اعتراف وزیرخارجه آمریکا به تاثیر تحریم ها بر مردم ایران/ کاخ سفید از دریافت هرگونه حرکتی از ایران برای حل برخی اختلافات خوشحال می‌شود

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه کاخ سفید از فرصت مذاکره با تهران استقبال می کند، اعتراف کرد که تحریم های آمریکا علیه ایران، شرایط سختی را بر مردم این کشور تحمیل کرده است.

اعتراف وزیرخارجه آمریکا به تاثیر تحریم ها بر مردم ایران/ کاخ سفید از دریافت هرگونه حرکتی از ایران برای حل برخی اختلافات خوشحال می‌شود

این مطلب را 'مایک پمپئو' روز شنبه (دیروز) در گفت و گو با شبکه خبری 'سی ان بی سی' عنوان کرد.
وی راهبرد اصلی آمریکا برای رسیدن به اهداف این کشور مقابل ایران را تحریم عنوان و اعتراف کرد: محدودیت های اقتصادی موجب شرایط سختی برای مردم عادی ایران شده است. تورم به 40 درصد رسیده و ممکن است بالاتر برود و ارزش پول این کشور حدود 60 درصد کاهش یافته است.
این در حالی است که پیش از این مایک پمپئو و برایان هوک مسئول پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا مدعی شده بودند که هدف تحریم ها فشار بر مردم ایران نیست.
پمپئو ضمن اعتراف به این نکته که تحریم ها شرایط سختی را بر مردم عادی ایران تحمیل کرده، با این حال ادامه دادکه تحریم های آمریکا مقامات ایران را هدف قرار داده تا رفتار خود را تغییر دهند.
وی ضمن اذعان به وجود دشمنی آشکار بین واشنگتن و تهران گفت، که کاخ سفید از دریافت هرگونه حرکتی ازایران برای حل برخی اختلافات خوشحال می شود.
وزیر خارجه آمریکا در این گفت وگو درچارچوب رویکرد ایران هراسی کاخ سفید، از تهران به عنوان تهدیدعلیه منافع آمریکا یاد کرد و گفت که واشنگتن از فرصت مذاکره با ایران استقبال می کند.
وی در توجیه اقدام مداخله جویانه آمریکا و اعزام ناوگروه از سوی این کشور به منطقه خلیج فارس مدعی شد: ما شاهد رفتارهایی از سوی ایران هستیم و به همین علت آمریکا اقدام به اعزام ناوگروه تهاجمی و سایر تسلیحات به منطقه کرده است.
واشنگتن در حالی صحبت از مداخله جویی ایران می کند که وزیر امور خارجه ایران در سفر هفته گذشته خود به مسکو گفته بود که ' ما به دنبال تنش و درگیری نیستیم.ما در منطقه خودمان هستیم. آخرین باری که من نام خلیج را در نقشه چک کردم، اسمش خلیج مکزیک نبود، اسمش خلیج فارس بود. آنهایی که به این منطقه آمدند و دارند آشوب ایجاد می کنند، آمریکایی ها هستند. حضور آمریکا در منطقه و مخصوصا در سوریه غیر قانونی است. حضور ایالات متحده همواره به تنش و ناامنی منجر می شود.'
پمپئو مدعی شد:می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که نیروهای بازدارنده را مستقر کرده ایم تا در صورت اقدام علیه منافع ما در خاورمیانه آمادگی پاسخ به آنها به شکل مناسب را داشته باشیم.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که آمریکا بدنبال نبرد نظامی نیست و همچنین (بطور کنترل نشده) به سمت جنگ لغزش نخواهیم داشت.
وی افزود: اشتباه محاسباتی نخواهیم کرد، هدف ما جنگ نیست هدف ما تغییر در رفتار ایران است.نیروهایی که مستقر می کنیم و نیروهایی که از قبل در منطقه داشته ایم - می دانید که ما اغلب ناوهای هواپیمابری در خلیج فارس داریم - اما رئیس جمهوری می خواهد تضمین کنیم که درصورت وقوع هر رویدادی آماده پاسخ به شکل مناسب باشیم.
پمپئو افزود که او راهکارهای دیپلماتیکی آماده کرده تا در صورتی که ایرانیان تصمیم بدی بگیرند، ترامپ انتخاب هایی داشته باشد.
وزیر خارجه آمریکا توضیح زیادی در این خصوص نداد که در صورت نزاع با تهران کاخ سفید چه مسیر عملی را در پیش خواهد گرفت اما تاکید کرد که واشنگتن دست روی دست نخواهد گذاشت.
وی گفت:در صورت حمله به منافع آمریکا از سوی یک نیروی تحت رهبری ایران - چه نیروی ایرانی یا واحدی تحت کنترل ایرانی ها - ما طرف مسئول را پاسخگو خواهیم کرد. رئیس جمهور ترامپ در این خصوص بسیار روشن و واضح حرف زده است: پاسخ ما مناسب خواهد بود.
پمپئو تاکید کرد: البته که از آن تماس تلفنی استقبال خواهیم کرد. البته که خواهان یک راه حل صلح آمیز دیپلماتیک برای هرکدام از این مناقشه ها هستیم. این کاملا منطقی است.

** تلاش پمپئو برای ارائه تصویری باثبات از بازار نفت
در حالیکه بسیاری از کشورها، تصمیمات غیرمنتظره سیاسی و اقتصادی دولت ترامپ را مقصر اصلی ایجاد التهاب در بازار جهانی نفت می دانند اما وزیر امور خارجه آمریکا درصدد است تصویری معکوس و باثبات از این بازار نشان دهد.
به گزارش ایرنا، با اینکه قیمت نفت در اوایل هفته جاری با نوسان همراه بود و با قیمت 70 دلار و 62 سنت به فروش رسید، اما به تایید منابع خبری، حرکت معامله‌گران بازار نفت به سمت محدوده 100 دلاری جدی‌تر شده و براساس گزارش‌های موجود، اخیرا در بازار آتی نفت بیش از 45 میلیون بشکه نفت خام روی قیمت‌های 90، 100 و 110 دلار معامله شده است.
اکنون با احتمال تقویت تلاطم در بازار جهانی نفت، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این کشور اقداماتی برای تضمین ثبات در بازارهای جهانی نفت انجام داده و او 'اطمینان دارد' که ثبات بازار نفت ادامه خواهد یافت.
'مایک پمپئو' در این گفت وگو ادعا کرد: حساب ساده ریاضی (دو دوتا چهارتا) نشان می دهد که از زمان خروج آمریکا از برجام هیچ وقفه ای در عرضه جهانی نفت خام ایجاد نشده است.
وی گفت: حدود یک سال پیش رئیس جمهور ترامپ از برجام خارج شد در حالیکه افرادی در همین شبکه شما درباره افزایش بهای نفت و هرج و مرج در بازار نفت داد سخن می دادند.
پمپئو افزود: در حقیقت، قیمت نفت خام امروز نسبت به روزی که ما از برجام خارج شدیم پایین تر است. نه بالاتر است نه خیلی بالاتر نه هرج و مرجی ایجاد شده بلکه قیمت نفت پایین تر است.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ترکیب اقدامات خوب در سرتاسر جهان و اقدامات در داخل ایالات متحده آمریکا اطمینان از عرضه کافی نفت در بازار جهانی را ادامه خواهد داد و از این رو مطمئن هستم که ثبات در بازار ادامه خواهد یافت.
پمپئو در اظهارات خود ثبات قیمت جهانی نفت را به اقدامات انجام شده توسط دیپلماتهای آمریکایی و تولیدکنندگان نفت نسبت داد.
وی گفت: ما کار دیپلماتیک خوبی برای تضمین عرضه کافی نفت در بازارها انجام داده ایم. ما با شروکای خود کار کرده ایم. همچنین وضعیت خوب اقتصادی آمریکا در کنار آزادی و مقررات زدایی موجب ظرفیت عظیمی برای تولید نفت در ایالات متحده شده است.
پمپئو پیش بینی کرد که این نیروها موجب حفظ بهای نفت در همین سطوح خواهد شد: ترکیب کار خوب در سرتاسر جهان و کارهای داخل آمریکا موجب ادامه تضمین عرضه کافی در بازارها شده و من اطمینان دارم که این وضعیت ادامه خواهد یافت.

منبع: ایرنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها