کودک‌همسری در کشورهای عربی اوج گرفته است

در حالی که رسانه‌های مراکشی از افزایش آمار کودک‌همسری ابراز نگرانی می‌کنند، نمایندگان پارلمان مصر در صدد جرم‌انگاری این پدیده شوم هستند.

کودک‌همسری در کشورهای عربی اوج گرفته است

 طبق آمار منتشرشده از سوی دادستانی مراکش در ۲۰۲۰ حدود ۲۰ هزار دختر کودک و نوجوان به همسری درآمده‌اند.

طبق گزارش دادستانی مراکش، ۷۷ درصد از این نوجوانان دختر که در ۲۰۲۰ ازدواج‌شان به تایید قوه قضائیه مراکش رسیده از تحصیلات اولیه و ابتدایی نیز بهره‌مند نبوده‌اند.

در این گزارش آمده است، در مجموع ۱۹ هزار و ۹۲۶ مورد درخواست ثبت ازدواج افراد زیر ۱۸ سال در مراکش در ۲۰۲۰ داده شده است که ۹۵ درصد از این درخواست‌ها متعلق به دختران نوجوان و پنج درصد نیز مربوط به پسران بوده است.

در این بین ۶۸ درصد از این نوجوانان ساکن مناطق روستایی بودند.

از سوی دیگر رسانه‌های مصری هم خبر دادند پارلمان مصر در تلاش برای تصویب قانونی است که ازدواج پیش از سن قانونی را جرم بشمارد و عاملان تسهیل آن را به زندان و غرامت مالی مجازات کند.

ایناس عبدالحلیم عضو پارلمان مصر که پیشنهاددهنده این قانون است بازگو کرد، طرح مذکور با هدف مبارزه با کودک‌همسری بوده و این اقدام را جرم خواهد شناخت.

او توضیح داد، در ماده ۸۰ از قانون اساسی قید شده که هر فرد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شود و دولت مکلف به حمایت از کودکان در مقابل انواع خشونت و سوءرفتار از جمله سوءاستفاده جنسی است و با توجه به اینکه ازدواج افراد کمتر از ۱۸ سال نیز در قالب این قانون قابل تفسیر است، باید جرم اعلام شود.

منبع: اعتماد آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ،،،،
    0

    خوب بیشتر تو کشورهای مسلمان این گونه کارها انجام میشه وگرنه کشور های اروپایی سن بزرگسالی را ۱۸ سال به بالا می دانند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها