قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها:

امسال ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از جنگل‌ های کشور طعمه حریق شد

قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: امسال حدود ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های مناطق مختلف کشور دچار حریق شد.

امسال ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از جنگل‌ های کشور طعمه حریق شد

رضا بیانی، با بیان اینکه امسال آتش سوزی در جنگل‌های کشور کمتر بوده اما در برخی نقاط در مراتع این حوادث بیشتر بود، اظهار داشت: در قالب طرح پویش بذرکاری جنگل‌های کشور، اقدام به احیای دوباره جنگل‌هایی که دچار حریق شده، خواهیم کرد و این کار به طور قطع بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یادآور شد: در نواحی که جنگل‌های آن دچار آتش سوزی شده، با استفاده از روش های نهالکاری و بذرکاری، برای احیای جنگل ها اقدام می کنیم.

بیانی با بیان اینکه تاکنون یک و نیم میلیون هکتار جنگل کاری در کشور اجرا شده که بر روی تصاویر ماهواره ای قابل ارزیابی و پایش است، افزود: طرح پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل های زاگرس، برنامه ای ۱۰ ساله و از امسال شروع و تا سال ۱۴۱۰ با همکاری ۶۶ نهاد، از جمله گروه های مردمی، بسیج، هلال احمر وآموزش و پرورش اجرا خواهد شد.

وی اظهار داشت: مناطقی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده، نقاطی هستند که بیش از ۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و سالانه ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی دارند.

قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: با توجه به اینکه سالانه حدود ۳۰ هزار هکتار جنگلکاری در کشور اجرا می شود که براین اساس در طول ۱۰ سال آینده، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل ایجاد خواهد شد.

بیانی با اشاره به اینکه ایران چهل و پنجمین کشور از لحاظ داشتن مساحت جنگل در جهان است، افزود: قاچاق چوب یکی از بحث هایی است که باید با جدیت با آن مقابله کرد و با استقرار نیروهای حفاظتی در عرصه های بحرانی و استفاده از تکنولوژی های نو قابل انجام است.

وی در ادامه بر لزوم افزایش زارعت چوب و کاهش قیمت آن تاکید کرد و گفت: تلاش ما این است که در اراضی که کمتر قابل استفاده است، زراعت چوب را انجام داده و گونه های درختی مانند صنوبر در اختیار بهره برداران قرار دهیم.

قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری زارعت چوب را از لحاظ اقتصادی به صرفه دانست و ادامه داد: گونه های درختی خوبی توسط موسسه تحقیقات سازمان جنگل ها شناسایی شده که بعد از سه سال از کشت می توان آن را برداشت کرد.

بیانی یادآور شد: پارسال ۲۴ هزار و ۷۰۰ هکتار زارعت چوب انجام شد و امسال هم پیش بینی شده ۴۰ هزار هکتار اجرا شود، ضمن اینکه براساس برنامه ششم توسعه، قرار است ۷۰ هزار هکتار اجرا شود که البته تا ۹۰ هزار هکتار هم قابل افزایش است.

از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می‌آید، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها