آیا کرونا بر مغز اثر می‌گذارد؟

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: در حال حاضر این مسئله که کووید – ۱۹ روی مغز نیز اثر می‌گذارد، موضوعی جدید و نگران‌کننده برای پزشکان و دانشمندان شده است.

آیا کرونا بر مغز اثر می‌گذارد؟

رسول پایداری اظهار کرد: کووید – ۱۹ در مقایسه با سایر بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزا تفاوت‌های بزرگی دارد، مثلاً آنفلوانزا تنها علائم تنفسی ایجاد می‌کند و تنها علامت غیر تنفسی آن، تب است.

وی با اشاره به این‌که از دست دادن حس بویایی، اولین علامت ویروس کرونا بود که پزشکان در تمام دنیا متوجه آن شدند، ادامه داد: آن‌ها این علامت را به گرایش نورولوژیکی ویروس جدید کرونا مربوط دانستند و می‌گویند از دست دادن حس بویایی به دلیل اختلالاتی در نورون‌هایی روی می‌دهد که به سیستم بویایی تعلق دارند.

پایداری تصریح کرد: تحقیقات پیرامون ویروس جدید کرونا اشاره به گیرنده‌های سلول ACE۲ دارد که راه اصلی ورود به سلول‌های گوناگون در بدن است و این گیرنده در خیلی‌از جاهای بدن وجود دارد و کووید – ۱۹ از طریق همین گیرنده‌ها و استفاده از پروتئین آن‌ها بر مغز اثر می‌گذارد.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: علائم معمول و معروف کووید – ۱۹ مانند تب، سرفه، خستگی و دیسترس تنفسی همچنان بر قوت خود باقی هستند، اما هر روز تعداد بیشتری از افراد، علائم ثانویه کرونا را از خود بروز می‌دهند که می‌تواند به تشخیص زودتر این بیماری کمک کند، به‌عنوان مثال از دست دادن حس بویایی یا مشکلات بینایی به‌عنوان علائم ثانویه کرونا مطرح شدند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا شکلی تاج مانند از بیرون دارد و این تاج از سوزنه‌هایی تشکیل شده است که دارای پروتئین‌های لازم برای دسترسی به سلول‌های انسان هستند، گیرنده انسانی نیز پروتئین ACE۲ است که در بدن وجود دارد تا در سیستمی به نام رنین-آنژیوتانسین تعاملاتی انجام دهد، این سیستم که شامل هورمون‌ها و مواد داخلی است، فعالانه در تنظیم فشارخون شرکت دارد بنابراین حتی در کار کلیه‌ها نیز دخالت می‌کند.

پایداری عنوان کرد: کووید – ۱۹ بر مغز اثر می‌گذارد زیرا ما در برخی از نورون‌هایمان نیز گیرنده‌های ACE۲ داریم، ارتباط  این گیرنده، کلید درک میزان کُشندگی ویروس کروناست، همانگونه که مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند افرادی که دچار اختلالات فشارخون هستند، گروهی‌اند که بیشترین احتمال مرگ ناشی از ویروس کرونا را دارند و این مسئله می‌تواند توسط تأثیری که سیستم رنین-آنژیوتانسین از ویروس کرونا می‌گیرد، توجیه شود.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این‌که ویروس کرونا می‌تواند از طریق گیرنده‌ ACE۲ در نورون‌ها وارد مغز شود، تصریح کرد: از دست دادن حس بویایی، اولین علامت ویروس کرونا بود که پزشکان در تمام دنیا آن را متوجه شدند که این علامت را به گرایش نورولوژیکی ویروس جدید کرونا مربوط دانستند.

وی با اشاره به این‌که پزشکان می‌گویند از دست دادن حس بویایی به دلیل اختلالاتی در نورون‌هایی روی می‌دهد که به سیستم بویایی تعلق دارند، بیان کرد: مواردی از افرادی که دچار ویروس کرونا شده بودند، دچار التهاب عضله، سندرم گیلن‌باره و مننژیت نیز بوده‌اند که همه این بیماری‌ها به سیستم عصبی مرکزی مربوط هستند.

پایداری با اشاره به این‌که علاوه‌بر گرایش احتمالی کووید – ۱۹ به نورون‌ها، لایه‌های درونی عروق مغز نیز ممکن است آسیب ببینند، عنوان کرد: این آسیب اندوتلیال میکروسکوپی، میکروآنژیوپاتیک است که در بدترین حالت می‌تواند منجر به خونریزی و سکته مغزی شود.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این‌که ویروس کرونا از دو مسیر بر مغز اثر می‌گذارد، بیان کرد: یکی از این مسیرها، مستقیم‌تر بوده و براساس فرضیه‌ تمایل نورونی این ویروس است، راه دیگر نیز غیرمستقیم بوده و به دلیل اندام‌هایی است که وقتی بیمار در شوک شدید در ICU است روی می‌دهد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • كرونايي
    0

    مغز ما تواين مملكت داغون بود كرونا هم گرفتيم پاك خول وچل شديم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها