شکست غول کنکور در دوران کرونا

داوطلبان ورود به دانشگاه از اطلاعیه جدید سازمان سنجش درباره تغییرات منابع آزمون و زمان آن، چطور به عنوان یک سکوی پرش برای پیشرفت استفاده کنند؟

شکست غول کنکور در دوران کرونا

منابع کنکور سراسری هر ساله از ماه‌ها قبل از شروع این ماراتن نفس‌گیر مشخص می شد و زمان آن هم، نیمه اول تیرماه بود. بنابراین اگر دانش‌‌آموزان کمی اهل برنامه‌ریزی بودند، شانس زیادی برای موفقیت در این آزمون مهم داشتند. اما امسال به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا، شرایط مطالعاتی دانش‌آموزان و کنکوری‌ها تغییرات زیادی کرده است. کنکور طبق جدیدترین اطلاعیه سازمان سنجش که روز گذشته اعلام شد، 30 و 31 مرداد برگزار خواهد شد یعنی تقریبا سه ماه تا زمان احتمالی برگزاری کنکور سراسری باقی مانده و این مدت کاملا متفاوت از وضعیت دانش‌آموزان در مدت مشابه سال‌های قبل است.

در ادامه چند توصیه مهم به کنکوری‌ها برای این روزهایشان داریم.

سردرگمی این روزهایتان طبیعی است

زمان بعد عید تا کنکور، مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران مطالعاتی و به تعبیری بهترین زمان برای رفع کم کاری‌هاست ولی با توجه به حجم بالای مطالب برای آزمون سراسری و استرس بالای ناشی از کنکور، کوچک‌ترین تغییر در زمان بندی کنکور می‌تواند فرد را دچار آشفتگی و سردرگمی کند. بنابراین اگر این روزها، احساس می‌کنید که برنامه‌ریزی درسی‌تان تا حدودی از دست در رفته است، باید بدانید که با توجه به تغییر زمان آزمون و منابع آن که به احتمال زیاد از 80 درصد کتاب‌های دوره دوازدهم خواهد بود، این احساس در شما طبیعی است. با این حال، همین مدت افزوده شده می‌تواند یک سری فرصت‌ها را برای داوطلبان کنکور ایجاد کند. فراموش نکنید کسی برنده است که از همین روزهای باقی مانده کمال استفاده را ببرد و مدت تعویق کنکور را به یک سکوی پرش برای پیشرفت هرچه بهتر تبدیل کند.

جمع‌بندی پایانی را شروع نکنید

زمان‌بندی شما متفاوت از داوطلبان کنکوری سال‌های قبل است. سال‌های قبل و تقریبا از همین روزها به داوطلبان توصیه می شد که مطلب جدیدی را شروع نکنند و بیشتر به جمع‌بندی بپردازند اما شما هنوز سه ماه تا شروع کنکور فرصت دارید. بنابراین زودتر از موعد، جمع‌بندی پایانی و جامع را شروع نکنید که در روزهای پایانی، دچار بیکاری و فراموشی مطالب نشوید.

از این فرصت برای جبران کم‌کاری‌ها استفاده کنید

مدت زمان باقی مانده بهترین وقت برای جبران کم کاری‌هاست. کل مطالب پایه را باید در همین مدت به بهترین نحو جمع‌بندی کنید و به تثبیت دانسته‌ها و رفع نواقص بپردازید. در ضمن، برنامه‌ریزی روزتان را به صورت کلی روی کاغذ یادداشت کنید و خود را ملزم به انجام آن کنید و تا برنامه‌ یک روز را به اتمام نرسانده‌اید، مطالعه را رها نکنید.

به امید یادگیری بعد از امتحانات نباشید

برای بعد از امتحان نهایی فقط مرور را نگه دارید زیرا بعد از اتمام امتحانات نهایی، وقت چندانی برای رفع اشکال یا خواندن مطالبی که بر آن‌ها مسلط نیستید، نخواهید داشت. بنابراین سعی کنید قبل امتحانات نهایی بخش اعظمی از رفع اشکال را انجام دهید و بعد امتحانات، فقط تمرین و مرور مطالب فراگرفته شده را انجام دهید. همچنین در بازه امتحانات نهایی سعی کنید بهترین استفاده را از آن ببرید و ارزیابی‌ها را یک توفیق اجباری به حساب بیاورید که شما را مجبور به مطالعه مجدد پایه دوازدهم کرده است.

تست‌محور جلو بروید

این روزها کتاب درسی را به هیچ وجه کنار نگذارید، بهترین منبع مرور بسیاری از دروس متن کتاب درسی است. تعداد زیادی تست در زمان‌های محدود و مشخص تمرین کنید و حتی‌الامکان در این دوران در خانه تست محور و آزمون محور جلو بروید و پاسخ تشریحی را به خوبی بررسی کنید تا مطالب را بهتر و کاربردی تر فرا بگیرید. در کنکور شما در مدت حدود 4 ساعت به بیش از 250 سوال پاسخ خواهید داد و این نیاز دارد که از مسئله زمان آزمون غافل نشوید. پس سعی کنید شرایط را برای خودتان شبیه‌سازی کنید تا سر جلسه کنکور دچار مشکل نشوید.

ساعت خواب‌تان را اصلاح کنید

در این روزهای کرونایی و بهاری ساعت خواب و بیداری بسیاری از دانش‌آموزان تغییر کرده و باعث شده است تا پاسی از شب بیدار بمانند و از آن طرف ساعت بیدار شدن‌شان در صبح تغییر کند که این نوع برنامه خواب برای کنکوری‌ها که قرار است رأس یک ساعت مشخص در آزمون شرکت کنند، مناسب نیست. پس سعی کنید از همین حالا خود را عادت دهید که سرساعت مشخصی بخوابید تا برای روز آزمون دچار مشکل نشوید.

از رقابت خسته نشوید

این روزها بیشتر از گذشته به فکر رقابت باشید. در لحظه‌ای که شما به دلایل مختلف دست از درس خواندن کشیده‌اید، دانش‌آموزان بسیاری هستند که با وجود شرایط مشابه، سختی ها را تحمل و با جدیت مطالعه می‌کنند. فکر کردن به این موضوع، عامل محرکی برای حرکت شما به سمت تلاش بیشتر و موفقیت تحصیلی است. بنابراین با این تصور که هنوز زمان زیادی تا کنکور مانده و ...، دست از تلاش برندارید.

منبع: خراسان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها