گزارش اویل پرایس از وضعیت صنعت نفت ایران پس از تحریم‌ها؛

گذر از پیچ تحریم‌های نفتی؛ ایران از طریق تولید گازوئیل و شراکت با هند از پس تحریمهای نفتی آمریکا بر می‌آید

ایران از دو طریق یعنی خودکفایی در زمینه گازوئیل و شراکت نفتی با هند توانسته است صنعت نفت خود را از تهدید تحریم‌ها برهاند.

گذر از پیچ تحریم‌های نفتی؛ ایران از طریق تولید گازوئیل و شراکت با هند از پس تحریمهای نفتی آمریکا بر می‌آید

به گزارش خبر فوری ، پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم های نفتی علیه ایران، صادرات نفتی کشورمان تا حدی تحت تاثیر قرار گرفت. بسیاری از خریداران آسیایی از ترس تحریمهای آمریکا پا پس کشیده و از خرید نفت ایران امتناع کردند.
چین، کره جنوبی، ژاپن و هند از مهم ترین خریداران نفت ایران بودند که بسیاری گمان داشتند علیرغم معافیت توسط آمریکا واردات نفت از ایران را کم خواهند کرد.
در این میان برخی کارشناسان نفت معتقد بودند ایران قادر به فروش نفت خود نبوده و دیر یا زود با مشکلات اقتصادی مواجه خواهد شد.
در مقابل برخی کارشناسان دیگر، معتقدند ایران از طریق چند روش توانسته است به خوبی از پس مشکلات نفت خود برآید و خط صادرات نفتی خود را حفظ کند.
اویل پرایس طی مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است. نویسنده مقاله معتقد است ایران از دو طریق یعنی افزایش تولید و خودکفایی در زمینه گازوئیل و شراکت نفتی جدید با هند توانسته است صنعت نفت خود را از بحران تحریم‌ها برهاند.
به گزارش اویل پرایس، ایران با افزایش ظرفیت تولید ملی خود به بیش از 100 میلیون لیتر گازوئیل در روز به مرحله خودکفایی در بنزین و گازوئیل نزدیک و نزدیکتر شده است.
این افزایش تولید، حاصل افزایش ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که از میادین نفتی عظیم پارس جنوبی (که محل همکاری و شراکت ایران و قطر هم است) تامین می‌شود.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 2017 با بهره گیری از ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین و دیزل فعالیت خود را آغاز کرد. این پالایشگاه پس از طی دو مرحله از توسعه زیرساختهایش، توانست به ظرفیت تولید روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی و 36 میلیون لیتر بنزین در روز برسد.
اویل پرایس با استناد به گزارش رسانه‌های محلی و منطقه‌ای تاکید دارد که جهش این پالایشگاه و افزایش تولیداتش که آن را به بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی و نفت در خاورمیانه تبدیل کرده است، به راحتی می‌تواند ایران را از تأثیرات عمیق تحریم های آمریکا محفوظ بدارد؛ چرا که این امر امکان صادرات محصولات نفتی با کیفیت(درجه A ) ایران را به خصوص در آسیا چند برابر می‌کند.
از نظر اویل پرایس شراکت با هند عامل دیگر موفقیت ایران در صنعت نفت است. به گزارش اویل پرایس، ایران در یکی دیگر از پالایشگاه‌های مهم منطقه یعنی نگا پانتام (Nagapattnam) که در هند واقع و توسط یک شرکت هندی اداره می‌شود، سرمایه گذاری کرده است. تخمین زده می‌شود که این شراکت برای ایران سود فراوانی خواهد داشت.
اویل پرایس در این رابطه ادامه می‌دهد: "هندوستان یک بازار کلیدی برای ایران است و این شراکت و افزایش همکاری ایران و هند به خصوص در میان تحریم های آمریکا می‌تواند موجب تشویق خریداران هند و رضایت دو طرف شود."
به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز، ایران بخشی از سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری لازم برای افزایش ظرفیت تولید سالانه این شرکت(یعنی نگا پانتام) به 9 میلیون تن نفت خام را خواهد پرداخت.
رسانه های هند این هفته گزارش دادند که دولت همه پرداخت ها بابت خرید نفت خام ایران را از مالیات معاف کرده است. این اقدام پیرو یک توافق دو طرفه بابت تضمین خرید نفت خام ایران در زمان تشدید تحریم های ایالات متحده بوده است.
طبق تعهد هند جهت تسهیل پرداخت و دور زدن تحریمها، واحد دلار از سیستم مالی نفتی دو کشور حذف می‌شود و تمام پرداخت‌ها با واحد روپیه به حساب های بانکی واریز می‌گردند و اگر چه طبق قانون هند، به این انتقال های پولی معمولا 40 درصد مالیات تعلق می‌گیرد اما همانطور که بیان شد طبق توافقات صورت گرفته، خرید نفت ایران از این پرداخت مستثنی شده است.
در عوض، بنا به گفته دولت هند، شرکت ملی نفت ایران که دریافت کننده پول است، متعهد می‌شود که به غیر از دریافت پول فروش نفت خام هیچ گونه فعالیت اقتصادی دیگری را در هند انجام ندهد.
این گزارش اویل پرایس به خوبی نشان می‌دهد که ایران چگونه در حال عبور از گردنه سخت تحریمها است و اگر اتفاق خاصی نیفتد احتمالا اثرات این اقدامات تا چند ماه اینده مشخص خواهد شد.

منبع: اویل پرایس. خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها