مکتب «شیخیه» زمینه‌ساز پیدایش «بابیت» و «بهائیت» شد

آموزه‌های ویژۀ بنیان‏گذار فرقه شیخیه، غیر از آنکه مایه انشعاب داخلی فرقه شده، زمینه‌ساز پیدایش دو فرقه منحرف «بابیت» و «بهائیت» نیز شده است.

مکتب «شیخیه» زمینه‌ساز پیدایش «بابیت» و «بهائیت» شد

نشست علمی «درآمدی بر تاریخ بهائیت» به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد غفوری‌نژاد مدیر گروه تاریخ و تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست که با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور عراق در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد به تبیین ریشه‌های تاریخی دیانت بهایی پرداخت.

وی شکل‌گیری مکتب «شیخیه» توسط شیخ احمد احسائی و تمایزات فکری این مکتب با جریان رسمی شیعه اثنی عشری را تشریح و به نقش سید کاظم رشتی جانشین شیخ احمد اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین غفوری‌نژاد تصریح کرد: مکتب شیخیه، فرقه‌ای منشعب از شیعیان دوازده‌امامی است که بر اساس تعالیم شیخ احمد احسائی در نیمه اول قرن سیزدهم پدید آمد. اساس این مذهب، مبتنی بر ترکیب برخی از افکار عرفانی و عقاید غالیان با اخبار آل محمد(علیهم السلام) است. آموزه‌های ویژۀ بنیان‏گذار این فرقه، غیر از آنکه مایه انشعاب داخلی فرقه شده، زمینه‌ساز پیدایش دو فرقه منحرف «بابیت» و «بهائیت» نیز شده است.

وی با اشاره به جنبش «بابیه» عنوان کرد: تاریخ زندگی علی محمد باب کاملاً روشن است و بر اساس منابع تاریخی، وی به صورت عادی به تحصیل علوم دینی در حوزه‌های شیراز، نجف و کربلا پرداخته است.

این استاد دانشگاه در ادامه به رد ادعای «بابیان» مبنی بر اینکه علی محمد باب دارای علم لدنی است و به هیچ مکتب خانه‌ای نرفته است، پرداخت.

غفوری‌نژاد به فتنه‌های «بابیان» در کشورهای ایران و عراق اشاره‌ای گذرا و ماجرای جانشینی او در سن ۳۱ سالگی را که توسط حاکم تبریز اعلام شده بود تشریح کرد. وی به اقدامات حسین علی نوری ملقب به بهاءالله نیز اشاره کرد.

مدیر گروه تاریخ و تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه بهائیان با تمسک قرار دادن شعارهای زیبا همچون وحدت جامعه بشری و ارتقا بخشیدن به جایگاه زنان به ترویج دین خود ساخته حسین علی نوری می‌پردازند، نسبت به ایمن سازی جوانان مسلمان در مقابل تبلیغات گسترده پیروان این دین هشدار داد.

گفتنی است، گروه ۱۶ نفره از اساتید دانشگاه‌های بغداد، کربلا و... از کشور عراق ضمن حضور در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و بازدید از این مجموعه در این نشست علمی شرکت کردند و در پایان این جلسه به پرسش‌ها و شبهات آنان در خصوص بهائیت پاسخ داده شد.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها