عربستان آماده محاکمه فعالان حقوق بشری محبوس می‌شود

دادستانی عربستان از پایان تحقیقات از فعالان زن و مرد در زمینه حقوق بشر که از ۱۰ ماه پیش بازداشت شده‌اند، خبر داد و اعلام کرد، درصدد ارجاع آنها به دادگاه است .

عربستان آماده محاکمه فعالان حقوق بشری محبوس می‌شود

در بیانیه دادستانی کل عربستان که خبرگزاری رسمی این کشور (واس) منتشر کرده، آمده است، دادستانی تحقیقات و بازجویی از این متهمان را پایان داده است و آنها به هماهنگی برای خدشه وارد کردن به امنیت و ثبات عربستان متهم شده و به دادگاه‌های ویژه ارجاع داده خواهند شد.

دادستانی افزوده است، لیست دعوی عمومی علیه زنان و مردان بازداشت شده را تکمیل کرده است.

طبق این بیانیه، مقامات سعودی این افراد را به اخلال در امنیت، ثبات کشور و صلح اجتماعی و خدشه وارد کردن به وحدت ملی متهم کرده‌اند.

در این بیانیه جزئیات دیگری نیامده اما به بیانیه قبلی در زمینه روند بازداشت ماه ژوئن اشاره کرده که در آن زمان سازمان‌های حقوقی گفتند، بیش از ۱۰ فعال که اکثرشان زنان مدافع حق رانندگی زنان هستند، بازداشت شدند.

مشخص نشده آیا در بین افراد ارجاع داده شده به دادگاه فعالان زنی که تحت شکنجه و آزار جنسی قرار گرفته‌اند هم هستند یا نه. از جمله این افراد لجین الهذلول است که به همراه دیگر زنان فعال در اواسط ماه مه بازداشت شد.

دیده بان حقوق بشر در واکنش به بیانیه دادستانی تاکید کرد، در لیست‌های دعوی عمومی علیه فعالان بازداشتی هیچ اتهام مشخصی علیه آنها تعیین نشده و همچنین اشاره‌ای به ادعاهای بازداشتی‌ها درباره شکنجه‌شان نشده است.

مایکل بیگ، معاون مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر گفت، دادستانی به جای اینکه این فعالان را بی‌هیچ قید و شرطی آزاد کند اتهاماتی را به آنها وارد کرده است.

عفو بین الملل نیز بیانیه دادستانی کل عربستان را به منزله اشاره‌ای خوفناک به کمپین سرکوب فعالان حقوق بشر در این کشور دانست و نسبت به پیامدها و خطرات ارجاع فعالان به دادگاه از جمله زنان پیشرو در عرصه دفاع از حقوق زنان هشدار داد.

همزمان بیش از ۵۰ نهاد حقوق بشری خواهان آزادی فوری مدافعان زن و مرد در زمینه حقوق زنان در عربستان شدند.

این سازمان‌ها با ارسال نامه‌ای به بیش از ۳۰ وزیر خارجه از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند تصمیمی جدی در چهلمین دور از اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل بگیرند. آنها خواستار آزادی فوری فعالان زن حقوق بشر در عربستان شدند.

در این پیام این نهادها اعلام کردند، اعدام فرای چارچوب قضایی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منجر به دقت و تمرکز بیشتر بر وضعیت سرکوب مدافعان حقوق بشر در عربستان شد.

در این پیام همچنین نسبت به گزارش‌های شکنجه و بدرفتاری با مدافعان حقوق زنان بازداشت شده در عربستان ابراز نگرانی شده است.

براساس این پیام، برخی فعالان زن محبوس در معرض شکنجه‌هایی با برق، شلاق و تهدید به خشونت جنسی قرار گرفته‌اند و این بدرفتاری‌ها برخی زنان را ناتوان از راه رفتن یا حتی ایستادن کرده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها