بحران تک‌صدایی در سیما پس از برخورد با عادل فردوسی‌پور برای همه قابل فهم شد

نقدهای نخبگان به صداوسیما چطور فراگیر شد؟

مصطفی انتظاری هروی

نقدهای نخبگان به صداوسیما چطور فراگیر شد؟

ماجرای اختلافات عادل فردوسی‌پور مجری محبوب برنامه نود با مدیران صداوسیما، بار دیگر خاطره انتقادات سیاسی به رسانه ملی را زنده کرد.

سالهاست که صداوسیما با نقد انحصارگرایی روبروست. در دولت‌های مختلف، مدیران صداوسیما متهم شدند که با سوگیری‌های سیاسی، عملا نظر بخشی از مخاطبان خود را نادیده می‌گیرد.

این انتقادات در دوره اصلاحات به اوج خود رسید، آنگاهدکه دولت منتخب مردم خود را آنطور که می‌خواست در برنامه‌های صداوسیما نمی‌دید و حتی برنامه‌هایی چون "چراغ" یا پخش "کنفرانس برلین"، کار را برای دولتمردان سخت می‌کرد.

در آن دوره سریال‌هایی چون "کیف انگلیسی" هم با برچسب تخریب دولت همراه می‌شد، هرچند علی لاریجانی رییس وقت صداوسیما انتقادات را قبول نداشت.

در دولت محمود احمدی نژاد هم نقدها ادامه یافت. در این دوره چهره‌هایی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی که در دوره اصلاحات متهم به قبضه صداوسیما می‌شدند، رسانه ملی را متهم کردند که "میلی" عمل می‌کند‌.

با اوج‌گیری حوادث سال ۸۸ این نقدها تبدیل به شعارهای خیابانی شد. منتقدان برنامه‌های صداوسیما را دارای جهت‌گیری به سود دولت وقت می‌دانستند.

اما این فقط اصلاح‌طلبان نبودند که در دوره عزت الله ضرغامی منتقد تلویزیون شدند. محمود احمدی‌نژاد هم چندی پس از اوج گرفتن بحران مشایی به صف منتقدان پیوست.

او رسانه ملی را متهم کرد که دولتش را حمایت نمی‌کند. نقدی که در دولت حسن روحانی نیز تکرار شد و دولتمردان به رادیو و تلویزیون تاختند که چرا حاضر نیست خدمات دولت را معرفی کند.

اما نقدها به دولت متوقف به مسائل سیاسی نماند. در مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز رسانه ملی بارها متهم به تک‌صدایی شد. از ماجرای ویژه‌برنامه‌های سینمایی و بایکوت برخی فیلم‌های خاص گرفته تا حکایت بایکوت ربنای شجریان و دعوت مهمان حاشیه‌ساز چون ناصر ملک مطیعی.

در میان مجری‌های پرطرفدار تلویزیون هم کنارگذاشتن برخی مانند محمدر شهریاری پرحاشیه شد. حسینی، مجری طنز هم با برنامه‌های اغتشاش طلبانه ماهواره‌ای، پس از ترک تلویزیون تبدیل به یک چهره اپوزسیونی شد.

حالا در تازه‌ترین اقدام، مدیران صداوسیما حکم به کنارگذاشتن عادل فردوسی‌پور داده‌اند. مجری محبوبی که به کنایه‌های غیرورزشی‌اش شهره است.

ماه‌هاست که صحبت از اختلافات او با علی فروغی رییس شبکه سوم سیماست. با این حال مدیران سازمان تا به حال حاضر به تایید شایعات نبودند.

با ای حال با عدم‌پخش برنامه نود در آخرین دوشنبه سال، این شایعات رنگ واقعیت به خود گرفت‌. این بار تک‌صدایی صداوسیما به‌عنوان بزرگترین آفت رسانه انحصاری، به غیرسیاسی‌ترین لایه رسانه یعنی ورزش نفوذ کرد.

بی‌تردید عادل فردوسی‌پور نه مانند شهریاری فراموش می‌شود نه چون حسینی به اپوزسیون ضدانقلاب بدل می‌گردد. او با توجه به گستره فضای مجازی، "فرزند رسانه" باقی خواهد ماند اما ضربه‌ای که خروج او از صداوسیما به این سازمان می‌زند، جبران ناپذیر است.

این هشداری است که علی دایی و مسعود شجاعی به صداوسیما داده‌اند و نظرسنجی اخیر خبر فوری هم نشان می‌دهد که برای قریب به ۹۰درصد مخاطبان این رسانه، بازنده بازی دقیقه ۹۰ صداوسیما با عادل، رسانه ملی است.

اینکه پشت پرده حاشیه‌های جدید صداوسیما چیست و تراژدی تلخ ستاره‌مربع‌ها چه ضربه‌ای به اعتبار سازمان زده، خود مجالی دیگر می‌طلبد، با این حال آنچه مهم است، خالی شدن دوربین رسانه ملی از چهره هایی است که مردم آنها را دوست دارند و به آنها "رای" می‌دهند.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • علی دهاقین
    0

    عنوان خبر که در کانال‌های «خبر فوری» درج شده از اساس دروغه، گفتید: "وقتی صداوسیما با حذف عادل، ادعای مخالفانش را تأیید کرد" شما واژه‌ی "حذف" رو به کار بردید، در صورتی که رسماً اعلام شده که عادل از تلویزیون حذف نشده و از این به بعد برنامه‌ی دیگری خواهد داشت؛ لذا استفاده از کلمات ناصحیح و جهت‌دار، بی‌هدف نیست. حالا چرا اینطوره؟ چون منتقدان همیشگی رسانه‌ی ملی، فقط دنبال این هستند که صداوسیما بهانه‌ای دستشون بده و اونا هم با بازتاب ناقص و میلی اون ماجرا، از این نهاد انتقاد کنن. نمونش رو هم تو ماجرای اون دختر رقصنده و هم در قضیه‌ی نود دیدیم. «خبر فوری» صداوسیما رو به انحصارطلبی متهم کرده، در حالی که هدف خودش از انتشار این اخبار که مدت‌هاست منتشر می‌کنه، تثبیت جایگاه خودش با تخریب رقبا هست؛ یک رقابت ناسالم. "سؤال این است؛ گردش نخبگان ایرادی دارد که گروه "مخالفان همیشگی سیما" بلافاصله با فکر تغییر در ساختار برنامه‌ی نود، عَلَم مخالفت‌شان را به هوا بلند کرده‌اند؟ ۱۹ سال و نیم برای یک برنامه‌ی تلویزیونی، فرصت کمی نیست که رسانه‌ی ملی آن را در اختیار عادل و نود قرار داد. وقت آن است تا کسانی که از جوان‌گرایی حرف می‌زنند، حرفشان را در عمل ثابت کنند." «خبر فوری» که این همه اتهامات رو به صداوسیما وارد می‌کنه و از تک‌صدایی می‌ناله، اگه راست می‌گه این صداهای مخالف رو هم منتشر کنه.

  • مجتبی
    0

    بابا مگه این کی بوده توی این کشور هزاران عادل فردوسی پور هست که دیده نشدن از این طرف میگیم که چرا بعضی ها چسبیدن به صندلی هاشون و ول نمیکنن از اون طرف با برکناری عادل جار و جنجال به پا میندازیم..... بزارید عادل های دیگه ظهور بروز کنند البته عادل تقصیر خودش هم هست وقتی تریبون 90 را در عمل جناحی و سیاسی میکنه مسلما باید منتظر تبعاتش هم باشه

  • الهه
    0

    چرا نتیجه نظرسنجی آشنا رو داخل کانالتون نمی ذارین؟؟؟؟ من رسانه شما رو بعنوان بیطرف می شتاختم ولی الان فهمیدم شما هم سلبرتی پرست هستین!!!!

  • سهیل شریفی
    0

    لعنت به صداو سیمای میلی

  • امیر حسینی
    0

    اهل ماهواره نبودم.ولی حتما می رم نصب می کنم.حالم از این صدا وسیما ومدیرانش به هم می خوره.ذره ای به خواست مخاطبانش اهمیت نمی ده.

  • حمید
    0

    برنامه نود اهمیت نداره، مهم این هست که تلویزیون دولتی نشود و فقط و فقط برای مردم باشد و نه دولت.

  • غ.نبی
    0

    آقازاده هادست بردارنیستن

  • م.ک
    0

    تک صدای فقط اونجا که خبر فوری هم برای کامنت‌هاش سانسورچی داره

    نظرات شما -
    • ههه
      0

      واقعا درود بر شیر مادرت که حرف دل مردم رو زدی چون خبر فوری همه نظرهایی رو که به منافع خودش و این بیشرفها لطمه بزنه سانسور میکنه

  • سعید
    0

    عادل تنها نیست. رسانه ملی روز به روز داره چهره واقعی و دروغین خودشو نمایان میکنه و محبوبیتش روزبه روز داره کمتر میشه.دیگه نیازی نیست دنبال دلایل گرایش مردم به ماهواره و فضای مجازی بیشتر شده چون صداوسیما با این کارش کاملا مشخص کرد میشه به شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی اعتماد کرد ولی به صدا و سیما نه.... دمت گرم علی فروغی که تو این راه سنگ تمام برای صدا و سیمای دروغین گذاشتی

  • محمد
    0

    جواد ظریف و حسن خمینی به نود ربط دارند ولی حمید رسایی مسوول وقت هیات تحقیق از فوتبال ربطی به نود ندارد.

  • رضا لعل
    0

    به نظر شما درست است که یک خبرنگار شما مدیر خبرگزاری را تهدید و یا برایش تعیین تکلیف کند؟ درست این است که مجری یک برنامه در یک دوره ۵ ساله تعویض شود تا فرصت به دیگران هم برسد

  • آسیه کیایی
    0

    دنیا یک فضای چند بعدی است که متاسفانه صدا وسیما فقط یک بعد آنرا دنبال می کند آنهم تفرقه بیانداز وبا قلاب تفرقه ماهی بگیر سوال اینجاست که آیا این سازمان دین را تقویت کرده دولت و مجلس را تقویت کرده صدای حق گو را تقویت کرده ؟. هر آنچه که حق بوده ندیده بجز دزدی وکلاشی و سر مردم راترشیدن دروغ گفتن از طریق پیامک هاکار دیگری نکرده من شخصا بشدت از عملکرد این سازمان ناراضیم بخصوص از ندیده گرفتن زحمات کسانی که عاشق کارشان بودند امیدوارم رهبر لطفی کنند ودستور رسیدگی دهنی

  • سیمای میلی
    0

    در اینکه ایران پر از فردوسی پورهاست شکی نیست و اگر قرار باشه همه سر جای خود باشند حتما نود ونه درصد از مدیران صدا و سیما باید بروند. دلیل اصلی که مردم طرفدار عادلند این هست که می بینند که در کویر صدا وسیما تنها مجری که سرش به تنش می ارزه با دخالت مدیران بیسوادی که با رانت وارد تلویزیون شدند در حال ترک تلویزیون می باشد.

  • محمد
    0

    فقط عادل

  • Bita
    0

    حذف فردوسی پور بی اعتنایی و توهین به شعور میلیون ها مخاطب هست و اینکه مردم هیچ ارزشی ندارند و یه مدیر می تونه برای میلیون ها نفر تصمیم بگیره

  • محمد علی رحمانی
    0

    مدیران صدا وسیما میتوانند باتعامل باهمه اراین وضعیت بیرون بروند.واقعا حیف نیست عادل فردوسی پور کنار گذاشته شو. جناب اقای فروغی مدیریت شبکه سه برخورد جناب عالی بادکتر فردوسی پور اصلا خوب نبود ایشان را مردم خیلی دوست دارند.میشود برخورد بهتری انجام داد پس بهتر فردوسی برگرده به شبکه سه

  • محمد علی رحمانی
    0

    مدیران صدا وسیما میتوانند باتعامل باهمه اراین وضعیت بیرون بروند.واقعا حیف نیست عادل فردوسی پور کنار گذاشته شو. جناب اقای فروغی مدیریت شبکه سه برخورد جناب عالی بادکتر فردوسی پور اصلا خوب نبود ایشان را مردم خیلی دوست دارند.میشود برخورد بهتری انجام داد پس بهتر فردوسی برگرده به شبکه سه

  • تا صدایی سیما در باشد همین اش است همین خیال وقتی تصمیم در جایی دگر گرفته میشود دولت که منتخب ملت است سیطره به صدایی سما ندارد مدیران آن توسط فلانی انتخاب میشوند ولی بودجه مملکت نشخوار میکنند انکسه اختیار صدایی سیما دارد بفرمایند این منزل را حل کنند این ک
    0

    صدایی سیما همچون زمان شاه فرمایشی است آن کس مسول سیماست باید جوابگو باشد اینکه ترامپ نسب نکرده چهل سال صدایی سیما همچون بنیادهای اسمای جعلی مستضعفان ولی عملا بنیاد مستکبرین انزمان بنیاد پهلوی بود الان شده به اسم قلابی مستضعفاناول باید اسم واقعی این بنیادهای قدرت دست مافیا را از پشت بسته شفاف سازی واقعی بشه بعدا سراغ صدایی سیمای فرمایشی رفت من در عجبم همگان می‌دانند عیب کار کجاست ولی باز یکی نعل و یکی به سندان میزنند

  • غفور دولت خواه
    0

    ما که این صدا وسیما ی میلی را قبول نداریم خدایی حقوق این کارکنان فعلی حرام اندر حرام است چون از بیت المال است و۹۰ درصد مردم ناراضیند

  • محمد بیگی
    0

    واقعا واقعا واقعا برای صدا و سیما که در دست یه عده مافیایی اداره میشه و روز به روز مخاطبان خود را از دست می دهد متا سفم .

  • سامی
    0

    اگه عادل هرروز در نظرسنجی هایی ک میزاشت .نمیخواست محبوبیتش رو ب بقیه ثابت کنه ..هنوزم برنامش ادامه داشت.کلیه ی نظرسنجی هاش اینجوری ب بیننده القا میشد ک داره قدرت محبوبیتشو ب رخ میکشه درکنارمسایل فوتبالیش....مثه عادل زیادن .مهم اینه ک یه برنامه ی خوب فوتبالی دیگه ساخته بشه با یه عادل دیگه تا جا واسه بقیه ی افرادی ک دوس دارن کارکن باشه.

  • ع
    0

    من که فقط نود نگاه میکردم عشق هست ماهواره

  • فاطمه
    0

    حیف صد حیف ادم نمیدونه چی بگه فقط اخه چراوچرا؟

  • احمدی
    0

    فردوسی پور فقط کارش این بود که به اختلافات دامن بزنه و چهار نفرو به جون هم بندازه کاری نمیکرد. نظر سنجیاشم اکثرا سعی میکرد قرمز ابی باشه ،جونا احساسی بشن امارش بره بالا.این امار شرکت کننده های الکی ست ،چون یک نفر ممکنه با ده تا خط تو برنامه شرکت میکرد ،در واقع یک نفر میشه ،ده تا ببینده . بعدم تو این بیست سال هر ایده ای داشته ،انجام داده. بره یک فرستم بده به چهار نفر جوانتر با ایده ها جدید. ان شاءالله تو جاهای دیگه موفق باشه.

  • ولی‌صاعد
    0

    عادل‌فردوسی‌برنده‌این‌بازیهای‌سیاسی‌هست

  • حسین توکلی
    0

    تنها کار خوبی که صدا وسیما کرده همین است که ناعادل بیرون کردن دمشون گرم

  • ز .طلا
    0

    من عمیقا برای مدیران صدا و سیما متاسفم .وقتی خود صد ا و سیما از مردم نظر سنجی میکنه برای پر مخاطب ترین برنامه و مردم برنامه نود رو انتخاب میکنن و بر خلاف عقاید اونها مجری برنامه دلخواه مردم رو کنار میگذاره این یعنی رسانه میلی نه رسانه ملی .واقعا کسی نیست جلوی این آدمها رو بگیره و یک جایی ترمز این افراد رو بکشه.ما در مقاطع مختلف دیدیم که اگر فردی نخواست با خواسته های زیاده طلب بعضی از افراد محیط کاری خود همراه شود یا اونو کنار گذاشتند ویا بعضی مواقع دور از چون عادل جان باشد اون سر به نیست کردند .به نظر من یک بار برای همیشه باید مردم جلوی این افراد بایستند هر کسی در جایگاه خودش باید با اینها برخورد کنه.مثلا هیچ کس نباید جایگزین عادل شود و این پست خالی بماند تا خود عادل رو برگردان ن .باید مردم یکصدا خواسته خودشون و با صدای بلند به گوش مسئولین برسونن و اصلا در این مورد کوتاه ن ی آن .اگر این برنامه بر ای مردم پخش میشه باید به نظر مردم بها داده بشه.فعلا در این مملکت هر کسی در پست خود یک حکومت راه انداخته .واقعا کسی نیست جلوی این افراد بگیره.

  • یاسر فرهمند
    0

    با سلام. انتقاد به صدا و سیما زمانی واقعی است که از ارزش های انقلاب دور شد باشد. دوستان نمک دان شکنی که در نظر کثرت گرا در عمل انحصار طلب هستند نگاهی به کارنامه خودشان داشته باشند بعد فریاد واسفا سردهند. طنز تلخ آنجاست که جریان سیاسی خاص در درون کشور همیشه اینگونه نوشته و جور دگر عمل کرده است . باشد که واعظان بی عمل خویش را در آیینه بینند

  • یاسر فرهمند
    0

    سلام. در پاراگراف ده از واژه اپوزسیون استفاده کرده اید که غلط است اپوزیسون صحیح است. شما که مخالف انحصار گرایی هستید چرا در متون خود نظرات مخالف خود را ارائه نمی کنید. ضمنا اگر ورزش از سیاست جداست چرا بیشتر حامیان سیاسی دولت محترم از ایشان حمایت می کنند. دوم وقتی خواننده ضد انقلابی مثل ابی تلویزیون جمهوری اسلامی را نگاه می کند، می فهمیم که صدا و سیما میلی هم‌نیست. سوم عادل چطور مشهور شد با علم فراوانش یا قاب سیما جمهوری اسلامی. چهارم اگر عادل در رسانه بی طرف به زعم خیلی ها مانند بی بی سی کار می کرد و از ارزش ها لیبرالی دوری می جست می دیدیم چگونه با او برخورد می کردند.

  • ایرانی
    0

    بابا بخدا زندگی ما با عادل یا بدون عادل میگذره ولی با پیاز کیلویی 8تومن, گوشت 120تومنی, لباس nتومنی و... نمیگذره.. حالا بود و نبود یه نفر تو تلویزیون دردی از مردم دوا نمیکنه.. یه سلبریتی کمتر بهتر..

  • مریم
    0

    کامنت ها رو که می خونم، فک می کنم علی فروغی به یکی پول داده بیاد با اسم های مختلف علیه عادل کامنت بگذاره. یا خودش شخصا با اسم های مختلف چیزی نوشته، این مدیر شبکه رو قبل علنی شدن اختلافات و حسادت هاش با عادل اصلا کسی نمی شناخت که حالا بخواد طرفدار هم داشته باشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها