خاخام یهودی ۳ دلیل استقبال اعراب از روابط با رژیم صهیونیستی را بازگو کرد

یک خاخام آمریکایی و فعال دینی که ارتباطات گسترده‌ای در منطقه خلیج فارس دارد، بر بهبود مستمر روابط اسرائیل با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید کرد.

خاخام یهودی ۳ دلیل استقبال اعراب از روابط با رژیم صهیونیستی را بازگو کرد

مارک اشنایر، خاخام آمریکایی که به عنوان مشاور حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین فعالیت دارد، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: از منظر دینی، رویکرد کشورهای (عرب) حوزه خلیج (فارس) نسبت به بازگشت به سرزمین موعود، در رسیدن به مرحله همکاری، درک متقابل و همزیستی گروه‌های دینی آغاز شده است.

اشنایر سه علت را برای نزدیکی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اسرائیل در شرایط فعلی عنوان کرد که در راس آنها ایران قرار دارد که این طرف‌ها آن را دشمن مشترک خود می‌دانند. عامل دوم بروز تحولات اقتصادی در کشورهای عرب منطقه خلیج فارس به ویژه به علت کاهش تقاضا برای خرید نفت آنهاست.

به گفته اشنایر، بسیاری از رهبران این کشورهای عربی، اسرائیل را شریک اقتصادی قطعی خود می‌دانند.

اما علت سوم و آخر طبق گفته اشنایر، این است که کشورهای عرب منطقه خلیج فارس به دنبال تقویت روابط خود را آمریکا به ویژه با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی این کشور هستند.

این خاخام آمریکایی گفت: کشورهای عرب منطقه خلیج (فارس) اسرائیل را نه فقط ابزاری برای مدیریت ترامپ بلکه رقیبی می‌دانند که می‌تواند بر آمریکا غلبه یابد.

وی درباره روابط اسرائیل با امارات نیز گفت: وزرای امارات به شکل گسترده‌ای اتفاق نظر دارند که روابط با اسرائیل "در همسایگی" است.

اشنایر پیشتر در گفت‌وگو با روزنامه عبری‌زبان اورشلیم پست در ابوظبی نیز گفته بود، با برخی از وزرای اماراتی دیداری داشتم و آنها گفتند، به روابط با اسرائیل چشم امید دارند و این امر به زمان بستگی دارد.

او در گفت‌وگوی خود با سی.ان.ان از کشور بحرین تقدیر کرد و گفت: اگر کشوری در منطقه خلیج (فارس) باشد که رابطه خوبی با اسرائیل دارد، آن بحرین است.

اشنایر افزود: از زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ با پادشاه بحرین دیدار کردم، او همواره حمایت خود را از ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل و دوام آنها اعلام کرد.

این خاخام آمریکایی ادامه داد: این پادشاه بحرین بود که در سال ۲۰۱۶ علناً به من گفت که برای ایجاد یک صدای میانه‌رو و قدرتمند عربی در منطقه خلیج (فارس) به اسرائیلی قدرتمند نیاز داریم.

او در پاسخ به اینکه چرا رهبری آمریکا از پرداختن به این موضوع خودداری می‌کند، گفت: البته ترس و وحشتی در این باره وجود دارد و این خود بخشی از عملیات است اما اخباری که در حال حاضر منتشر شده حاکی از آن هستند که این طرح آغاز شده است.

گفتنی است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای اولین بار در اکتبر به عمان سفر کرد.

این سفر با دعوت سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان از نتانیاهو انجام شد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها