پرونده خبر فوری از آخرین خبرها از لایحه بودجه حقوق کارمندان و کارگران در سال 98

همه آنچه از پیشنهادات و جلسات بررسی افزایش حقوق سال 98 باید بدانید

در ادامه بررسی لایحه بودجه سال 98 رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تایید مصوبه افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارکنان دولت توسط شورای نگهبان خبر داد.

همه آنچه از پیشنهادات و جلسات بررسی افزایش حقوق سال 98 باید بدانید

به گزارش خبرنگار خبر فوری ، بحث افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال 98 همچنان بزرگترین دغدغه مردم است، در لایحه ابتدایی دولت میزان افزایش حقوق بیست درصد ذکر شده بود که به اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس ناعادلانه بود، طبق سخنان برخی از اقتصاددانان میزان حقوق باید براساس تورم باشد، دولت برای سال جاری نیز در ابتدا در بخشنامه بودجه ۱۳۹۷ درصد افزایش حقوق را بین پنج تا ۱۰ درصد پیش‌بینی کرد، اما در ادامه و با ورود لایحه بودجه به مجلس، وضعیت تغییر کرد و اول قرار بر این شد که حقوق کارکنان افزایش پلکانی داشته باشد؛ به گونه‌ای که کارکنان با حقوق دریافتی پایین‌تر، از درصد بیشتری برخوردار شوند و به طور پلکانی برای حقوق‌های بالاتر درصد افزایش حقوق کمتر شود ، اما باز هم این موضوع تغییر کرد و پیشنهاد افزایش حقوق به 500هزار تومان رسید.

روند افزایش حقوق کارکنان در سال‌های اخیر با توجه به تورم به این ترتیب افزایش یافته است: ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۳، ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۴، ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۵، ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۶ و ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۷.

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتو گو با خبرنگار خبر فوری در مورد میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران در لایحه بودجه سال 98 گفته بود: معتقدم افزایش بیست درصدی حقوق آن هم برای تمامی سطوح کارمندی و کارگری ناعادلانه است و باید برای این امر در مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری شود و باید به شکلی جمع بندی شود که عملکرد ما غیر ازعملکرد سالهای قبل باشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود: در سالهای گذشته افزایش پلکانی حقوق از سوی دولت کاملا سلیقه ای اعمال شد این درحالی است که افزایش حقوق ثابت برای کسی که رقم بالایی حقوق دریافت می کرد با کسی که حقوق کمتری می گیرد کاملا ناعادلانه هم بود و باعث نارضایتی قشر ضعیف تر می شود.

در ادامه بررسی لایحه بودجه در بخش حقوق کارمندان و کارگران، شکور پورحسین عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی حقوق و دستمزد گفت: طبق تصمیمی که اخیرا در شورای عالی حقوق و دستمزد اتخاذ شده، قرار است جلسات نهایی این شورا تا هفته آینده با حضور نمایندگانی از مجلس، کارفرمایان، دولت و بخش خصوصی جهت تعیین میزان ا فزایش حقوق کارگران در سال 98 برگزار شود.

وی با بیان اینکه کارگران از نظر معیشتی در تنگنا قرار دارند، اظهار داشت: با توجه به کاهش ارزش پول ملی و تورم حدود 50 درصدی در قیمت کالاهای اساسی، میزان افزایش حقوق کارگران باید متناسب با نرخ تورم و افزایش قدرت خرید آنها باشد که به طور قطع در شورای عالی حقوق و دستمزد، هرگونه تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق‌ها با این رویکرد خواهد بود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی حقوق و دستمزد، اضافه کرد: طبق تصمیم دیگری که در این شورا اتخاذ شده، قرار است افزایش حقوق کارگران در سال 98 متناسب، با فرمولی ترکیبی از مصوبه مجلس مبنی بر افزایش 400 هزار تومانی حقوق‌ها با اضافه 10 درصد باشد، البته در این بین می‌بایست حقوق کارفرما را نیز در نظر گرفت.

افزایش حقوق‌ها بر مبنای درصد عادلانه نیست

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ، درباره میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در بودجه ۹۸، گفت: با توجه به تورم شدید و فشارهای اقتصادی باید حقوق کارکنان دولت افزایش یابد، معمولا در بودجه‌های سنواتی مدل‌های مختلفی برای افزایش حقوق در نظر گرفته می‌شود که تجربه نشان می‌دهد افزایش حقوق‌ها بر مبنای درصد عادلانه نیست و تاثیر چندانی در بهبود معیشت کارکنانی که حقوقشان ناچیز است، ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به احتمال افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه سال ۹۸، تصریح کرد: تصویب این پیشنهاد به نفع افرادی است که پایه حقوقی بالاتری دارند اما تاثیر چندانی بر زندگی کارمندانی که پایه حقوقی کمتری دارند، ندارد.

افزایش حقوق کارمندان در سال ۹۸ بیشتر از سال‌های قبل است

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد افزایش حقوق کارمندان در سال آینده گفت: در سال 98 میزان افزایش حقوق کارمندان بیش از سال های 96 و 97 خواهد بود.

نوبخت در مورد پرداخت‌های عمرانی نیز گفت: تاکنون 31 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پول پرداخت شده که به صورت نقد و اوراق بود.

سهم کارمندان، بازنشستگان و کارگران از بودجه

بر اساس این گزارش، در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور از ۴۰۷ هزار میلیارد تومان منابع عمومی، بخش هزینه‌ها بالغ بر ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است که سهم بخش رفاه اجتماعی (صندوق‌های بازنشستگی و مستمری بگیران) ۳۸ درصد و سهم بخش جبران خدمات کارکنان (حقوق و مزایا) ۳۰ درصدی و برای بخش سایر هزینه ها نیز سهمی ۳۲ درصدی در نظر گرفته شده است.

بررسی دقیق جزئیات مصارف عمومی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور نشان می‌دهد که از رقم گفته شده بالغ بر ۱۱۵ هزار میلیارد تومان برای حقوق کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی با رشد ۲۴ درصدی نسبت به قانون بودجه ۹۷ پیش بینی شده است.

همچنین حقوق بازنشستگان با احتساب عیدی ۶۷ هزار میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به مصوب بودجه سال ۹۷ بالغ بر ۳۲ درصد افزایش یافته است.

شورای‌نگهبان مصوبه «افزایش۴۰۰ هزار تومانی کارمندان» را تائید کرد

در ادامه بررسی لایحه بودجه سال 98 رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تایید مصوبه افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارکنان دولت توسط شورای نگهبان خبر داد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: شورای نگهبان هیچ ایرادی به تبصره ۱۲ نگرفته است و تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۹۸ در مورد افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان لشکری و کشوری دولت از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفته است.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: لذا هیچ جلسه مشترکی بین دولت و مجلس برای تجدید نظر در خصوص اصلاح این تبصره برگزار نخواهد شد.

پیشنهاد افزایش یک میلیون و ۸۹ هزار تومانی حقوق کارگران

فرامرز توفیقی رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار از برگزاری جلسه با دولت جهت بررسی پیشنهاد افزایش یک میلیون و ۸۹ هزار تومانی حقوق کارگران خبر داد .

وی با بیان اینکه پیشنهاد نمایندگان کارگری واضح و مشخص است، اظهار کرد: منتظریم در نشست سه شنبه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارفرمایی و دولت، نظر این دو ضلع مذاکره کننده را بشنویم. اینکه دولت و کارفرما چگونه با یکدیگر در زمینه سهم هر یک در جبران این کاهش قدرت خرید توافق می‌کنند موضوعی است که به نمایندگان کارگری مربوط نمی‌شود، مهم این است که این نیاز کارگران است و باید پرداخت شود.

توفیقی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش یک میلیون و ۸۹ هزار تومانی دستمزد، با توجه به شرایط بنگاههای خصوصی امکانپذیر است یا خیر، افزود: آنچه که مد نظر ما است، این است که «مجموع دریافتی» هرکارگر یک میلیون و ۸۹ هزار تومان افزایش یابد نه صرفاً حقوق پایه؛ حق مسکن، حق بن کارگری، پایه سنوات و حق اولاد مولفه‌هایی هستند که مجموع دریافتی یک کارگر را تشکیل می‌دهند و این میزان افزایش بر روی مجموع این ردیف‌ها امکانپذیر است که این موضوع را در جلسه گذشته شورای عالی کار به نمایندگان کارفرمایی اثبات کردیم.

توفیقی گفت: اعتقاد داریم اگر دولت راهکاری برای ساماندهی وضعیت موجود پیدا نکند، یقیناً از تیرماه سال آینده دچار تورم و شوک‌های تورمی خیلی خطرناکی خواهیم شد و جهش‌های قیمتی قابل توجهی را تجربه خواهیم کرد.

رئیس کارگروه دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، ادامه داد: با احتساب فرمول‌های مورد تأیید دولت نیز، محاسبات انجام شده از کاهش یک میلیون و ۸۹ هزار تومانی قدرت خرید کارگران حکایت دارد. پس با هر نوع محاسبه‌ای این میزان کاهش قدرت خرید اجتناب ناپذیر است و باید این رقم به مجموع دریافتی کارگر اضافه شود.

میزان افزایش حقوق مستمری بگیران

در این بین سرپرست سازمان تامین اجتماعی در مورد افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در پاسخ به پرسشی درباره زمان تصویب و اعلام افزایش مستمری ها در سال آینده اظهار کرد: قطعا مستمری‌ها افزایش خواهد یافت ولی چون شورای عالی کار باید برای حداقل حقوق و دستمزد تصمیم بگیرد، ما منتظر می مانیم و بعد از آن میزان افزایش مستمری‌ها را اعلام خواهیم کرد.

محمد حسین زدا درباره افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده گفت: آن ۴۰۰هزار تومان مربوط به بازنشستگان کشوری است و میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی فقط با مصوبه شورای عالی کار معین می‌شود.

افزایش حقوق ۹۸ شامل چه کسانی می شود؟

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه مجلس درباره افزایش حقوق کارمندان و کارکنان لشکری و کشوری ، گفت: براساس این موارد افزایش حقوق، حقوق‌بگیران از قبیل هیئت‌های علمی، قضات و کارکنان کشوری و لشکری شاغل وبازنشستگان کشوری و لشکری کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع ماده 78 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر86 در حکم حقوق بدون تغییر باقی بماند و از ابتدای سال 1389 حقوق ثابت یا عناوین مشابه مشمولین این بند به میزان 4 میلیون ریال افزایش می‌یابد، علاوه بر این، افزایش جزء یک ضریب ریالی سالانه، مشمولین این بند نسبت به ضریب ریالی سال 1397 به میزان 10 درصد افزایش می‌یابد.

وی در تشریح چگونگی اعمال 10 درصد علاوه بر افزایش 400 هزار تومانی حقوق کارمندان و کارکنان، افزود: در درجه اول به همه کسانی که شامل ماده 29 می‌شوند، نفری 400 هزار تومان اضافه می‌شود که در ماده 29 آمده است، که همه افراد شاغل را به غیر از مقام معظم رهبری یعنی شامل شورای نگهبان، کارمندان بانک‌ها، قرارگاه‌ها و... شامل می‌شود.

حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه این 10 درصد برای همه یکسان خواهد بود، اظهار داشت: بر این اساس به هر نفر 400 هزار تومان به صورت قطعی اضافه می‌شود؛ یعنی فردی که 20 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، 400 هزار تومان افزایش حقوق خواهد داشت و فردی که یک میلیون و 250 هزار تومن حقوق می‌گیرد نیز شامل افزایش 400 هزار تومانی حقوق می‌شود، بنابراین فردی که حقوق 20 میلیونی می‌گیرد، حدود نیم درصد افزایش حقوق خواهد داشت، اما کسی که حقوق یک میلیون و 250 هزار تومانی می‌گیرد، 33.5 درصد افزایش حقوق دارد.

وی با بیان اینکه دولت پس از توزیع 400 هزار تومان برای همه، تا 10 درصد امکان افزایش برای همه را می‌تواند اعمال کند، اظهار داشت: حال ممکن است پول دولت به افزایش 9 درصدی برای همه افراد برسد، بنابراین علاوه بر 400 هزار تومان، این میزان نیز برای همه کارکنان افزایش خواهد یافت.

حاجی‌بابایی با اشاره به جدول مشخص شده در بودجه و درصد افزایش حقوق در صورت اعمال آن، ادامه داد: افزایش 400 هزار تومانی تغییرناپذیر است، اما ممکن است میزان 10 درصد متغیر باشد و آن بستگی به پول دولت دارد.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    لطفا فکری به حال پاداش پایان خدمت کارمندانی که سال اینده بازنشسته میشوند بنمایید که ارزش مبالغ دریافتی ایشان یک چهارم همکارانشان که در سال قبل بازنشسته شده اند میباشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها