رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه در گفتگو با خبرفوری:

افراد اعدامی را از طریق شورای حل اختلاف از پای چوبه دار نجات می‌دهیم/ به قانون گذاری و طرح صیانت از فضای مجازی نیاز داریم/ باید از امنیت مردم در فضای مجازی حمایت شود

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: سالانه ۵۰۰ اعدامی را از طریق شورای حل اختلاف از پای چوبه دار نجات میدهیم.

افراد اعدامی را از طریق شورای حل اختلاف از پای چوبه دار نجات می‌دهیم/ به قانون گذاری و طرح صیانت از فضای مجازی نیاز داریم/ باید از امنیت مردم در فضای مجازی حمایت شود

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در گفتگو با خبر فوری اظهار داشت: در درجه اول باید کاری کنیم که زمینه های اختلاف را از بین ببریم و برای این کار باید آگاهی ها را بالا برده و مراقبت کنیم که مردم، هم حقوق خود را بشناسند و هم به حقوق دیگران پایبند باشند.

وی که در دفتر خبر فوری حضور یافته بود، افزود: دولت ها نیز وظیفه دارند در زمینه آموزش مردم در گروه های سنی مختلف اقدامات جدی و تخصصی انجام دهند. همچنین در زمینه قانون و قراردادها به گونه ای قوانین را طراحی کنند که جای هیچ گونه ابهامی برای طرفین باقی نماند که در نهایت منجر به اختلاف شود.

صادقی بیان کرد: در گام بعدی باید حواسمان باشد تا حد امکان، اختلافات را با مذاکره حل کنیم، زیرا خیلی از اختلافات با صحبت کردن قابل حل شدن است و یا اینکه طرفین بین خودشان یک نفر معتمد و آگاه به مسائل را به عنوان داور و در اصطلاح "قاضی خصوصی" انتخاب کنند تا او میان آن ها داوری کند.

وی درباره اقدامات انجام گرفته از سوی شورای حل اختلاف قوه قضائیه گفت: شورای حل اختلاف 19 سال است که روند رو به رشدی را در حل اختلافات مردم داشته است؛ در سال 1399، حدود چهارمیلیون و چهارصد هزار پرونده در این اداره رسیدگی شده است که نزدیک به نیمی از این تعداد توسط کارشناسان ما حل شدند و به مصالحه رسیدند.

وی درباره قانون اعدام افراد قاتل زیر هجده سال پس از رسیدن به هجده سالگی گفت: باید میزان رشد عقلی افراد قاتل زیر 18 سال توسط کارشناسان و روانشناسان سنجیده شود، اگر در سنی که قتل را مرتکب شده، رشد عقلی اش کامل بوده و آثار و پیامدهای جرم را میشناخته و عامدانه کسی را به قتل رسانده باید مجازات شود.

صادقی در این رابطه اضافه کرد: این قانون خیلی عاقلانه تر از قوانین برخی کشورهاست که بدون در نظر گرفتن هیچ شرایطی افراد زیر 18 سال را مجازات نمی کنند حتی اگر در هنگام ارتکاب جرم در رشد عقلی کامل قرار داشته؛ اما در قانون کشور ما اینگونه آمده که اگر فردی زیر 18 سال بود و مرتکب قتل شده بود،محاکمه می شود ما در ضمن محاکمه، بررسی های لازم روانشناختی را انجام می دهند، اگر روانشناسان تشخیص دادند که مجرم در لحظه ارتکاب قتل در توانایی کامل عقلی و شناختی بوده و مسئولیت قتل را بپذیرد، دیگر اجرای اعدام صورت نمی گیرد.

کمک سلبریتی ها به مرکز حل اختلاف قوه قضائیه

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه درباره کمک سلبریتی ها به این شورا بیان کرد: در ستاد ملی "صبر" که مخفف سه کلمه صلح، بخشش و رضایت می باشد، چهره های مختلف هنری، مذهبی و ورزشی حضور دارند. از جمله هنرمندانی که در این ستاد شرکت کردند و یا به عنوان حامی در آزادی زندانیان، جمع کردن دیه و حل اختلاف حضور دارند، میتوان از مجید مجیدی، سید علی ضیا، محسن چاووشی، رخشان بنی اعتماد، شهرام شکیبا، ستاره سادات قطبی، همایون اسعدیان، فریدون جیرانی، سید جواد هاشمی و... نام برد.

صادقی درباره ثواب این کار ارزشمند گفت: در قرآن آمده است که اگر کسی جان یک نفر را نجات دهد، گویی که کل انسان ها را نجات داده است، بنابراین باید سعی کنیم این کار خیر را فرهنگ سازی کنیم تاهر روز میزان این کار خیر بیشتر شود و افراد بیشتری دوباره به زندگی عادیشان برگردند.

ما به شدت در بحث قانون گذاری در فضای مجازی عقب هستیم

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه درباره طرح صیانت از فضای مجازی گفت: ما به شدت در بحث قانون گذاری در فضای مجازی عقب هستیم و تعبیر من این است که در حوزه فضاهای جدید مجازی، رسانه ای و خبری دچار "فراکثرت گرایی حقوق پریش" شده ایم؛ زیرا آنقدر شایعات و تهمت‌ها در این فضاها زیاد شده است که باعث شده از آن طرف، حقوق عقب بماند. بنابر این در فضای مجازی حتما نیاز به قانون گزاری داریم و باید از امنیت من و شما در این فضا حمایت شود.

او یادآور شد: هزاران پرونده جرائم اینترنتی هنوز بسته نشده است زیرا قوانین فضای مجازی به صورت کامل تکمیل نشده است؛ در حالی که حتی در دنیای غرب هم سالهاست قوانین فضای مجازی وضع شده و به کار برده می شود. در ایران نیز باید طرح اولیه که دارای نکات مثبت و منفی است، اصلاح و تکمیل گردد و کمیسیونهای تخصصی با حضور افراد موافق و مخالف و شورای عالی فضای مجازی تشکیل شود تا به یک طرح جامع و عقلانی برسیم.

وی ادامه داد: از جمله نکات مثبت این طرح، حمایت از حقوق کسب و کارهای اینترنتی و امنیت مردم است، زیرا اگر به هر دلیل از طریق یک پیامرسان خارجی، حقوق کاربر ایرانی نقض و یا اطلاعاتش فاش شود در کشور ما نمایندگی ندارد که بتوان حقوق کاربر را پیگیری کرد.

مشروح گفتگو را در ادامه ببینید.

منبع: خبرفوری

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • پیام
    0

    وقتی شما مانع از اجرای اعدام کسی می شوید که قتل کرده است ، هم قانون را زیر پا می گذارید و مانع اجرای عدالت هستید و هم سیگنال بدی به افراد شرور اجتماع می دهید و آن این است که هر غلطی می خواهند می کنند از جمله ارعاب مردم و قتل. چون می دانند شما پای چوبه دار نجاتش می دهی.

  • راهو اشتباه نرو
    0

    باید از امنیت مردم در اینترنت دفاع کنی ؟!! چرا ؟ کی از شماها خواسته ؟ نمیشه از مردم در برابر خودروسازان دفاع کنی ؟ از مالباخته های کاسپین دفاع کنی ؟ از سهامدارانی که دو سال قبل همه پولشون وزندگیشون نابود شده دفاع کنی ؟ از محیط زیست دفاع کنی ؟ از سیستان بلوچستان دفاع کنی ؟ از خوزستان دفاع کنی ؟ از سیستم فرسوده حمل و نقل دفاع کنی ؟ کار برای انجام دادن ماشالا ماشالا تو ایران خیلی زیاد شده. بعد چسبیدین به اینترنت !!؟؟

    نظرات شما -
    • حبیب
      0

      برای امنیت مردم !!! این جماعت از فاش شدن جزییات خلافهای ۴۳ ساله خود از طریق فصای مجازی نگران هستند که چطور بجای تقسیم ثروت مملکت بین مردم نیازمند ، آنها گرسنه نگهداشته و صدها ملیارد دلار را یا به حسابهای خود در خارج انتقال دادند و یا به امثال نصرالله ، حشدالشعبی ، اسد حوثی ها بخشیدند

  • کاربر ناشناس
    0

    اگرقاتلان عمدچرااعدام کرده بودیداینقدرقتل نمیشدیکنفرهشت نفرازخانواده مظلوم رابکشد

  • کاربر ناشناس
    0

    اگرراست می‌گویید کرونا راحل کنی روزی هفصدنفرعزیزهموطن فوت میکنندازمیکروب ویروس نمک برزخم خانواده‌های مقتولین نپاشید جوان ازدست داده اندعمدیبوده

  • کاربر ناشناس
    0

    کرونا کرونا نابودی مردم راحل کنید

  • کاربر ناشناس
    0

    مردم دفاع شما از فضای مجازی را نمی خواهند، فضای مجازی با کسی کاری نداره، شما از مردم در برابر گرانی، رانت، فساد، ظلم، بیکاری. بی نانی. واکسن اگر میتوانی دفاع کن

  • محسن نیکو
    0

    با سلام .جای تاسف است که رای صادره در شورای حل اختلاف که دقیق و منطقی است به راحتی و بدون استدلال منطقی در تجدید نظر نقض می شود چیزی که چندین وکیل پایه یک دادگستری تایید کردن به جای شعار جایگاه خود را محکم کنید

  • حامد
    0

    اگر قانون درست است و حکم عادلاته صادر شده است چه نیازی به این کار است که: ترحم بر پلنگ تیز دندان جفاکاری بود بر گوسفندان و اگر قانون درست نیست و حکم ناعادلانه است بروید دنبال اصلاح قانون و قاًضی مابقی کارها خود شرینی و قانون گریزی و باز کردن دکان عوامفریبی است

  • ع
    0

    به نظر می رسد امنیت شامل امنیت شغلی اخلاقی اجتماعی مسکن معیشت روان مبارزه با فساد سیستماتیک حذف رانت(که البته دوستان بالادستی هستند) ایجاد امید و ... خیلی مسائل مهمتری است. تنها گرایش عزیزان به موضوع اینترنت عدم علاقه به شفافیت است و علتش هم غرق بودن خودشون در دروغ و ریا و فساد است.

  • کوروش کبیر
    0

    امثال شما برای ما سم و پدر مملکت دراوردین

  • سارا
    0

    امنیت خودتون یا امنیت ما؟ کاش یکی شما ها رو صیانت میکرد که از دستتون خلاص شیم

  • ناشناس
    0

    من چزو این مردمم و خیلی ها مثل من راست میگی رفراندوم بذار ببین چند نفر میخوان شما از فضای مجازی صیامت کنید بابا ما میگیم بکش از ما بیرون دیگه خسته شدیم

  • یکی از مردم
    0

    امنیت جسمی و روحی مردم رو نابود کردید نگران امنیت فضای مجازی هستید؟! سالهاست مردم رو با سیاستهای غلط دچار سوء تغذیه و ناامیدی کردید...چرا فکر میکنید مردم حرفهای مزخرف شمارو باور میکنند؟!! توهم نزنید اینقدر!!

  • ل
    0

    بدنبال امنیت خودتون هستید یا مردم،چرا این همه دروغ؟؟؟؟

  • کریمی
    0

    سلام اخذرضایت زیاد درهمه شرایط خوب نیست وقتی فردی به راحتی جنایت کند وفرددیگر را به قتل برساند چراباید برای ایشان تلاش کنید تارضایت بگیرید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها