رأی‌گیری پارلمان عراق درباره خروج آمریکایی‌ها

بهاءالدین النوری سخنگوی فراکسیون دولت قانون در پارلمان عراق گفت که به‌احتمال زیاد رأی‌گیری درباره قانون اخراج نیروهای آمریکایی و خارجی از عراق از آغاز فصل دوم پارلمان آغاز خواهد شد و عراق نیازی به حضور این نیروها ندارد.

رأی‌گیری پارلمان عراق درباره خروج آمریکایی‌ها

النوری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی السومریه نیوز گفت: دولت و پارلمان لازم است که موضع قاطع و روشنی درقبال حضور بیگانگان در خاک عراق و دفاع از حاکمیت این کشور بگیرند.

وی افزود: پیش‌نویس قانون اخراج نیروهای بیگانه از عراق را شماری از نمایندگان امضا کرده‌اند و در آغاز فصل دوم پارلمان درباره آن رأی‌گیری خواهند شد.

النوری گفت: قبلاً توافقنامه‌ای بین بغداد و واشنگتن امضا شد که بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی تأکید می‌کند و در صورت اجرا شدن این توافقنامه، باید این نیروها خاک عراق را ترک کنند.

وی افزود: تا این لحظه، موضع رسمی، واضح و قوی درقبال حضور آمریکا یا اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور مشاهده نکرده‌ایم و رسماً اعلام نشده است که آیا نیاز به حضور نیروهای خارجی و پایگاههای آنها در عراق هست یا نه.

النوری تأکید کرد: اکثریت فراکسیون‌های سیاسی پارلمان خواهان باقی ماندن نیروهای خارجی نیستند لذا پیش‌بینی می‌کنیم که پارلمان موضعی قاطع و قوی در قبال این نیروها ــ خواه خروج آنها یا قانونمند کردن آن براساس نیاز دولت ــ بگیرد.

وی تأکید کرد: ما نیازی به حضور این نیروها نداریم زیرا نیروهای نظامی و امنیتی عراق عملاً توان خود برای برقراری امنیت و پرونده امنیتی به بهترین نحو را ثابت کرده‌اند.

دونالد ترامپ یکشنبه گذشته از باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق سخن گفته بود که با واکنش منفی گسترده محافل سیاسی و مردمی عراق روبه‌رو شد.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق را رد کرد و مخالفت خود را با استفاده از عراق از سوی هر کشور دیگری ابراز داشت.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها