آمریکا در اندیشه کوچک‌سازی حضور دیپلماتیک در عراق و افغانستان است

دولت ترامپ در اندیشه کاهش هیات دیپلماتیک خود در عراق و افغانستان به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر در جهت خلاصی ازحضور پرهزینه و مرگبار نظامی‌اش در این کشورها است.

آمریکا در اندیشه کوچک‌سازی حضور دیپلماتیک در عراق و افغانستان است

به گفته سه مقام مطلع از این برنامه، وزارت خارجه آمریکا خود را برای به نصف رساندن تعداد پست‌های دیپلماتیک‌اش در کابل تا ۲۰۲۰ آماده می‌کند.

همچنین این برنامه شامل کاهش مراکز دیپلماتیک آمریکا در عراق در راستای کاهش حضور نظامی‌ این کشور در خاورمیانه و جنوب آسیا در راستای سیاستی است که از آن به عنوان رقابت قدرت بزرگ با چین و روسیه یاد می‌شود.

این اقدام مقارن با مذاکرات صلح آمریکا با طالبان افغانستان و ارزیابی‌ها درباره چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صورت می‌گیرد.

زمانی سفارت‌های آمریکا در کابل و بغداد بزرگترین و پرهزینه‌ترین هیات دیپلماتیک جهان پس از مداخله نظامی آمریکا در این دو کشور بودند. دیپلمات‌ها تنها بخشی از پرسنل سفارت خانه‌ها در کابل و بغداد هستند و مقام‌هایی از دیگر آژانس های فدرال ، مقاطعه‌کاران و کارمندان امنیتی در این میان وجود دارند.

در فوریه سال جاری میلادی، شبکه خبری NPR درباره سندی فاش شده از سفارت آمریکا در کابل خبر داد که در آن به بزرگی بیش از حد این بخش و لزوم بازنگری جامع در تعداد این کارمندان اشاره شده بود.

هزینه وزارت خارجه آمریکا در افغانستان قابل رقابت با حضور نیروهای نظامی این کشور است اما سفارت این کشور در کابل و همچنین سفارت در بغداد در مقایسه با سایر بخش‌های جهان حجم بسیار زیادی از بودجه و پرسنل وزارت خارجه را به خود اختصاص می‌دهد. برخی دیپلمات‌ها معتقدند زمان آن رسیده که این منابع در مناطق دیگر هزینه شود.

یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: همواره از آفریقا اظهارنظرهایی را داریم که می‌گویند به قدر کفایت در آنجا حضور نداریم و تعداد دیپلمات‌های ما از دیپلمات‌های چینی که بر روی امور اقتصادی یا دیگر مسائل کار می‌کنند به نسبت ۴ یا حتی ۵ به یک است. ما نمی‌توانیم تمامی این هزینه‌ها را فقط در افغانستان و عراق متمرکز کنیم.

به گفته دو مقام آمریکایی که بر روی جزییات طرح کاهش نیروهای دیپلماتیک کار می‌کنند، برنامه کاهش نیروهای دیپلماتیک آمریکا تنها شامل حذف ۲۰ تا ۳۰ پست دیپلماتیک در سال جاری میلادی در عراق است هیات دیپلماتیک آمریکا در عراق شامل سفارت در بغداد و کنسولگری در اربیل است. به این ترتیب تا ۲۰۲۰ تنها ۳۰ تا ۵۰ درصد از هیأت‌های دیپلماتیک آمریکا در عراق کاهش می‌یابد.

بر اساس گزارش فوریه نیویورک تایمز، سفارت آمریکا در بغداد ۱۶ هزار نیرو دارد که ۲۰۰۰ تن آنها را دیپلمات‌ها تشکیل می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید به دلایل امنیتی نمی‌توان درباره تعداد دقیق پرسنل سفارت‌خانه‌ها یا کنسولگری‌ها صحبت کرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها