یک مقام وزارت علوم: مواد مخدر زودتر از پیتزا به دست جوانان می‌رسد!

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم گفت: در دسترس و ارزان بودن مواد از عوامل سوق به سوی اعتیاد است. در حال حاضر تهیه و سفارش پیتزا بیشتر از سفارش مواد زمان می‌برد.

یک مقام وزارت علوم: مواد مخدر زودتر از پیتزا به دست جوانان می‌رسد!

مجید صفاری نیا بیان کرد: ارزان بودن و تهیه راحت مواد مخدر دوعاملی است که جوانان را به سمت اعتیاد سوق می‌‍دهد.

برنامه نشست تخصصی پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها صبح امروز به میزبانی مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری مراکز مشاوره دانشگاه تهران ، صنعتی شریف و مرکز مشاوره سازمان امور دانشجویان برگزار شد.
مجید صفاری نیا، مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با اشاره به بحث پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر تا کنون ۵۰ جلد کتاب در خصوص اعتیاد و پیشگیری از آن منتشر کرده است و ما در مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم تحلیلی بر اساس محتوای این ۵۰ کتاب انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس تحلیل محتوای کتاب‌های مذکور ابعاد روانشناختی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر عوامل مربوط به اعتیاد را بررسی کرده‌ایم، در دسترس و ارزان بودن مواد از عوامل سوق به سوی اعتیاد است در حال حاضر تهیه و سفارش پیتزا بیشتر از سفارش مواد زمان می‌برد و تمام این عوامل نشان می‌دهد که امروز آموزش‌ها در زمینه آسیب‌های اعتیاد و پیشگیری از آن ناکافی بوده است.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم افزود: آموزش‌ها در مدارس و دانشگاه‌های ما برای بالا بردن تاب آوری و حل مسئله ناکافی است و خانواده‌ها در تربیت فرزندان خود با مشکلاتی مواجه هستند.

وی ادامه داد: بر همین اساس دفتر مرکز مشاوره وزارت علوم در خصوص نحوه پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌های خاورمیانه بررسی‌هایی را انجام داده است به عنوان مثال در دانشگاه بحرین، مهم‌ترین برنامه مبارزه با اعتیاد و آگاه سازی دانشجویان و دانش آموزان در جریان است، همچنین کارگاه‌های مهارت زندگی برای توانمندسازی دانشجویان برگزار می‌شود. در دانشگاه قاهره صندوق پیشگیری از اعتیاد به عنوان حرکت ملی ایجاد شده است. همچنین مجازات‌های انضباطی برای مصرف کنندگان پیش بینی شده است.

صفاری نیا با اشاره به مهمترین برنامه‌های دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم در رابطه با پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ گفت: ۱۲ برنامه در این زمینه پیش بینی شده است که به شرح زیر است:

۱. تشکیل کارگروه تخصصی پیشگیری از اعتیاد در دفتر مشاوره و سلامت

۲. آموزش مهارت‌های تاب آوری (فردی و اجتماعی) با استفاده از روش‌های مجازی

۳. تقویت و گسترش کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان

۴. آموزش آنلاین و تعاملی مهارت‌های زندگی با رویکرد پیشگیری از مصرف

۵. برگزاری سمپوزیوم‌های پیشگیری از اعتیاد در ۵ منطقه آسیب خیز کشور

۶. گسترش خدمات مشاوره و مددکاری به دانشجویان در معرض اعتیاد

۷. راه اندازی یک مرکز مشاوره تخصصی اعتیاد در کشور

۸. اجرای طرح‌های پیشگیری و آگاه سازی و خود مراقبتی در شبکه‌های مجازی در قالب بروشور، پوستر، پادکست، بولتن...

۹. کمک به اجرای برنامه‌های یاریگران زندگی از طریق برگزاری استارت آپ‌های پیشگیری و آسیب‌های اجتماعی روانی با محوریت اعتیاد

۱۰. برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه اساتید، کارکنان و مشاوران مراکز مشاوره

۱۱. برگزاری جلسات گفتمان دانشجویی در خصوص اعتیاد و پیشگیری از آن

۱۲. ارزیابی و پایش برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد

منبع: آنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • کاربر ناشناس
    0

    سلام درود بر شما حرف حق زدی

  • کاربر ناشناس
    0

    اعتیادازبیکاری وبیعدالتیها وبیبندباریها گسترش یافت

  • مورچه
    0

    ادرس غلط داده منظورش ارزانی موادمخدراست نه سلامت جامعه .چردراین چندین سال سکوت کردی اقای مجیدصفاری نیا

  • حق
    0

    مشکل از پیتزا و مواد مخدر نیست منم اگه تو جامعه همش اعصابم خورد بود معتاد میشدم

  • ناشناس
    0

    نیروی انتظامی بیشترین شهید را در دنیا برای مبارزه با قاچاقچی مخدر تقدیم کرده حکومت هم که شبانه روز در حال مبارزه است، ولی بیشترین در آمد را خود دولت از مواد مخدر دارد این همه قاچاقچی که دستگیر می‌شوند وجریمه پرداخت میکنند کجا میرود، ولی اگر حکومت بخواهد قاچاقچی را دستگیر کند در یک هفته پرونده مواد در ایران بسته میشود سیاست انحراف جوانان است،

  • کاربر ناشناس
    0

    چه دنیا کثیفی

  • معتاد
    0

    آهای مردم من میخواهم معتاد شوم آهای دولت اشتغال که نتونستید بوجود بیاورید لااقل حمایت کنید تا معتاد بشویم ههه ههه

  • شهرام.ر
    0

    باید دید که درآمد حاصل از خرید و فروش مواد مخدر به جیب چه کسانی میرود . حکومت جمهوری اسلامی باید کلاهش رو بذاره بالاتر!!!.

  • محمد
    0

    چشم شما روشن مدیران پخمه .... البته که چون خود شما فروشنده هستید ...

  • خاکستری
    0

    اینا ازبرکات دولت کدخداپرستان ست

  • فراسو
    0

    روی باعث و بانیانش سیاه. همه جور خوشی را بر مردم حرام کردین. الا دود و دم مواد. قاچاقچی و فروشنده و مصرف کننده ۴۲ ساله راحت دارن فعالیت میکنن. بنفع پایداری نظام و ب هپروت بردن ملت. جریمه و مواد کشف شده و... میره جیب دولت. تفریح ارزون و در دسترس نوجونای دختر و پسر شده چپیدن تو قلیونخونها و دود کردن سیگار و کثافت. و خرید آسون مواد. انوقت ی بچه نمیتونه راحت از دست این معتادها توکوچه دوچرخه سوار بشه.

  • ناشناس
    0

    درود بر مشاور سلامت چقدر حرف قشنگی زدید بله مواد مخدراین نظام و حکومت زودتر از پیتزا به دست مردم جوانان بی گناه دختر پسرها جوان میرسد جوانهای مملکت ما که تعداشان کمتر کمتر داره میشه یعنی پیری زودراس گرفتن بله این حکومت میخواد همه معتاد باشند جوانی نتونه سرش را بالا بگیره هر کاری خواستن به سره مردم بیارنند از انقلاب به این ور هیچ کسی آینده نداشته مردم را خوار کردن تو این انقلاب از بس دروغ فریب کلک زدن به مردم خوب آخوندها هنرشان زبانشان است خدایا این همه شهید دادیم این همه جوان دادیم این همه شهدای گمنام دادیم که هنوز همه خیلی از مادر پدرهای چشم انتظار بچه هایشان هستند این همه جانباز دادیم این همه ایثارگر دادیم این همه شمیایی دادیم که هنوز هم دارند درد می کشن اینجوری شدن که به مردم دروغ بکن مردم را فریب بدن با اسم اسلام خون شهدا ناله مریضهای شمییای آه مادران شهدا خون شهدا به حق اقا امام حسن گلوی زنو بچه هایشان را بگیرد که چه کردن با مردم و زندگی مردم انقلاب کردن برای فلسطینیها برای حزب اله براتی حسن نصراله پدر نامرد کردن کلف که پولهای مملکت حق مردم کردنش روزبه روز داره کلفتر میشه حرام زاده بد عرب روزی میشود هر چه حق مردم و مملکت مارو دادن به عربها از گلوشون بیرون خواهیم کشید و اسم فلسطین را از نقشه حذف خواهیم کرد مردم و زندگی مردم را فروختن به عربها که الان این باید وضع زندگی مردم و سفرهای کوچکشان باشه نوبت مردم هم خواهد رسید نوبت مردم هم خواهد رسید که هر کدام از مردم یک موشک کروزخواهند شد که هیچ حدی جلودارشون نخواهد بود خون پشت چشم مرردم را گرفته از دست همه مسولین مملکت

  • حسین
    0

    خیلی راححتر تهیه میشه چون درآمد خوبی داره واسه کسایی که وارد و تولید میکنن با این حجم انبوه و این هم کار مردم عادی نیس

  • محسن
    0

    دست هایی در کار است که جوانان را به مسائل واهی چون ارتباط با جنس مخالف ،فحشا ،مواد مخدر و .... مشغول کنند جوان و نوجوان سر آغاز تحول و دگرگونی است با از بین رفتن اعتماد و توان جوان جامعه هر کاری می شود کرد.

  • مبينا
    0

    اينها همه از برکات است قدر نميدانيم!!!!!!

  • زیلان
    0

    شیطون تو کاریهــــــــــــــــــــــــــــــا . حالا ســـــــــــــــــــــاقی خوب سراغ داری معرفی کن ، ما هم برنامه بدیم !!!! اصل کاری یادت رفته ، در آمد یه عده خاص از فروش مواد مخدر مکــــــــــــــشوفه و بازار داغ داخلی وخارجــــــــــــــــــــــــــی

  • سارا
    0

    در هر کوچه ای چند ساقی وجود دارد و ساقی ها علنا مواد می فروشند و نه ترس دارند ، نه خجالت می کشند . در ظاهر هم شاغل نیستند و درآمدی ندارند و سبد کالا و معیشتی و یارانه و ... هم شاملشان می شود . مالیات هم نمی دهند .

  • ناشناس
    0

    مطالب ایشان عین واقعیت است تهیه مواد مخدر شیشه در اشپزخانه ها با یک اجاق کوچک پیک نیکی و مقداری مواد ی که مخصوص ارایشگاه های زنانه است تهیه میشود سازمان مبازره با مواد مخدر اگاهی کامل دارند جوان بیست تا سی ساله یک شبه پول هنگفتی بدست میاورد ماشین های گران قیمت بالای دو سه میلیارد خریداری میکند خانه های ویلائی بالای بیست و سی میلیارد خریداری میکنند و اکثرا کلکسیون اتومبیل دارند و چندین اپارتمان و مستمر در یک مکان زندگی نمیکنند و وقتی میبینند اوضاع ارام است با فریب جوانان مسافر بی تجربه فکر صدور مواد به خارج بسرشان میزند اکثرا هم بجهت داشتن کارت شناسائی ویا معروفیت هنری و ورزشی به انها کسی ویا مامورین شک نمیکنند مبارزه با این پدیده شوم عزم ملی میخواهد فقط با یک سازمان نمیشود این قاتلین خاموش را شناسائی کرد .///

    نظرات شما -
    • وطن پرست
      0

      درود و عرض احترام خدمت کاربران و مسئولین سایت وزین خبر فوری و دوست نازنین و ناشناسی که این مطلب دقیق را نگارش فرمودند؛نکته ای به ذهنم رسید که البته با اجازه این دوست ناشناسمان بیان میکنم.اول اینکه این مسئول محترم که بیان عنوان شغلی ایشان سخت و دشوار است.ظاهرا در این کشور زندگی نمی کنند،چرا که دلایلی بسیاری است که مواد مخدر زودتر از سفارش پیتزا به دست دانشجوی ما میرسد و دانستن دلیل آن سخت نیست .اینکه چرا این چرخه رسیدن مواد نه تنها به دست دانشجویان بلکه جوانان این کشور به این سرعت اتفاق می افتد،هدفی جز نابودی و مسخ قشر جوان و آینده ساز این مملکت دارد؟اگر بگوییم نمیدانیم که پر واضح است دروغ میگوییم و به قول شاعر: اینکه شمع ما نمی گیرد فروغ از دروغ است ،از دروغ است،از دروغ واقعا آیا مسئولین ارشد این مملکت راه مبارزه با واردات،مصرف و یا صادرات مواد مخدر را نمی دانند؟حتما مسئولین می دانند که تجارت مواد مخدر از پرسودترین تجارتها در جهان امروز است.و در انتها باید بگویم که بسیار درناک است که جامعه جوان ما اعم از دختر و پسر در این منجلاب در حال غوزه ور شدن هستند و اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد،حساب کارمان با کرام الکاتبین خواهد بود.و دستهای کثیفی که متاسفانه در مراکز تصمیم گیری هم هستند،در این تجارت پرسود دست دارند و به نوعی باید فریاد زد که: ای قافله سالار کجایی که ببینی دزدان همگی همره این قافله هستند در انتها بر خود لازم میدانم که از مکتوب این دوست عزیزمان سپاسگزاری کرده و اگر جسارت کردم عذرخواهی می کنم. یاعلی مدد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها