نماینده اروپا در آمریکا: مادامی که ایران به برجام پایبند است حق دارد از مزایای آن هم بهره ببرد

سفیر اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با اندیشکده شورای آتلانیتک به تشریح چالش‌های موجود در روابط اتحادیه اروپا و دولت ترامپ پرداخته و برخی از این چالش‌ها را مفید دانسته است.

نماینده اروپا در آمریکا: مادامی که ایران به برجام پایبند است حق دارد از مزایای آن هم بهره ببرد

دیوید او سالیوان، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا درباره مواضع اتحادیه اروپا در برابر ایران، با توجه به بیانیه‌ای که به تازگی درباره برنامه موشکی ایران منتشر کرده و در آن رفتار ایران در خاورمیانه را «غیرقابل قبول» خوانده و همچنین درباره امکان اینکه آیا اتحادیه اروپا بدون مشارکت آمریکا قادر به حفظ توافق هسته‌ای خواهد بود، گفت: توافق هسته‌ای چیزی بود که به صورت بین‌المللی توسط سازمان ملل تأیید شد. شش کشور و اتحادیه اروپا برای مذاکره گرد هم آمدند. آن موقع تصمیم بر آن بود که تنها درباره توافق هسته‌ای مذاکره شود و به این خاطر نبود که ما از مسائل دیگری در رابطه با «رفتار زیان‌آور» ایران در منطقه، حمایت آنها از "تروریسم"، برنامه موشکی آن‌ها که موضوع قطعنامه دیگر از شورای امنیت است، بی‌خبر بودیم.

پایگاه اینترنتی اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک متن صحبت‌های سالیوان را منتشر کرده است. او می‌گوید: ما اطلاع داشتیم اما تمرکز انحصاری بر تهدید هسته‌ای موضوعی بود که همه به آن تمایل داشتند، چراکه به عنوان خطرناک‌ترین موضوع در نظر گرفته می‌شد. ما بر این باوریم که برجام (توافق هسته‌ای ایران) آن‌طور که باید به این موضوع پرداخت.

وی همچنین در این باره گفت: ما تأسف می‌خوریم که این دولت (دولت آمریکا) اکنون تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای گرفته است.

سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا تشریح کرد: ما معتقدیم تا زمانی که ایران تمامی شرط‌های توافق را رعایت کند، به عبارت دیگر، اگر آن‌ها از امکان دستیابی یا توسعه سلاح‌های هسته‌ای کناره‌گیری کنند، و تا زمانی که طی سخت‌ترین تحقیقات انجام گرفته توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تأیید باشند، در این صورت است که آن‌ها استحقاق توافق را دارند که در ازای پایبندی خود منافعی کسب کنند که لغو تحریم‌ها می‌باشد. بنابراین ما بر آن باوریم که تجارت و بازرگانی قانونی با ایران، بخشی از آن توافق است.

وی تصریح کرد: ما از تصمیم آمریکا متاسفیم اما امیدواریم همانطور که ما برای تصمیم آن‌ها برای خارج شدن احترام قائلیم آن‌ها نیز به حق ما برای ادامه فعالیت در قالب توافقی که توسط سازمان ملل و تمامی اعضای آن به صورت قانونی تأیید شده است.

سالیوان افزود: البته ما هم مانند دولت آمریکا درباره مسائل دیگر نگران هستیم و بر روی آن‌ها کار می‌کنیم.

وی گفت: به تازگی تحریم‌های جدیدی در رابطه با فعالیت‌های ایران در اروپا اجرا کرده‌ایم. همچنین توسعه موشک‌های بالستیک دور برد را به سختی محکوم کرده‌ایم. ما هنوز هم تحریم‌هایی در رابطه با مسائل حقوق بشری و غیر هسته‌ای داریم.

سفیر اتحادیه اروپا در ادامه این اظهارت خود گفت: این موضوع که ما حامی توافق هستیم، به معنای آن نیست که ما شریک نزدیک ایران هستیم یا بر این باوریم که هر کاری که ایران انجام می‌دهد درست است. کاملاً برعکس این است. ما در بسیاری از موارد با ایران و سیاست‌های آن مخالف هستیم که به اظهار و اقدام درباره آن‌ها ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا سازوکار مالی ویژه یا همان اینستکس می‌تواند برجام را حفظ کند یا نه گفت: یکی از پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعمال دوباره تحریم‌هاست. آمریکا تحریم‌هایی اعمال کرده که این تحریم‌ها کاملاً گسترده بوده حتی مواردی که مشکلی بر سر آنها نداریم را نیز شامل می‌شود. وقتی که شرکتی می‌خواهد در موارد غیر تحریمی هم با ایران وارد تعامل شود با مشکلات و پیچیدگی‌های زیادی مواجه می‌شود.

سالیوان در این باره تشریح کرد: اقدام‬ اروپا‬ به این دلیل بود که سازوکار مالی ویژه برای ایجاد یک ابزار کارآمد، به ویژه برای تجارت با ایران در زمینه کالاهای مرتبط با‬ معیشت و رفاه مردم‬ و‬ کالاهای دیگر طراحی شد که تحریم نشده‌اند. این سازوکار ایجاد شده است اما جزئیات فنی کامل آن باید بررسی شود. این سازوکار نتیجه مذاکرات‬ سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه است؛ فکر می‌کنم امکان آن باشد تا کشورهای دیگر نیز به آن ملحق شوند.

وی افزود: این در واقع سازوکاری است که به آن دسته از شرکت‌های اروپایی که مشغول تجارت قانونی با ایران هستند، این اجازه را می‌دهد که در شرایط قابل اجرا به این فعالیت خود ادامه دهند که اکنون موضوع اختلاف هم نیست.

سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا در توضیح واکنش آمریکا به اینستکس گفت: ما مذاکرات خوبی درباره مسئله تحریم‌ها داشته‌ایم و توانسته‌ایم بر سر چند مورد معافیت از تحریم‌ها که نگرانی‌های اروپا را در بر بگیرد به توافق برسیم. این یک مسئله ادامه‌دار میان ما در ماه‌ها و سال‌های پیش رو است که باید دید در عمل چگونه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا با نمایندگی سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه در هفته گذشته سازوکار مالی ویژه اروپا را تصویب کرد که اینستکس نام گرفت و به معنای ابزار حمایت مالی تبادلات تجاری با ایران است. مقر این نهاد خصوصی در فرانسه بوده و پر فیشر، یک بانکدار آلمانی ریاست آن را به عهده دارد. این سازوکار هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است و قرار است دیگر کشورها اروپایی و غیر اروپایی هم به آن بپیوندند.

پس از آن اتحادیه اروپا بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن ضمن استقبال از پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام و به رسمیت شناختن بسیاری از فعالیت‌های سازنده ایران در منطقه مانند حمایت از نشست صلح یمن در استکهلم که به پیمان استکهلم منتهی شد، از ایران در چند زمینه دیگر مانند فعالیت موشکی آن انتقاد به عمل آورد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها