خبرفوری گزارش می‌دهد؛

سال ۹۷ چه بر آموزش و پرورش گذشت؟/ از اعتراض و اعتصابات معلمان تا ناامنی مدارس

سال ۹۷ سال سختی برای نظام آموزشی کشور ما بود،سالی که هم با اعتصاب معلمان همراه بود هم با جان باختن دانش آموزان.

سال ۹۷ چه بر آموزش و پرورش گذشت؟/ از اعتراض و اعتصابات معلمان تا ناامنی مدارس

آموزش و پرورش هم مانند سایر نهادهای کشور در سالی که گذشت فرازو نشیب زیادی را پشت سر گذاشت. از تخریب مدرسه گرفته تا اعتراض معلمان به معوقات مالیشان. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از اعتصاب تا وعده

یکی از مهم‌ترین اتفاق سال ۹۷ در حوزه آموزش و پرورش را شاید بتوان اعتراض طولانی مدت معلمان به معوقاتشان دانست. این اعتصابات سراسری نخستین بار در ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز شد و با تحصن مقابل سازمان برنامه بودجه همراه بود. در جریان این اعترضات تعدادی از معلمین هم بازداشت شدند. این اعتراضات اما مجدد در روزهای آغازین سال تحصیلی جدید در شهرهایی نظیر: تهران ٬ تبریز٬ اصفهان و کرمانشاه ادامه پیدا کرد. این اعتصابات که با انگیزه سفره خالی فرهنگیان آغاز شده است با ارسال نامه‌ای به محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ادامه پیدا کرد. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در ایران که به نوعی آغاز کننده این اعتراضات بوده است در روزهای اخیر در اعتراض به مشکلات معلمان بیانیه‌های متعددی صادر کرد.

شخصیت‌های سیاسی بسیاری به این اعتراضات واکنش‌نشان دادند. محمود صادقی یکی از اعضای کمیسیون آموزشی عنوان کرده بود که کمیسیون مشکلات صنف معلمان را درک می‌کند و دغدغه معیشتی برای اعضا قابل درک است. وی همچنین تاکید کرده بود: مشکلات معیشتی و کمبودها قابل درک است اما نمی‌توان تنگناهای بودجه‌ای را نادیده گرفت.

وزیر آموزش و پروش هم در واکنش به وضعیت معلم‌ها اعلام کرد وضعیت اقتصادی جامعه به نحوی است که حقوق معلم کفاف زندگی معمولی را نمی‌دهد. اعضای کمیسیون آموزشی اما بعد از این اعتراضات یکی پس از دیگری به این ماجرا واکنش نشان دادند. داود محمدی پیشتر در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی خبر فوری گفته بود: وضعیت حقوقی معلمان خوب نیست و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها صدمات زیادی بر طبقه حقوق بگیر و معلم‌ها وارد کرده است و بایستی برای آن یک فکر اساسی صورت بگیرد.

داود محمدی درباره وعده‌هایی که به معلم‌ها برای بهتر شدن وضعیت معیشت‌آن‌ها داده شده است همچنین گفته بود: کمیسیون این مساله را دنبال می‌کند و قرار است در بودجه ۹۸ فکر اساسی برای وضعیت معیشتی معلملن اتخاذ شود. همچنین دولت در نظام رتبه بندی قول تسریع عملکرد داده و امید است که مجلس هم آن را دنبال کند.

در نهایت اعتصابات تا پایان پاییز به پایان رسید و جسته گریخته تا ماه دی ادامه داشت. بودجه سال ۹۸ اما در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و اکنون باید منتظر ماند که چه قدر از وعده مسوولان محقق می‌شود.

مدارس ناامن٬ جان دانش آموزان را گرفت

بیست و هفت آذر ماه یک واحد آموزشی در زاهدان‌ دچار آتش سوزی شد و در پی آن چهار کودک این مدرسه با ۷۰ درصد سوختگی به بیمارستان منتقل شدند و چهار نفر جان خود را از دست دادند.

علت آتش‌سوزی، استفاده از چراغ نفتی برای گرم کردن یکی از کلاس‌های درس عنوان شد با وجود آنکه استفاده از این چراغ‌ها و بخاری‌های چکه‌ای ممنوع است اما مدرسه از آن استفاده می‌کرد و بر اثر آتش‌سوزی چراغ نفتی و سرایت آتش به کلاس ۴ دانش‌آموز کلاس اولی دچار حادثه شدند که متاسفانه تا کنون سه نفر جان خود را از دست دادند.

مشابه این حادثه در آذر ماه سال ۹۱ در روستای شین آباد از توابع پیرانشهر استان آذربایجان غربی نیز اتفاق افتاده بود که در آن دو دانش‌آموز جان باختند و ۲۶ نفر همچنان درگیر جراحات و تبعات سوختگی‌های شدید هستند.

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش درباره حادثه آتش‌سوزی زاهدان درباره این حادثه اعلام کرده بود: ضمن ابراز تاسف از اتفاق اخیر در زاهدان؛ گزارش این حادثه را در دولت ارائه کردم. آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که باید محیط امنی را برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان فراهم کند، نیاز به اعتبار دارد. خودش درآمد ندارد، دولت هم محدودیت‌هایی برای تامین اعتبار دارد نه اینکه دلش نخواهد کمکی کند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین اعلام کرده بود: فعلا با اینکه بحث بودجه مطرح است از نمایندگان می‌خواهم تا تدبیری کنند تا مشکل این وسایل گرمایشی حل بشود.

در پی این حادثه تعدادی از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خواستار استیضاح وزیر آموزش و پرورش شدند. اما بسیاری از اعضای کمیسیون آموزشی با اشاره به این حادثه خواستار افزایش بودجه نوسازی مدارس شدند و اتفاقات این چینی را به دلیلی همین کمبود‌ بودجه دولتی دانستند.

بعد از گذشت چند ماه از این اتفاق و البته بازهم پس از تصویب بودجه آموزشی باید منتظر ماند که مسوولان چه قدر برای جان کودکان هزینه خواهند کرد!

از مشق شب تا حذف کنکور

امسال اما مانند سالیان گذشته یکبار دیگر دغدغه حذف کنکور در کشور جدی شد. جدی تا حدی که پای مافیای آن را به مشق شب باز کرد و پای سودجویان را به محضر علمای قم کشاند.

ماجرا از یک اظهار نظر ساده شروع شد، آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید در ماه آذر اعلام کرد که حذف مشق شب از سبد آموزشی دانش آموزان دارای اشکال است و به آموزش آن‌ها آسیب وارد می‌کند. این اظهار نظر با واکنش‌‌های مختلفی در فضای مجازی روبه‌رو شد بسیاری گفتند اصلا تکلیفی حذف نشده که چنین پیامدی به دنبال داشته باشد. اما نکته اصلی که باعث پررنگ شدن این ماجرا شد، ورود و اظهار نظر دیگر مراجع بود که داستان مشق شب را اندکی دراماتیک کرد. کم‌کم‌ رسانه‌ها به میان آمدند و این بار آن‌ها بودند که ادعا کردند مدیران مسئول کتب کمک آموزشی ماه پیش جلسه‌ای با مراجع داشتند و در آن از کم شدن حجم تکالیف درسی شکایت داشتند.

این درحالیست که جوکار مدیر مسئول موسسه آموزشی گاج اعلام کرده بود که در آن جلسات صحبت‌های زیادی مطرح شده است و اکنون متعجب است که چرا فقط بحث کتب کمک آموزشی جدی شده است. وی همچنین اظهار کرده بود ما سبزی کف رودخانه نیستیم که یک شبه رشد کرده باشیم و سالهاست که پیگیری می‌کنیم.

اما ماجرا به همین اظهار نظرات ختم نشد و کم کم ردپای مافیای کنکور هم به این ماجرا رسید و بسیاری اظهار نظر کردند که احتمالا آن افرادی که درمقابل با حذف شدن کنکور هم می‌ایستند در پرونده حذف مشق و‌ تکلیف درسی نقش داشته باشند. رییس کمیسیون آموزشی، محمد مهدی زاهدی هم به افشا گری درآمد مافیای کنکور پرداخت و ادعا کرد که این‌ها بیش از ۱۰هزار میلیارد درآمد دارند و به همین دلیل است که با ماجرای حذف کنکور مقابله می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش اما خیلی زود به این اتفاقات واکنش نشان داد، او اظهارکرده بود که در مساله مشق شب یک تغییر رویکرد اتفاق افتاده و این تغییر رویکرد البته هنوز میسر نشده است.

بطحایی گفته بود: رونویسی‌ها و دیکته‌ها که گفته می‌شود برای تمرین خوشنویسی و مسائل اینچنینی است در منزل به تکالیف مهارت محور اختصاص پیدا می‌کند یعنی ما در منزل همچنان تکالیفی را داریم اما ماهیت آن با آنچه رونویسی و حفظ کردن مطالب در مدارس است، فرق می‌کند.

این ماجرا هم به مرور زمان اما به فراموشی سپرده شد و آخر مشخص نشد پای مافیای کنکور به مشق شب باز شده یا این دو از ابتدا با یکدیگر هم قسم بودند.

سال ۹۷ اما چه تلخ چه شیرین در نظام آموزشی ما گذشت. این مرور اما شاید یادآوری باشد برای آن‌هایی که باید مطالبه گر باشند تا مبادا ترکش‌های تلخی‌های سال ۹۷ به سال ۹۸ هم وارد شود!

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها