با دربند تهران آشنا شوید

دربند تهران یکی از محله‌ های قدیمی و بسیار خوش آب و هوا در پایتخت است. دربند یکی از بهترین گزینه‌ های تفریح در تهران برای شاهزاد گان قاجاری بوده‌ است.

با دربند تهران آشنا شوید

افرادی مانند شاهزاده الله ‌وردی‌ میرزا و ابوالملوک کیومرث‌ میرزا از این منطقه به عنوان محلی برای نشیمن و استراحت استفاده می‌ کردند. بعدها مهمانخانه و ویلاهای متعددی به دستور رضاشاه پهلوی در این منطقه ساخته شد. پل بزرگ روی رود خانه و تندیس کوهنوردی نیز در زمان حکومت پهلوی ساخته شده‌ اند. هتل دیپلمات، تنها هتل لوکس دوران سلطنت محمدرضاشاه، در سمت چپ رودخانه قرار دارد. دربند یکی از گزینه‌های اصلی مردم تهران برای گردش و پذیرایی از مهمانان خارجی یا شهرستانی است. اگر قصد سفر به تهران را دارید، دربند را در اولویت لیست تهرانگردی خود قرار دهید. با آس چارترهمراه باشید تا دراین مقاله شما را با جاذبه های زیبای دربند بیشتر آشنا کنیم. شما می توانید بلیط مشهد تهران  را از سایت آس چارتر تهیه نمایید وسپس سفرکنید.

Picture8

تاریخچه محله دربند

دربند یکی از آن محله‌های قدیمی و اصیل در پایتخت است که قدمت آن به ۲۰۰ سال گذشته باز می ‌گردد. دربند تهران که به عنوان یکی از جذاب‌ ترین تفرجگاه‌های اهالی پایتخت و گردشگران آن به شمار می ‌رود، داستان جالبی دارد. آنطور که روایت شده، اولین بار دو نفر از سمت طالقان به تهران آمدند و در محله دربند تشکیل خانواده دادند و پایه‌های دربند تهران را بنا کردند. شاید جالب باشد که بدانید محدوده و جغرافیای این منطقه ییلاقی زیبا، چندان تغییری نکرده و دربند امروزی، در حقیقت همان دربند چندین سال پیش است. باید بدانید که یکی از دوران طلایی و پر رفت و آمد در محله دربند، دوره قاجار بوده که بسیاری از شاهزادگان این سلسله در آنجا اقامت داشتند. ناصرالدین شاه نیز یکی از پادشاهان معروف قاجاریه بود که در ماه مبارک رمضان از روستای پس قلعه و آبشار تماشایی آن دیدن کرد. در همین زمان بود که عمارت ناهارخوری دربند نیز به این منطقه خوش آب و هوا و تفریحی اضافه شد.

 

بناهای تاریخی دربند

Picture9

بناهای تاریخی فراوانی در این منطقه وجود دارد که خبر از قدمت دربند می‌ دهد. این بناها شامل یک حمام، چند آب انبار قدیمی، قنات که امروزه نیز موجود است، یک تکیه بزرگ و دو مسجد ۲۰۰ ساله و دو قبرستان بسیار قدیمی است. یکی از قدیمی‌ ترین بناهایی که در گذشته و به دستور رضا شاه در دربند ساخته شد، مهمانخانه و چندین ویلا در کنار رودخانه بود که به عنوان اولین مهمانخانه لوکس تهران به شمار می ‌رفت که برای اقامت شخصیت‌های مهم و میهمانان خارجی استفاده می ‌شد. میهمانخانه دربند، بعدها به هتل دیپلمات تغییر نام داد و تا اواسط دوره محمدرضا شاه تنها هتل آبرومند و مناسب ایران شمرده می ‌شد. شما می توانید باکمتر ازسه دقیقه بلیط هواپیما تبریز تهران را از سایت آس چارتر تهیه و رزرو نمایید.

Picture10

جاذبه های زیبای دربند تهران

 خیلی از افرادی که قصد صعود به کوه‌های البرز مرکزی را دارند، مسیر دربند را انتخاب می‌ کنند. دربند محله‌ های قدیمی مختلفی مانند کنارمحله، سربند، مرغ محله (مغ محله) و کلاغ پر دارد. رودخانه دربند تجریش نیز در این منطقه و از بین دهکده دربند گذر می ‌کند. دره‌ های امامزاده ابراهیم، اوسون، آبشار، کاک، زون و شیردره نیز محل‌های عبور رودخانه دربند هستند. چه قصد داشته باشید با دوستانتان گردش کنید و چه خانواده، دربند بهترین گزینه برای یک گردش مفرح و جذاب است. جاهای دیدنی دربند یکی و دو تا نیست. با سفر به این منطقه، آخر هفته خوشی خواهید داشت.

امامزاده ابراهیم دربند

امامزاده ابراهیم دربند تهران، یکی از مکان‌های مذهبی این منطقه است. این امامزاده بیش از 3 کیلومتر تا میدان سربند فاصله دارد. ابتدا باید نیم ساعت پیاده ‌روی کنید. سپس با طی مسیری سه کیلومتری به یک دو راهی خواهید رسید. هوای خنک و دلپذیر این منطقه انرژی مورد نیاز برای ادامه هفته شما را تامین می ‌کند. تابلوی موجود در آن منطقه شما را به راحتی راهنمایی خواهد کرد.

 

رودخانه دربند

رود دربند یک رودخانه کم عرض که از کوه های اطراف روستای دربند و دیله سرچشمه گرفته و در آب انباری به نام استیل که در دوران مظفرالدین شاه قاجار به سال 1320 هـجری قمری احداث گردیده است، می ریزد. آب رود دربند جهت مصارف کشاورزی ذخیره می شود، مازاد آب رودخانه از سمت شمالی امامزاده قاسم و ابراهیم به دریای خزر هدایت می گردد.

آبشار دوقلوی دربند

 آبشار دوقلوی دربند آبشار دوقلوی دربند تهران، یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه است. این آبشار در کنار پناهگاه شیرپلا و در مسیر کوهنوردی توچال قرار دارد. ارتفاع این آبشار تقریبا 20 متر است. این آبشار فصلی در بهار و تابستان فعال است و می ‌تواند محلی عالی برای گردش و تفریح باشد. به خصوص که هوای خنک و پاک این منطقه، حسابی سرحالتان خواهد کرد.

مجسمه کوهنورد دربند

مجسمه کوهنورد یا مجسمه گروهبان امیر شاه قدمی در میدان دربند قرار دارد. این مجسمه که 3 متر ارتفاع دارد، یکی از سوژه‌های عکاسی این منطقه است و افراد معمولا با آن عکس می ‌گیرند. ماجرای این گروهبان شجاع به این صورت بوده ‌است که 50 سال پیش، این نیروی کارآمد ارتش، جان چند تن را نجات داده‌ است. ابتدا یک هواپیمای آمریکایی در ارتفاعات دربند سقوط می ‌کند. سپس یک چترباز آلمانی برای کمک فرستاده می ‌شود. اما وی نیز قادر به کمک نبوده‌ است. در نهایت استاد کایت‌ سواری، امیر قدم شاهی برای کمک فرستاده می ‌شود. او به سلامت جان تمام گروه را نجات می ‌دهد. او از جان کندی، رئیس جمهور آمریکا، مدال شجاعت دریافت می ‌کند. این مرد شجاع و قهرمان در سال 1391 فوت کرده‌ است.

 

هتل اوسون دربند

هتل اوسون دربند تهران، مکانی عالی برای یک اقامت دلپذیر است. این هتل دنج در ارتفاعات دربند واقع شده ‌است. اگر بتوانید کوهنوردی کنید و خود را به این هتل قدیمی برسانید، عالی است. مسیر هتل در بین کوه به راحتی علامت‌ گذاری شده ‌است. در غیر این صورت از تله ‌سیژ استفاده کنید. هتل دارای اتاق‌های 2 تخته تا 5 تخته و یک تریای بزرگ است. نوشیدن یک چای یا قهوه خوشمزه، در تراس این هتل لذت زیادی به شما خواهد داد. بعد از این کوهنوردی، چنین لذتی را از خود دریغ نکنید.

موقعیت دربند

دربند تهران یکی از سی و‌سه پارچه آبادی شمیرانات است که از شمال به کوه های البرز، از جنوب به تجریش، از شرق به امام زاده قاسم و از غرب به بازوی کوه البرز می ‌رسد. در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و آغاز یکی از راه‌های اصلی صعود کوهنوردان به البرز مرکزی است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر درمشهد می باشد.

آب و هوای دربند

محله زیبای دربند، به دلیل آب و هوای پاک و دلپذیر و طبیعت جذاب و دلنشینش، از دیرباز مورد توجه شاهان و اشراف‌ زادگان شهر بوده است. به طوری که بسیاری از شاهان و دیگر افراد ثروتمند شهر، از دربند به عنوان تفرجگاه تابستانه استفاده می ‌کردند و به این ترتیب بناها و کاخ‌های زیبایی همچون کاخ سعدآباد در آنجا ساخته شد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها