شيطنت حزب اعتدال و توسعه براي ايجاد افتراق در ميان بدنه حامي اصلاحات

بعد از آنكه سعيد‌حجاريان به عنوان يك شخصيت اصلاح‌طلب سخناني را درباره وضعيت كشور و شيوه كشورداري روحاني به زبان آورد، محمودواعظي كه چهره قابل نقدي در دولت است، با خود دولت پنداري اظهاراتي را به زبان آورد.

شيطنت حزب اعتدال و توسعه براي ايجاد افتراق در ميان بدنه حامي اصلاحات

واعظي كه در تله خبرگزاري‌هاي خاص افتاد در بخشي از سخنان خود با تقسيم اصلاح طلبان به تندور و غيرتندرو مدعي شد كه دولت با قسمتي از جريان اصلاحات رابطه مناسبي ندارد كه سبب اعتراض تند اصلاح طلبان شد.

محمدعلی ابطحی، در صفحه شخصی خود در توييتر نوشت كه آقای واعظی گفته ما با هیچ گروهی ائتلاف نکردیم، نه در سال 92 و نه در سال 96، یعنی رای مال خود آقای روحانی بوده و نه براي حمایت اصلاح‌طلب‌ها. به نمک‌نشناسی کاری ندارم ولی قربان دهنت آقای واعظی؛ همه رای مال خود آقای روحانی بوده، همه افتخارات دولت و ريیسش هم مال خودتان.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نيز در انتقاد به اظهارات واعظی خاطرنشان کرد: «به آقای واعظی بگویید شکسته نفسی می‌کنید؛ آقای روحانی با اتکا به شما پیروز انتخابات شد. اصلاح‌طلبان که هیچ حتی اعتدالی‌ها هم در پیروزی آقای روحانی نقش نداشتند؛ فقط شما بودید».

محمود میرلوحی، عضو حزب اتحاد ملت نيز در واکنش به اظهارات محمود واعظی گفت: آقای واعظی به عنوان یکی از نزدیکان ريیس جمهور و کسی که ریاست دفتر او را برعهده دارد، باید نهایت تلاش خود را به کار ببندد تا روابط میان دولت و حامیان انتخاباتی او حفظ شود. اگر در سال 92 ائتلاف میان اصلاح طلبان و اعتدالیون شکل نمی‌گرفت، آقای روحانی نمی‌توانست پیروز انتخابات شود.

میرلوحی در واکنش به این گفته واعظی که «ممکن است برخی از اصلاح طلبان تند باشند و ما با آن‌ها روابط خوبی نداشته باشیم» گفت: جبهه پایداری و ضد اصلاحات است که اصلاح طلبان را با این ادبیات مورد خطاب قرار می‌دهد و ما انتظار نداریم که آقای واعظی جریانی را تندرو خطاب کند که اگر با تمام ظرفیت‌ خود اقدام به حمایت از آقای روحانی نمی‌کرد، ممکن نبود که ایشان در انتخاب به پیروزی برسد.

محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این باره گفت: قبل از سال 92 آقای هاشمی و برخی بزرگان جریان اصلاحات در قالب قراردادی اجتماعی و سیاسی به این جمع‌بندی رسیدند که از آقای روحانی حمایت کنند. این بی‌انصافی است که دوستان ما در دولت بگویند هیچ جریان سیاسی در پیروزی آن‌ها در انتخابات نقشی نداشته است.

سوال من از آقای واعظی این است که اگر شما با سرمایه اجتماعی حزب اعتدال و توسعه وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی می‌شدید، درصد پیروزی‌تان چقدر بود؟ به فرض اینکه بگوییم در سال 92 آقای روحانی تنها با حمایت‌های مرحوم هاشمی پیروز انتخابات شد. سال 96 چگونه بود؟ اگر اصلاح طلبان در آن انتخابات پای کار آقای روحانی نمی‌آمدند آیا باز هم پیروز انتخابات می‌شد؟ اگر اصلاح طلبان در انتخابات 96 از آقای روحانی حمایت نمی‌کردند در خوشبینانه‌ترین حالت ایشان 16 میلیون رای داشت که با این تعداد رای بي‌شك نمی‌توانست توفیقی در انتخابات داشته باشد.

از طرف ديگر، اکبر ترکان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه درخصوص اظهارات اخیر واعظی گفت: بنده از صحبت‌های آقای واعظی این را استنباط نمی‎کنم که دولت می‌خواهد خود را از اصلاح‌طلبان جدا کند. از گذشته اصلاح‌طلبان با تمام صمیمیت و ظرفیت در پشتیبانی از دولت بودند و در مورد ائتلاف، منظورشان مساله دیگری است، چراکه ائتلاف تاکنون در سیستم‌های ما اتفاق نیفتاده است.

نكته تامل‌برانگيز ديگري كه در اين بين وجود دارد به مساله همگرايي امثال واعظي و تسنيم و فارس باز مي‌گردد، رويدادي كه توجيه چنداني براي تحليل آن نياز ندارد. رسانه‌هاي معلوم‌الحال خاص براي ايجاد انشقاق و آسيب وارد كردن به اعتقاد و باور بدنه حامي اصلاحات به توانايي و راهبردهاي سران اين جريان مي‌كوشند تا اختلافات ميان شخصيت‌هاي برتر اصلاحات و اعتدالي را به رخ بكشند و افرادي مانند واعظي نيز به كمك آن‌ها مي‌آيند.

نكته تامل برانگيز ديگري كه در اين بين وجود دارد سكوت تامل‌برانگيز حسن‌روحاني و عقلاي دولت در برابر اين توطئه است! آن‌ها در برابر اين شيطنت‌ها سكوت پيشه كرده‌اند و به نوعي عمل مي‌كنند كه افرادي مانند واعظي در مسير ايجاد انشقاق ميان حاميان دولت و شخص روحاني موفق نشان دهند./روزنامه قانون

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها