یک ژنرال اسرائیلی: نقش مصر در نوار غزه همچون گنجی استراتژیک برای ما است

یک ژنرال اسرائیلی با اشاره به میانجیگری‌های مصر میان حماس و این رژیم تاکید کرد، نقشی که مصر در نوار غزه ایفا می‌کند به منزله گنجی استراتژیک برای اسرائیل و در راستای رویکردهای آن درباره غزه است.

یک ژنرال اسرائیلی: نقش مصر در نوار غزه همچون گنجی استراتژیک برای ما است

ژنرال عیران لیرمان، معاون رئیس موسسه پژوهش‌های استراتژیک و امنیتی قدس اظهار کرد: اسرائیل می‌خواهد با فرضیه مدیریت درگیری‌ها، نقش مصر را در غزه تثبیت کند چراکه توافقنامه صلح اسرائیل-مصر از چهل سال پیش تاکنون در مقابله با تهدیدات امنیتی در شبه جزیره سینا و نیز نفوذهای خارجی به دریای مدیترانه موفق عمل کرده است.

لیرمان گفت: همکاری‌های مصر و اسرائیل در غزه حتی بدون حضور نظامی مصر در این منطقه و در راستای کنار زدن مفاهیم جهادی حماس انجام می‌شود و نقش رو به توسعه مصر در این منطقه ارزش استراتژیک بزرگی برای اسرائیل و شرکای آن جهت ساماندهی به اولویت‌هایشان در منطقه دارد.

این ژنرال اسرائیلی که در طول ۲۰ سال گذشته مسئولیت‌های نظامی مختلفی در ارتش این رژیم برعهده داشته، افزود: اسرائیل و روسیه در سوریه با هم همکاری دارند و در غزه نیز اسرائیل و مصر با یکدیگر همکاری‌هایی می‌کنند؛ به این شکل که قاهره حامل پیام‌هایی برای رهبران حماس است و این قالب سه گانه حماس، مصر و اسرائیل برای برقراری صلحی پایدار ادامه دارد.

وی در ادامه مدعی شد: حماس با وجود عواملی ژئوپلتیکی چاره‌ای جز پاسخ مثبت به این پیام‌ها ندارد و روشن است اسرائیل اقدامات مصر را ترجیح می‌دهد. مصر که از انتخاب گزینه‌های نظامی زمینی توسط اسرائیل علیه غزه نگران بود، در تمامی درگیری‌های نظامی سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ موفق شد مانع از حملات حماس شود.

ژنرال لیرمان در ادامه تاکید کرد: با وجود اختلاف نظرهایی با مصر درباره حماس در دوره ریاست محمد مرسی و عبدالفتاح سیسی می‌توان گفت سیاست امروز قاهره در راستای افزایش فشارها بر حماس است.

او با اشاره به اینکه تهدید امنیتی در شبه جزیره سینا و افزایش نفوذ ترکیه در شرق دریای مدیترانه، موجب شد تل‌آویو و قاهره هماهنگی‌های خود را به شکلی بی سابقه افزایش دهند، گفت: این هماهنگی با توجه به نگرانی‌ها از وخامت اوضاع در غزه آغاز شد و این امر می‌تواند فلسطینی‌ها را به سمت مرزهای مصر گسیل دهد که کابوسی برای قاهره است.از طرفی میانجیگری‌های مصر در غزه هرگز مانع از عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس و دیگر گروه‌های نظامی نخواهد شد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها