با دستور رئیس جمهور و مصوبه شورای انقلاب فرهنگی؛

«نوجوانان» هم صاحب شورای عالی شدند

رئیس‌جمهور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تغییر نام «شورای عالی جوانان» به «شورای عالی جوانان و نوجوانان» را ابلاغ کرد.

«نوجوانان» هم صاحب شورای عالی شدند

ماده واحده تکمیل عنوان شورای عالی جوانان به شورای عالی جوانان و نوجوانان در جلسه ۸۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در روز ۱۶ آبان ماه امسال تصویب شده است.

بر اساس این مصوبه، اساسنامه جدید شورای عالی جوانان باید به‌منظور تسرّی اهداف و مأموریت‌های آن به دوره نوجوانی نیز توسط دبیرخانه این شورا به‌روزرسانی و برای تأیید نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

سید ابراهیم رئیسی که روز سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ به مناسبت «هفته نوجوان» میزبان جمعی از نوجوانان نخبه و فعال در عرصه‌های اجتماعی، ورزشی و علمی در پاستور بود، از دبیر شورای‌ عالی جوانان خواسته بود که تمهیدی اتخاذ کند این شورا به شورای‌ عالی جوانان و نوجوانان تبدیل و به‌عنوان مرکز فکری و اندیشه‌ای جوانان و نوجوانان کشور بتواند از ظرفیت‌ فکری نوجوانان هم بهره‌مند شود.

شورای‌ عالی جوانان از جمله نهادهایی است که زیر نظر رئیس‌جمهور اداره می‌شود و وظیفه‌اش برنامه‌ریزی و رسیدگی به امور جوانان است.

ایده اولیه تشکیل چنین شورایی ابتدا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و پس از موافقت شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در ۱۲ خرداد ۱۳۷۱ با مصوبه این شورا شکل گرفت؛ اساسنامه آن نیز در ششم مرداد ماه همان سال در ۷ ماده و یک تبصره مصوب شد.

این شورا در سال ۱۳۷۶ به مرکز ملی جوانان تغییر نام داد و در سال ۱۳۷۹ و بر اساس قانون سوم توسعه بار دیگر به سازمان ملی جوانان تغییر نام یافت تا اینکه در سال ۱۳۹۰ با انتصاب دبیر جدید آن از سوی رئیس‌جمهور وقت فصل جدیدی از فعالیت‌هایش کلید خورد که تا امروز ادامه دارد.

اهداف این شورا که دبیری آن در حال حاضر بر عهده «وحید یامین‌پور» معاون وزیر ورزش و جوانان است، رشد متعادل و همه‌جانبه شخصیت جوانان بر اساس اصول، اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، تأمین نیازهای فکری، اجتماعی، جسمی، روحی و تلطیف و هدایت عواطف و احساسات جوانان، فراهم کردن زمینه‌های مشارکت جوانان در حیات اجتماعی و پیشبرد جامعه و دفاع از وطن جمهوری اسلامی ایران و حفظ و تقویت نشاط و شادابی جوانان در جهت عظمت و سربلندی ایران اسلامی عنوان شده که حالا باید این مأموریت‌ها به حوزه نوجوانان نیز تسرّی یابد.

اعضای شورای عالی جوانان و نوجوانان را براساس ماده ۴ اساسنامه شورا رئیس‌جمهور و در غیاب وی معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای آموزش و پرورش، کشور، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، رؤسای سازمان‌های سازمان برنامه و بودجه، صداوسیما و تبلیغات اسلامی، فرمانده سازمان بسیج مستضعفین، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس جهاد دانشگاهی، رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نماینده قوه قضائیه و چهار نفر از زنان و مردان صاحب‌نظر و متعهد به انتخاب شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس‌جمهور برای یک دوره ۳ ساله تشکیل می‌دهند.

دبیر شورای عالی جوانان و نوجوانان توسط رئیس شورا (رئیس‌جمهور) انتخاب می‌شود و موظف است در جلسات هیأت دولت هم شرکت کند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    هی ززززررررااات.

  • ناشناس
    0

    در هیچ زمینه ای، جوان و نوجوان قابلیت ترکیب شدن ندارند مگر اینکه بخواهیم آنها را گول بزنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها