عضو سازمان نظام روانشناسی مطرح کرد

آسیب‌های خشونت خانگی/ مهارت مدیریت خشم در خانواده

عضو سازمان نظام روانشناسی به انواع خشونت های خانگی و عوارض آن اشاره کرد و گفت: والدین باید مهارت مدیریت خشم را به فرزندان خود یاد بدهند.

آسیب‌های خشونت خانگی/ مهارت مدیریت خشم در خانواده

نصیره مقدم فر در مورد خشونت خانگی افزود: گاهی جروبحث‌های داخل خانواده شدت گرفته و موجب آسیب دیدن برخی افراد خانواده می‌شود، خشونت خانگی در تمام خانواده‌ها رخ داده و سهم بسیاری در نابودی خانواده دارد. بسیاری از افراد تمایل ندارند حتی با نزدیک ترین دوستانشان درباره آن صحبت کنند. متأسفانه خشونت خانگی معمولاً با گذشت زمان بدتر می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: تهاجم فیزیکی و خشونت را می‌توان هر روزه در برنامه تلویزیونی، در فیلم‌ها و در روزنامه‌ها نیز مشاهده کرد. البته لازم به ذکر است که بحث کردن یا مشاجره خشونت خانگی محسوب نمی‌شود، بحث کردن، یا بیان اینکه با کسی موافق نیستند و حتی احساس و ابراز خشم، می‌تواند قسمتی ضروری از ارتباطات باشند. علت رخ دادن خشونت خانگی می‌تواند این باشد که برخی افراد در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که خشونت و تهاجم فیزیکی به عنوان شیوه‌ای برای مواجهه با تفاوت‌های شأن، یا به دست آوردن چیزهایی که می‌خواهند، آموخته شده است، آنها ممکن است شیوه‌های رفتار درست را ندانند.

مقدم فر افزود: خشونت ممکن است به شکل‌های مختلف خشونت فیزیکی، کلامی یا حتی بی تفاوتی و بی توجهی عمدی باشد و خشونت خانگی می‌تواند منجر به بروز احساس ناامنی در محیط خانواده و بی اعتمادی، فقدان اطمینان یا اعتماد به نفس پایین درون اعضای خانواده، جدایی یا طلاق و… شود.

وی با اشاره به اینکه همسری که مورد خشونت قرار گرفته، ممکن است احساساتی مانند استرس، اضطراب، خجالت، گناه، افسردگی و تنهایی زیاد را داشته باشد، به خشونت علیه کودکان اشاره کرد و گفت: خشونت بر کودکان عوارضی مانند احساسات ترس، بی اعتمادی، شرمندگی اعتماد به نفس پایین و افسردگی؛ سردرد، درد معده، کابوس شبانه و شب ادراری، فرار از منزل؛ رفتار و گفتار پرخاشگرانه؛ افت عملکرد تحصیلی؛ نداشتن دوست و دوری از فعالیت‌های خانوادگی را بدنبال داشته باشد.

مقدم فر افزود: کودکان نیاز دارند در برابر خشم و ضرب و شتم محافظت شوند. باید تشویق شوند که در مورد احساسات و هیجانات و نگرانی‌هایشان حرف بزنند و این اطمینان را داشته باشند که در این جریانات مقصر نیستند. احساس گناه نداشته باشند و به این باور برسند که والدین آنها را دوست دارند.

عضو سازمان نظام روانشناسی با اشاره به اینکه احساس امنیت حق هرکسی است و هیچ بهانه و دلیلی برای آسیب رساندن پذیرفته نیست گفت: کودکان از محیطی که در آن خشونت خانگی باشد دچار نگرانی و اضطراب می‌شوند. والدین به عنوان الگو باید مهارت مدیریت خشم را یاد بگیرند و به فرزندان خود بیاموزند که چگونه در موقعیت‌های پرتنش بدون به کار بردن خشونت مشکل را هدایت کنند.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها