کاخ چهلستون اصفهان

اصفهان زیبا ترین شهر ایران به مانند موزه‌ ای زنده ضیافتی از طرح رنگ هنر معماری و تاریخ را به مسافرانش هدیه می‌دهد در میان این زیبایی‌ها کاخ چهلستون به نقاشی‌ها و آینه کاری‌های بی مثالش مشهور شده است.

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون که بالغ بر 67 هزار متر مربع مساحت دارد، این کاخ در زمان شاه عباس اول در شهر اصفهان بنا شده است و در زمان شاه عباس دوم (۱۰۵۷ هجری قمری) تکمیل شده است و اکنون همچون گالری زیبا گوشه ‌ای از تاریخ ایران کهن را بازگو می ‌کند. در این مقاله آس چارتراطلاعاتی از زیبایی ها و تاریخچه این باغ در خدمت شما قرار می دهد. شما می توانید با تهیه بلیط مشهد اصفهان از سایت آس چارتربه اصفهان سفر کنید و از این باغ زیبا دیدن نمایید.

1

کاخ چهلستون اصفهان شاهکار هنری و معماری دوره صفویه

عمارت چهل ستون در ابتدا کوشکی کوچک در میان باغی بزرگ بوده است و در طی سالیان بر وسعت و شکوه آن افزوده شده است. کاخ چهلستون از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است و در میان باغ چهلستون و در انتهای حوضی پر آب چشم نوازی می ‌کند که با ۱۸ ستون در ایوان اصلی و تالار آینه و تزیینات عالی طلاکاری شده و نقاشی‌های سالن پادشاهی یا همان سالن اشرف و بسیاری دیگر معماری ناب و اصیل ایرانی را در دوره صفویه به رخ جهانیان می ‌کشد. در میان تمامی کاخ‌ ها و عمارت های موجود در ایران کاخ چهلستون نمونه ‌ای از بی ‌نظیرترین و ناب ‌ترین سازه‌ هایی است که هنر والای ایرانی را در حد اعلا به نمایش می ‌گذارد. باغ چهلستون یکی از عالی ‌ترین باغ‌ های معروف ایرانی است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

2

معماری باغ چهلستون اصفهان

معمار باغ چهلستون آن را در جهت شرقی غربی بنا کرده تا باغ و گیاهان درون آن و عمارت چهلستون از نعمت نور خورشید بهره کافی را ببرند. طراحی این عمارت با نیم نگاهی به معماری بناهای قدیمی ایرانی، چهار ضلعی است که با دو خط موازی به سه مستطیل تقسیم شده است که مستطیل میانی خود از سه قسمت تشکیل شده است که بخش‌های کناری آن اتاق‌های کوچک و بزرگی را در خود جای می‌دهد. سه ایوانی که در سه طرف سازه است به همراه مستطیلی که در وسط بنا است، حالت چلیپایی (صلیبی) ایجاد می‌کند. در اصلی کاخ چهلستون هم چون عمارت عالی قاپو رو به شرق ساخته شده است. کاخ چهلستون با‌ ترکیبی از معماری اصیل ایرانی، چینی و فرنگی بنا شده است و اصل تقارن در ساخت تمام اجزا و سازه‌های بنا هم چون تزیینات چوبی، نقاشی ها، گچ بری و آینه کاری ‌ها رعایت شده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما کیش اصفهان در مشهد می باشد.

3

کاخ چهل ستون اصفهان

تالار مرکزی کاخ چهل ستون ، اختصاص به مهمانان خارجی و نیز شخصیت های سایر کشورها دارد و حاوی نقاشی هایی می باشد که اتفاقات و وقایع دوران های مختلف را به نمایش می گذارد. این نقاشی های بسیار زیبا متعلق به هنرمند زمان صفوی، رضا عباسی می باشد که به سبک مینیاتوری ایرانی، دیوار تالارهای کاخ را تزئین کرده است. این آثار هنری از قرون پیش از اسلام تا قرن ۱۴ هجری قمری جمع آوری شده است و بیانگر وقایع تاریخی در دوران صفویه و افشاریه می باشد. از جمله این وقایع می توان به نبرد چالدران میان شاه اسماعیل و سلطان سلیم خان امپراطور عثمانی، مجلس مهمانی شاه عباس از فرمانروای ترکمنستان، نبرد شاه اسماعیل با شیبک خان ازبک، جنگ کرنال میان نادر شاه و محمد شاه گورکانی و… اشاره نمود. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تصاویر جنگ کرنال و چالدران به پس از دوران صفوی مربوط می شود و در دوران قاجار کشیده شده است.

باغ و کاخ چهل ستون، حلقه اتصال دهنده پایتخت صفوی

باغ چهلستون حلقه اتصال بین باغ‌ های موجود در امتداد خیابان چهارباغ و میدان نقش جهان بود. یعنی این باغ به تمام باغ‌های اطراف خود در دوره صفوی دسترسی داشته است. شگفتی در این است که کاخ چهلستون به وسیله تونلی به تمام کاخ‌های آن دوره یعنی کاخ هشت بهشت و کاخ عالی قاپو دسترسی داشته است؛ و این نقاط تمایز کاخ و باغ چهلستون، آن را در زمره بناهای شاخص و مهم دوران صفوی قرار می ‌داد.

 

باغ چهلستون میراث جهانی یونسکو

باغ‌ ها از محبوب‌ ترین سازه‌ ها در معماری و فرهنگ اصیل ایرانی هستند و تاریخچه ساخت باغ در ایران قدمت بسیاری دارد. در این میان باغ چهلستون اصفهان جلوه سرسبز و دل نشینی به سازه‌های تاریخی این شهر کویری داده است و میزبانی سرسبز برای میهمانان نصف جهان است. این باغ ۶۷ هزار مترمربع است که در میان چندین دیوار قرار گرفته و چندین گونه گیاهی مختلف به همراه یک رود روان و پر از آب را در خود جای داده است.

مفهوم چهلستون

مفهوم چهل ستون با انعکاس ستون های بیست گانه در حوض موجود در روبروی این عمارت فهمیده می شود. عدد چهل در ایران نشان دهنده کثرت در تعداد می باشد که در این بنا نیز نمایانگر تعداد زیاد ستون های موجود در کاخ باشکوه چهل ستون است. درها و پنجره های این بنا از منبت و خاتم می باشد و نشان دهنده مهارت بسیار بالای استادان ایرانی است که توانسته اند به گونه ای بسیار زیبا این عمارت را احداث نمایند. فضای داخل و خارج کاخ چهل ستون بسیار با یکدیگر هماهنگ و مرتبط می باشد به گونه ای که حتی نمی توان تشخیص داد که کجا یکی شروع شده و دیگری پایان می پذیرد.

تالارهای باغ چهلستون

ایوان کاخ چهل ستون شامل دو بخش می باشد، بخش اول آن تالاری است که بر ۱۸ ستون چوبی قرار گرفته است و چهار ستون میانی نیز بروی چهار شیر سنگی قرار گرفته که از آنها آب فوران کرده و داخل حوض مرمری تالار می ریزد. بخش دوم کاخ، تالار آیینه است که بر روی دو ستون قرار گرفته و با آیینه کاری بسیار وسیع و زیبا مزین شده است.

تالار اصلی یا تالار اشرف

نقاشی‌های هنرمندانه و بی نظیری که در این تالار وجود دارد آن را به زیباترین قسمت عمارت کاخ چهلستون تبدیل کرده است. از سمت ایوان کاخ چهلستون، سه در به سمت تالار اشرف وجود دارد که تمام عرض عمارت را به خودشان اختصاص داده اند. سه تابلو زیبا و بی نظیر رنگ روغنی از زندگی در قرن ۱۷ میلادی در دیوارهای بالایی کشیده شده است. ابعاد این تالار، ۲۲ متر طول، ۱۱ متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع داشته و در بخش‌هایی از آن جای خالی چند قرقره دیده می‌شود که می‌گویند در ساعت‌هایی از ظهر، پرده‌های زیبایی را از این قرقره‌ها آویزان می‌ کرده اند. در این میان، سه گنبد زر اندود شده مجلل، زیبایی و شکوه تالار را به سر حد اعلا رسانده است. تقریبا تمامی ملاقات‌ های مهم و رسمی و پذیرایی از بزرگان دوران صفوی در این بخش از کاخ چهلستون انجام می ‌گرفته است.

 

تالار مرکزی چهل ستون اصفهان

باغ چهلستون در بستر شهر و در میان سایر باغ ‌ها شکل‌ گرفته و امکان دسترسی به آن از سایر باغ‌ ها میسر بود. مجموعه ‌ای از این باغ‌ ها که در امتداد چهارباغ شکل‌ گرفته بودند، یکی از شالوده‌های اصفهان عصرصفوی را شکل می ‌دادند و نقش باغ چهلستون از این جنبه ممتاز است؛ زیرا حلقه وصل این شالوده و شالوده دیگر شهری، یعنی مجموعه نقش ‌جهان بوده است. باغ چهلستون سه در ورودی داشته است که در قدیمی آن، رو به شرق قرار دارد. هنگام ورود به باغ از سردر اصلی آن، پس از طی مسافتی نه چندان زیاد، به استخر بزرگ جلوی عمارت و سپس به خود بنا خواهیم رسید.

شما می توانید با کمترازسه دقیقه از سایت آس چارتر بلیط چارتر خود را تهیه کنید.

ساعات بازدید:

این مکان هر هفت روز هفته برای بازدید عموم دایرمی باشد و فقط در زمان تعطیلات رسمی مثل (عزا و سوگواری …) تعطیل می باشد. ساعات بازدید از این کاخ موزه در فصول مختلف به شرح زیر می باشد.

فصل بهار: 08:30 صبح الی 19:00 عصر

فصل تابستان: در این فصل بازدید در دو مقطع زمانی انجام می شود: از ساعت 08:30 صبح الی 13:30 بعد از ظهر و از ساعت 15:30 الی 20:00 شب می باشد.

فصل پاییز: ماه دی: 08:30 الی 17:30

آدرس:

اصفهان، خیابان استانداری، جنوب خیابان سپه یا غرب میدان نقش جهان، نزدیک میدان امام حسین(ع)

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها