قطع آب شهرهای مازندران ادامه دارد/ سدها؛ مهار کننده سیلاب یا محروم کننده آب آشامیدنی؟

قطعی آب شهرهای گروه الف استان مازندران پس از گذشته ۱۴روز از سیل همچنان ادامه دارد و سد البرز که خود مهارکننده سیلاب است، منجر به محرومیت ساکنین این استان از آب آشامیدنی شده است.

قطع آب شهرهای مازندران ادامه دارد/ سدها؛ مهار کننده سیلاب یا محروم کننده آب آشامیدنی؟

سیل اخیر در استان مازندران منجر به قطعی آب در بسیاری از شهرهای گرفتار در سیلاب شد. اما با گذشت بیش از 14 روز از این سیل این قطعی در شهرهای بابل، بابلسر، امیرکلا و هادی شهر ادامه دارد که علت آن افزایش کدورت آب در خروجی مخازن سد البرز و ناتوانی تصفیه خانه ها در برطرف کردن آلودگی آب بوده است.

براساس گفته افراد محلی در شهرهای بابل و بابلسر، آب در بخش های مختلفی از این شهرها تنها به مدت چند ساعت در روز وصل است و تامین آب با تانکرها حمل آب انجام می پذیرد.

یکی از ساکنین در محله گنج افروز بابل، که از زمان وقوع سیل همچنان با مشکل کمبود آب مواجه هستند به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: این مشکل برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد، هربار که باران می زند، آب وارد تصفیه خانه می شود و مشکل قطعی را داریم، اما پس از سیل اخیر، هنوز آب منطقه ما وصل نشده است.

یکی از ساکنین بابلسر نیز که در محدوده پارکنیگ 5 سکونت دارد، با اشاره به قطعی آب پس از وقوع سیل می گوید، آب همچنان قطع است و تنها دو سه ساعت، بین ساعات 5.30 تا 7.30 صبح آب وصل است.

سیل روز 27 اسفندماه منجر به افزایش کدورت آب سدالبرز و قطع آب بیشتر مشترکان در بابل، بابلسر، امیرکلا و هادی شهر شده است.

خدابخش پور، مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب وفاضلاب شهری مازندران، دراینباره می گوید افزایش کدورت آب سد البرز منجر به قطع آب در شهرهای بابل و بابلسر شده است. در تلاش هستیم تا خط لوله دوم سد البرز را راه اندازی و مشکل را برطرف کنیم.

او با اشاره به اینکه قطعی آب در روزهای گذشته به حداقل رسیده است می گوید: افت فشار در بخشی از سد البرز منجر به بروز این اتفاق شده است. از زمانی که این مشکل پیش آمده طی دو مرحله در روز بین ساعات 5.30تا9.30 صبح و 6.30 تا 9.30 شب فشار آب را بالا می بریم.

خدابخش پور، می گوید آب شهرهای گروه الف که شامل بابل، امیرکلا، هادی شهر و بابلسر می شود با مشکل قطعی مواجه هستند، در شهر بابل نیز محدوده تنگه پل، جاده گنج افروز، مسیر کماندار کله، برج بن و درزی کتی نقاطی هستند که بیشتر از سایر نقاط با مشکل قطعی مواجه اند.

او با اشاره به اینکه تصفیه خانه مرکزی نتوانست تصفیه آب را انجام دهد نیز گفت: تصفیه خانه اضطراری به این دلیل که نتوانست تصفیه آب را انجام دهد از مدار خارج شد و تصفیه خانه درحال ساخت درون کلا نیز تمام نشده است.

خدابخش پور در ادامه می گوید بین 20 تا 28 دستگاه تانکر آبرسانی در داخل شهر توزیع آب را برعهده دارند و 19500 بسته توزیع آب داشته ایم.

او درباره اقدامات انجام گرفته نیز می گوید باید کدورت مخزن سد خودش پایین بیاید و نمی توانیم در روند کاهش کدورت تاثیری داشته باشیم، اما پیشنهاد برداشت از بالای سد داده شد در نتیجه خط لوله دومی در حال راه اندازی است که برداشت از بالای سد را مقدور خواهد کرد و مشکل کم آبی را برطرف خواهد کرد.

خدابخش پور در خاتمه ابراز امیدواری می کند که با تکمیل تصفیه خانه اضطراری در سال جاری، مشکل آب رسانی در این شهرها از بین برود

اما این مساله گلایه اعضای شورای شهر بابل را نیز به همراه داشته است، و ابولحسنی، رئیس شورای شهربابل با ارسال نامه ای به وزیر نیرو، خواهان تسریع در برطرف شدن مشکل آبرسانی به شهرهای گروه الف که یک سوم جمعیت استان مازندران را تحت پوشش می دهند شد. و از وزیر نیرو درخواست می کند، به جای تخصیص بودجه تامل برانگیز انتقال آب خزر به سمنان، طرح انتقال آب شهرهای گروه الف را که یک پروژه ملی است و هنوز به سرانجام نرسیده در اولویت دغدغه های وزارت نیرو و دولتمردان قرار گیرد.

و حال این مساله مطرح است، سدالبرز که توانست جلوی سیلاب احتمالی را بگیرد، آب آشامیدنی را چه زمانی به ساکنین شهرهای مازندران باز می گرداند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها