما امت من از انبیا بنی اسرائیل برترند ."علما امتی افضل من انبیا بنی اسرائیل" مطلب پنجم : بسیاری از علما رنج کشیده ، کارگری کرده و فقر چشیده اند چون پدر مرحومم که بنائی میکرده و حقیر که علاوه بر آن آشپزی میدانم و سالها کار کردم و تولید ذغال هم داشته ام. و مباشرتا کار کرده ام .از اینرو وای به حال قضاوت کننده گان به ظاهر و تهمت زنندگان و مسخره کنندگان و سو ظن کننده ها " ویل لکل همزه لمزه " " یا ایها اللذین آمنوا لایسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم و لا نسا من نسا عسی ان یکن خیرا منهن " مطلب ششم : اما درب مساجد تقریبا از یکساعت قبل اذان تا یک ساعت بعد از نماز حدود سه ساعت ظهر و همین مقدار شب و یک ساعتی صبح ( مساجدی که نماز صبح دارند) باز است.‌با توجه به نا امنی از سوی معتادان و افراد مغرض و جاهل و زنان خیابانی و ...که بارها و بارها خسارت به سیستم بهداشتی زده اند. از سرقت شی آلات تا کشیدن مواد تا کیپ کردن عمدی چاهها و ... و از سوی دیگر ضرورت بسته شدن مسجد در ساعاتی چون عصر برای نظافت و ناهار و استراحت و خواب خادم در میانه روز، باید نگهبان جداگانه ای برای این امر گذاشت و حقوق مستقلی برایش در نظر گرفت که در توان همه مساجد نیست .و البته راهکار مناسب جهت تامین حقوق و هزینه های اینچنینی وجود دارد ولی متاسفانه مسئولین کم کاری می کنند و از تجارب امثال حقیر که ۴۰ سال مسجد داری با پدر مرحوم داشته ، بهره نمیگیرند.! مطلب آخر : بسیاری از توهین ها به روحانیون ریشه دیگری دارد و مردم فکر میکنند هر کس عبا و عمامه داشت دستی بر آتش دارد و مسند حکومتی ! و این از آنروست که روحانیت پیشقراول و لیدر انقلاب و مسجد خواستگاه آنست . علاوه هر عالمی واجد صلاحیتهایی که گفته آمد خصوصا تقوی نیست و این را صادقانه و خاضعانه باید اقرار نمود. در پایان عرض میکند آنچه در خصوص امثال ما در قرآن و روایات امده واژه " عالم " است نه آخوند و نه روحانی .و حرکت در این راه ( تبلیغ و مجاهدت در دین و برای خدا ) چنانکه در سابقه تاریخ انبیا و اولیا و اوصیا و در بایگانی ذهنمان است با شماتت و دشنام و تهمت و سو ظن و غیره به علما راستین همراه بوده و هست و باید تحمل کرد . که موجب علو مکانت و منزلت در بارگاه هستی است .والسلام علی من اتبع الهدی

    نظرات شما -
    • متفاوت
      2


      آن یکی پرسید اشتر را که هی

      از کجا می‌آیی ای اقبال پی

      گفت از حمام گرم کوی تو

      گفت خود پیداست در زانوی تو.

  • ناشناس
    4

    نمیدونم چرامردم از دین ومسجد جداشده اند دانشگاه ومدرسه ودورهمی خانواده ها خریدارداره ولاغیر

  • ناشناس
    1

    در اینکه جایگاه و فعالیت مساجد کاهش یافته و نیاز به باز شدن فضا و کار است شکی نیست اما این کار به معنی کارتن خواب کردن مساجد نیست حفظ پاکی مساجد مهم است ورود شپش و غیره به مسجد کار خیر نیست به نقش علمی فرهنگی مسجد هم کمک نمیکند

  • محمدرضا
    4

    مرحبا به این فکر عالی بسیار کار پسندیده ای است کاش میشد تو این مساجد با این عزیزان بی خانمان صحبت کرد(مشاوره) شاید بشود اونا رو به خانواده هایشان برگرداند یا لا اقل کاری بهشون داد وبرای همیشه از این بیخانمانی نجات پیدا کنن

  • ماهاب
    2

    مسجد محل عبادت هست و جای آدم های کارتون خواب که اکثرا معتاد دزد بیمار روانی و تمییز نیستند و اکثرا موقع ادرار طهارت نمی گیرند نیست هر کسی در جای مخصوص باید قرار بگیرد..و من به دلیل شغل م با این افراد زیاد در ارتباط بودمستقیما مسجد جای این افراد نیست

  • حسن لر
    0

    اگر درب مساجد باز باشدکارتون خواب ها ی حالا مثل ان زمان نیستند می شود محل مواد مخدر وغیرو ... ان زمان مسافر در راه مانده بود و اما حالا باید شهرداری به فکر باشد به هر حال کارتون خواب ها هم عزیز هستند اسیب دیده هستند وظیفه حکومت است فکری بردارد

  • علی
    2

    تو گاندوها فقط ممد گاندو قبول دارید عجب سریالی بود انشالله ورژن ابی قشنگتر بیشتر هم کیف میده قبول دارین؟

  • ناشناس
    0

    اگه بجای این همه مسجد خانه فرهنگ میساختن چقدر خوب میشد تا ما از تاریخ وفرهنگی فاصله نگیریم وبه این خرافات پناه بیاریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها