۱۳۲ هکتار از عرصه‌های طبیعی شهرستان اراک در یک روز طعمه حریق شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۱۳۲ هکتار از عرصه‌های طبیعی شهرستان اراک طعمه حریق شد.

۱۳۲ هکتار از عرصه‌های طبیعی شهرستان اراک در یک روز طعمه حریق شد

عبدالحسین محمدی، ضمن حضور دراستان مرکزی و بازدید از بخش‌های مختلف خبری این رسانه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

محمدی در حاشیه بازدید از دفتر استان با توجه به بحران‌هایی مانند آتش سوزی مراتع، حوادث در حوزه منابع طبیعی و برنامه‌های سازمانی در استان مرکزی پیرامون این موضوعات به گفت‌و‌گو با خبرنگاران این خبرگزاری پرداخت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به افزایش دما و خطر حریق برای مراتع و عرصه‌های طبیعی اظهار داشت: با توجه به چند وقت گذشته که رطوبت هوا کاهش پیدا کرده و شدت گرما افزایش، مراتع استان در معرض حریق قرار دارند.

وی افزود: متاسفانه این موضوع در شهرستان‌ها شروع و در دهم خردادماه نخستین حریق را در شهرستان زرندیه داشتیم که 25 هکتار از اراضی مرتعی کریم‌آباد سوخت و دومین شهرستان هم 12 خردادماه دچار حریق شد.

خطر افزایش حریق و صعودی بودن روند آتش‌سوزی‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: به سبب روند افزایشی دما خطر افزایش حریق و صعودی بودن روند آتش‌سوزی‌ها هم وجود دارد.

محمدی بیان کرد: 6 شهرستان شازند، خمین، اراک، خنداب، تفرش و شهرستان ساوه بخش نوبران مراتع بحرانی و حساس به حریق استان هستند که می‌تواند مشکلاتی برای مرتع‌داران و پوشش گیاهی استان ایجاد کند.

وی ادامه داد: از تمام همشهریان، کشاورزان، دامداران و همیاران طبیعت تقاضا داریم که در بحث اطفای حریق منابع طبیعی را یاری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی عنوان کرد: همچنین لازم است که با توجه به افزایش دما و وزش باد گرم، شهروندان و گردشگران از روشن کردن آتش در علفزارها و مراتع خودداری کنند.

1504 تلفن ضروری درصورت بروز هرگونه آتش سوزی

محمدی افزود: شهروندان درصورت بروز هرگونه آتش سوزی با شماره 1504 مرکز فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مرکزی تماس بگیرند.

وی با اشاره به وقوع 4 فقره حریق طی روز 23 خردادماه در شهرستان اراک گفت: روز جمعه 132 هکتار از عرصه‌های طبیعی شهرستان اراک طعمه حریق شد که از این میزان، 60 هکتار مربوط به اراضی دره گردو، 70 هکتار در روستای شهرستانک، یک هکتار در روستای جمالکه و یک هکتار در روستای بان است.

آتش‌سوزی‌های 23 خردادماه 198 میلیون تومان خسارت به منابع طبیعی اراک وارد کرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: خسارت حاصله از حریق در هر هکتار از عرصه‌های طبیعی معادل 1.5 میلیون تومان است و می‌توان گفت که بر اثر آتش‌سوزی‌های 23 خردادماه 198 میلیون تومان خسارت به منابع طبیعی اراک وارد شده است.

محمدی بیان کرد: با توجه به وقوع حریق دره گردو در نقاط صعب‌العبور یگان حفاظت برای حضور در منطقه مجبور به طی کردن پیاده 2 کیلومتر از مسیر شد چون امکان استفاده از خودرو نبود.

وی ادامه داد: همچنین با وجود اینکه یگان حفاظت در آماده‌باش کامل قرار داشت اما شدت باد سبب گسترش آتش‌سوزی در مدت زمان کوتاه شده بود که از مردم درخواست کمک شد و حدود 8 نفر از حامیان منابع طبیعی به کمک آمدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی عنوان کرد: با توجه به آمار بالای آتش‌سوزی‌ها و کمبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق در استان از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درخواست تخصیص بودجه‌ شد که امیدواریم مورد توجه واقع شود و هر چه سریعتر نسبت به پرداخت اقدام کنند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها