شکایات یارانه‌ای مردم چطور پیگیری می‌شود؟

گروه جامانده که گروهی از آنها مستاجر و گروهی فرزند دار شده اند نیاز به یارانه دارند که بتوانند بخش کوچکی از هزینه های خود را تامین کنند اما صدایشان را هیچکس نمی شنود. 

شکایات یارانه‌ای مردم چطور پیگیری می‌شود؟

کاربران فارس من پیشنهاد پیگیری سوژه «زوجهایی که از یارانه جا ماندند» را داده و عنوان کرده‌اند: در سال 93 و همزمان با دور جدید ثبت نام یارانه ها، زوجهای زیادی برای تشکیل خانوار و یارانه مستقل از تحت سرپرست خود خارج شدند اما به دلیل اطلاع رسانی ناکافی دولت باید بر خلاف روال عادی همچنان تحت سرپرست سابقشان باقی می ماندند.چند روز بعد دولت مهلت دو یا سه روزه ای را برای این گروه و نیز افراد جامانده مقرر کرد که از طریق فرمانداری ها اقدام کنند اما به نتیجه ای نرسید. بعدها مجلس قانونی را در همین رابطه به تصویب رساند و دولت را موظف کرد که نسبت به اجرای آن اقدام کند اما نکرد

در پیشنهاد سوژه دیگری در همین مورد با عنوان «بازگشت یارانه قطع شده» کاربری نوشته: « من سال 90 که ازدواج کردم یارانه‌ام را پدرم دریافت میکرد.در دور دوم که ثبت نام دوباره انجام شد و من طبق صحبت دولتی ها برای جداسازی یارانه خودم و همسرم نگذاشتم خانواده ها ثبت ناممان کنند. ولی بعد خبری از یارانه و ثبت نام جدا شده ها نشد! الان از آن موقع به بعد یارانه ما قطع شده. ما نیازمند یارانه هستیم و نمی دانیم چطوری باید ثبت نام کنیم. من دانشجو هستم و شغل ثابتی ندارم که از جایی حقوق ثابت بگیرم و هیچ بسته حمایتی هم نگرفتم و نمی‌توانم بگیرم.

اولین نکته اینکه بنا بر اعلام وزارت رفاه شهروندانی که یارانه آنها قطع شود می‌توانند به مدت ۲ ماه پس از قطع یارانه به سایت www.yaraneh۱۰.ir مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایند. در این مورد نخستین راه پیشنهادی ثبت اعتراض است که احد رستمی، مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی هم در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد که افراد معترض نسبت به قطع یارانه می توانند با مراجعه به سایت http://www.yaraneh10.ir/ اعتراض خود را ثبت کنند .

اما نکته مهم در ثبت اعتراض این است که دو ماه بعد از قطع یارانه امکان ثبت اعتراض وجود دارد اما احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون به فارس می‌گوید که در سال ۹۷ قطع یارانه نداشته‌اند و به همین دلیل برقراری مجدد یارانه هم نداشته‌اند.

معاون وزیر کار همچنین در پاسخ به اینکه آیا در بررسی شکایت‌های کسانی که یارانه‌شان قطع شده بوده، برقراری مجدد یارانه هم انجام شده است، تاکید می‌کند: بله. تا به حال ۴۵۰ هزار شکایت را از طریق سایت و مراکزی در کل کشور و مراجعه حضوری در شهرستان‌ها ثبت کرده‌ایم که در نهایت از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که از فهرست یارانه‌بگیران حذف کردیم، یارانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجددا برقرار شده است.

اما وزارت کار رسیدگی به شکایات مربوط به یارانه را به دلیل گستردگی و حجم زیاد و همچنین پیچیدگی کار مشکل و زمان‌بر می‌داند و با همین استدلال دولت در نگارش لایحه بودجه ۹۸ بخشی از کار رسیدگی را به استانداری‌ها محول کرده تا با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی رسیدگی‌ها انجام شود و در نهایت قرار است در سال آینده یارانه ۳ دهک پردرآمد حذف شود.

در هر حال تنها مسیر پیگیری وضعیت یارانه همان سایت معرفی شده است و دولت امید دارد تا در سال آینده با سپردن بخشی از کار شناسایی و رسیدگی به استانداری‌ها، رسیدگی‌ به شکایات را تسریع کند.

منبع: فارس

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها