مثلث ایران-قطر-ترکیه در حال شکل گیری در منطقه است؟/ ترس اسرائیلی‌ها از شکل‌گیری اتحاد جدید/ آیا مثلث اسرائیل و آمریکا و عربستان نابود می‌شود؟

یک اندیشکده روسی-غربی گزارش داد که محور جدیدی به نام ایران-ترکیه-قطر در حال شکل‌گیری در منطقه خاور میانه است.

مثلث ایران-قطر-ترکیه در حال شکل گیری در منطقه است؟/ ترس اسرائیلی‌ها از شکل‌گیری اتحاد جدید/ آیا مثلث اسرائیل و آمریکا و عربستان نابود می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، بعد از خروج آمریکا از سوریه رسانه‌های صهیونیستی دچار ترس و نگرانی فراوانی شدند. در تازه ترین واکنش، رسانه صهیونیستی اسرائیل نشنال نیوز خروج آمریکا از سوریه را برای اسرائیل مصیبت بار خواند و تاکید کرد که با خروج آمریکا از منطقه ممکن است به زودی ائتلاف جدیدی به نام "ایران-قطر-ترکیه" در منطقه خاورمیانه شکل گرفته و جای ائتلاف "عربستان-آمریکا-اسرائیل" را بگیرد.
این سایت خبری صهیونیستی به نقل از موسسه تحقیقات خاورمیانه (MEMRI) و یک اندیشکده روسی-غربی گزارش داد که محور جدیدی به نام ایران-ترکیه-قطر در حال شکل گیری در منطقه خاور میانه است و این برای منافع اسراییل به شدت می‌تواند خطرساز باشد.
طبق گزارش سایت صهیونیستی اندیشکده روسی ادعا می‌کند که این اتحاد برای خاور میانه "فوق العاده" به نظر می‌رسد. به گفته نویسنده مقاله اندیشکده، اگر تهران، آنکارا و دوحه بتوانند بر تفاوت های ژئوپولیتیک خود غلبه کنند، قدرت کنترل آسیا، غرب هندوستان و پاکستان را خواهند داشت و به کلی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان را کنار خواهند زد.
این اتحاد نوظهور، به گفته اندیشکده روسی، هژمونی بسیار خیرخواهانه تر و بهتری از اتحاد مثلث شیطانی آمریکا - اسرائیل - عربستان سعودی خواهد داشت و بدون شک خاورمیانه را به سمت اهداف بهتری هدایت خواهد کرد.
این موسسه تحقیقاتی روسی در ادامه می‌نویسد: "روابط صمیمانه میان قطر، ترکیه و ایران به رغم تحریمها ادامه دارد.
ترکیه، ایران و قطر در یک مسیر مستقیم به ایجاد یک اتحاد کامل در خاورمیانه حرکت می‌کنند و در حال ایجاد تغییرات جدی در وضعیت فعلی منطقه هستند."
این سایت خبری در ادامه به نقل از اندیشکده روسی مذکور مدعی است که در حوزه ژئوپلیتیک، اهداف ایران و ترکیه تا حد زیادی همپوشانی دارد. مخالفت با حضور امریکا در منطقه از طرفی و ممانعت از تقسیم کشورهای کردنشین عراق و سوریه هدفی است که هر دو کشور به دنبال آنند.
اما پرسش اینجا است که نقش قطر کوچک در این اتحاد سه جانبه چیست؟ اندیشکده روسی مدعی است که اتفاقا نقش پنهان قطر در اتحاد سه گانه ترکیه و ایران بسیار زیاد خواهد بود و به عبارتی نباید نقش این کشور کوچک در اتحادیه امپراتوری های پنهان(ایران و ترکیه) را دست کم گرفت.
واقعیت این است که منابع مالی عظیم و همچنین موقعیت بکر جغرافیایی قطر(که در قلب ائتلاف عربستان و امارات قرار دارد) به آن اجازه می‌دهد تا حتی عربستان سعودی قدرتمند را به تکاپو واداشته و همواره آن را تهدید نماید.
این ائتلاف برای دوحه هم سود بسیاری خواهد داشت. ائتلاف با ایران و ترکیه به قطر اجازه می‌دهد که علاوه بر خروج از محاصره ائتلاف عربی( که توسط عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی سازمان یافته بود)، این فرصت را هم به این کشور می‌دهد که برای اولین بار در تاریخش نقش مهمی را در منطقه حوزه خلیج فارس و حتی خاور میانه ایفا کرده و در مقابل عربستان قد علم کند.
اندیشکده روسی در انتهای مقاله تحلیلی خود چنین نتیجه می‌گیرد که شرایط خاص به وجود آمده در منطقه و همچنین فشارهای بین المللی و محدودیت های اقتصادی باعث شده(یا خواهد شد) که به رغم تفاوت‌های ژئوپلیتیکی، سه کشور کاملا متفاوت بتوانند روابط نزدیک‌تری را در حوزه اقتصادی و سیاسی آغاز کنند و به نوعی ائتلافی نو را در منطقه به وجود آورند.
اینکه این ائتلاف در آینده به وقوع خواهد پیوست یا نه، البته به میزان فشار آمریکا و اقدامات ایالات متحده بستگی دارد، که بدون شک سعی خواهد کرد تا اتحاد سه جانبه در حال ظهور را شکست دهد. علاوه بر این، جدی بودن طرفها در شکل گیری ائتلاف هم موثر است. اما اگر این سه کشور به موفقیت برسند و ائتلاف مثلث خود را شکل دهند اتفاقی بی نظیر در خاورمیانه رخ خواهد داد و بدون شک هژمونی ائتلاف خطرناک اسرائیل-آمریکا و عربستان سعودی نابود خواهد شد.
سایت صهیونیستی با نقل گزارش اندیشکده روسی نسبت به اتحاد جدید قطر-ایران-ترکیه احساس خطر می‌کند و تاکید دارد که اگر سیاستهای اشتباه ترامپ در سوریه نبود شاید امروز ائتلاف احتمالی سه کشور این چنین تبدیل به تهدیدی برای رژیم صهیونیستی نمی‌شد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نگین
    0

    خود این اندیشکده روس یه پا شیطانه بقیه رو شیطان می نامه چهل ساله افتاده تو خاور میانه همه جارو به فلاکت کشوندن دست از بازی بردارید روس منفور تر از همه کشورهاست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها