گزارش عرب نیوز از سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه؛

ائتلاف عراق و سوریه موجب نابودی ائتلاف آمریکا و عربستان می‌شود/ سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه افتضاح است

عرب نیوز در ادامه مدعی است که البته گزینه نظامی راه حل مناسبی برای مساله منطقه نیست و می‌تواند فاجعه آمیز باشد.

ائتلاف عراق و سوریه موجب نابودی ائتلاف آمریکا و عربستان می‌شود/ سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه افتضاح است

به گزارش خبر فوری ، سایت عرب نیوز طی یک گزارش به انتقاد از سیاستهای ترامپ در خاورمیانه پرداخت.
عرب نیوز یک روزنامه و سایت خبری انگلیسی زبان است که در عربستان سعودی روزانه منتشر می‌شود. مقر این روزنامه در شهر ریاض قرار دارد و هشام حافظ یکی از روزنامه نگاران سعودی مؤسس این روزنامه است.
نویسنده این گزارش معتقد است ؛ سیاست ترامپ در خاور میانه بسیار گنگ و بد بوده و موجب ضعف عربستان و متحدانش شده است.
نویسنده در متن خود تاکید دارد که شاید اصلی‌ترین حقیقت در مورد وضعیت ایران و خاورمیانه در جلسه اخیر ترامپ در کابینه قابل رویت باشد. یعنی زمانی که رئیس جمهور آمریکا، به طور ناگهانی به تیم سیاست خارجی خود اعلام کرد که اکنون ایران می‌تواند در سوریه هر کاری را انجام دهد.
این سخنان زمانی ادا شد که ترامپ چند هفته پیش به رئیس جمهور ترکیه (رجب طیب اردوغان) گفت: "سوریه برای شما".
تصمیمات و سیاستهای ترامپ در منطقه بسیار متناقض و عجیب بوده است و به همین دلیل، بسیاری از سران منطقه در مورد آینده گیج شده اند. به همین دلیل هم‌است که پمپئو(وزیر امور خارجه آمریکا) اخیرا سفرهای زیادی به کشورهای منطقه داشته است.
به نظر می‌رسد دیدار مقامات آمریکایی با سران منطقه هم نتیجه بخش نبوده است و آنها در هیچ موردی به نتیجه‌ی محصل نرسیده اند.
عرب نیوز در گزارشش تاکید می کند که پمپئو اخیرا به عراق سفر کرده است و در این سفر، اصرار بر قطع روابط اقتصادی بین بغداد و تهران کرده است.
همچنین نویسنده نقل می‌کند که برخی منابع اطلاع داده اند که پمپئو در دیدار اخیرش گفته است که در مقابل اسرائیل برای حمله به مرزهای عراق و حتی حمله به پایگاههای ایران در این کشور می‌ایستد.
طبق اظهار نظر مقامات ایرانی حجم تبادلات تجاری ایران و عراق در حال افزایش است. ایران دومین شریک تجاری عراق است و این تجارت به خصوص در زمینه نفت و گاز بسیار زیاد است.
این سایت خبری عربستانی ضمن انتقاد از ضعف آمریکا در مقابله با ایران معتقد است که استراتژی آمریکا از ابتدا در عراق از بین بردن بسیج مردمی این کشور یعنی حشد الشعبی بوده است. اما علی رغم تلاش آمریکا در جذب دولت جدید عراق که تازه هم شکل گرفته، این گروه(یعنی حشد الشعبی) به طور فزاینده ای قدرت خود را افزایش داده است.
حشد الشعبی از سال ۲۰۰۵ تا کنون قدرت اصلی را در عراق دارد و علی‌رغم پایان یافتن جنگ داخلی و نابودی کامل داعش در عراق و همچنین انتخابات جدید مجلس که منجر به تغییر آرایش سیاسی این کشور شد، بازهم دست بالا را در تحولات عراق دارد.
البته نخست وزیر جدید عراق(عادل عبدالمهدی) طی یک اقدام رئیس گروه حشد الشعبی را تغییر داد اما این اقدام به هیچ وجه موجب تغییر ساختار این گروه نشده است.
متحدین ایران در سوریه و عراق در حال نزدیکی بیشتر به یکدیگر و خروج متحدین آمریکا و عربستان هستند .
گزارش شده است که بشار اسد با رهبر گروه حشد الشعبی موافقت کرده است تا همکاری میان گروه‌های سوری و عراقی نزدیک به ایران در شمال سوریه بیشتر شود. اگر این اقدام صورت بگیرد عملا مرز بین عراق و سوریه محو می‌شود و ایران تبدیل به قدرت اصلی و محور اتحاد سوریه، عراق، ایران شود.
عرب نیوز از نزدیکی عراق و سوریه اظهار ناراحتی کرده و تاکید دارد که با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه حالا نیروهای این کشور در عراق به نوعی محاصره شده اند. اگر آمریکا دستور خروج نیروها از عراق را هم بدهد بدون شک شکست ائتلاف نظامی آمریکایی_عربی قطعی به نظر می‌رسد.
عرب نیوز سپس سعی در تحریک عراقی‌ها دارد و تاکید دارد که اختلافات منطقه‌ای و افزایش نفوذ ایران در عراق منجر به انشقاق عراق و جنگ شیعه و سنی می‌گردد. مع الوصف، این سایت این مطلب را هم انکار نمی‌کند که این اتفاق(ائتلاف عراق و سوریه با محوریت ایران) به ضرر عربستان و ائتلاف عربیش است.
عرب نیوز در انتها سعی دارد قدرتهای اروپایی و آمریکایی را تحریک به عمل نماید و لذا مدعی است که استفاده ایران از شبه نظامیان محلی(منظور حشد الشعبی است) یک مسیر ارزان برای سلطه بر منطقه است، با این حال قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای هنوز واکنش موثری در مقابل آن نشان نداده‌اند. عرب نیوز در ادامه مدعی است که البته گزینه نظامی راه حل مناسبی برای مساله منطقه نیست و می‌تواند فاجعه آمیز باشد اما این ادعای پمپئو که اقدامات و تحریمهای آمریکا ایران را فلج کرده است هم بسیار خنده دار است.

منبع: عرب نیوز. خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نگین
    0

    تحریمها دارد کمر مردمو را می شکند اصلا هم خنده دار نیست با این تجزیه تحلیل کردنت ثانیا بازی را ادم عاقل از رو بازی نمی کند زیر پوستی حرکت می کنند بشین برای خودت این کلاف را بباف تا بزرگ شوی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها