خبر فوری گزارش می دهد؛

سایه سنگین میشل اوباما بر زندگی بانوی اول کاخ سفید/ملانیا ترامپ هر روز منفورتر می شود/میشل؛ سیاستمدارِ معروف یا سلبریتیِ محبوب؟

اوج محبوبیت ملانیا در ماه می به ثبت رسید. او در این ماه به محبوبیت 57 درصدی در بین آمریکایی ها رسید. بعد از این ماه محبوبیت بانوی اول به سرعت پایین آمد. این در حالی است که محبوبیت میشل اوباما به شدت بالاتر رفته است.

سایه سنگین میشل اوباما بر زندگی بانوی اول کاخ سفید/ملانیا ترامپ هر روز منفورتر می شود/میشل؛ سیاستمدارِ معروف یا سلبریتیِ محبوب؟

حسین نیازبخش- پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا و ورود همسرش ملانیا به کاخ سفید، رسانه ها و تحلیل گران نگاه خود را بر بانوی متفاوت کاخ سفید زوم کردند و از جهات مختلف ملانیا را با میشل اوباما(بانوی سابق کاخ سفید و همسر باراک اوباما) مقایسه می کردند،مقایسه ای که از ابتدا تا به امروز کفه ترازو به نفع میشل سنگین می کرد اما در چند ماه اخیر، این کفه سنگین و سنگین تر شده است و عملا ملانیای کاخ سفید زیر سایه میشل قرار گرفته است.

چند روز قبل، دیلی اکسپرس طی گزارشی از کاهش شدید محبوبیت ملانیا و اوج گیری محبوبیت میشل اوباما سخن گفت. دیلی اکسپرس این تفاوت سطح محبوبیت عمومی را با نشان دادن اتفاقی ساده که در چند روز قبل رخ داده است نشان داده بود. بنا به روایت این رسانه بانوی فعلی و سابق کاخ سفید دو روز قبل به دو بیمارستان کودکان رفته و همزمان از آنها عیادت کردند. واکنش کودکان و خانواده هایشان و نیز رفتار این دو به نحوی بود که تفاوتشان را به خوبی نشان داده است.

میشل اوباما به محض ورود به بیمارستان شور و حراراتی در بین کودکان به وجود آورده است تا آنجا که بسیاری از کودکان همراه میشل شروع به رقصیدن و آواز خواندن کرده اند. او با یک بابا نوئل به این بیمارستان می رود و در حرکتی جالب برای بچه ها قصه شب می خواند و از همین طریق به خوبی با کودکان بیمار و والدینشان ارتباط برقرار میکند.

در نقطه مقابل حضور ملانیا در بیمارستان بسیار کوتاه و رسمی بوده است. بانوی اول کاخ سفید یک سخنرانی کوتاه داشته و خیلی خشک و بی روح از کودکان سوالات کلی و گاه مبهمی مانند اینکه برنامه شان برای کریسمس چیست؟ و چه احساسی دارند؟ پرسیده است.

بانویی که روز به روز منفور تر می‌شود

دیلی اکسپرس سطح این تفاوت رفتار و محبوبیت را بسیار فاحش دانسته و در این رابطه می‌نویسد: «میشل اوباما توانسته است قلب مردم را جذب کند و حضورهای عمومی بانوی اول فعلی یعنی ملانیا را به کلی تحت تاثیر خود قرار داده است.»

محبوبیت ملانیا ترامپ در حدود چند ماه اخیر به شدت پایین آمده است. محبوبیت او در ماه اکتبر حدود 54 درصد بود، اما در ابتدای ماه دسامبر به 43 درصد کاهش یافته است. در نظرسنجی‌های اخیر همچنین حدود 36 درصد از شرکت کنندگان اعلام کرده اند که نسبت به ملانیا حس خوبی ندارند و اصولا او را به عنوان بانوی اول آمریکا قبول ندارند که این آمار نشان می‌دهد عدم محبوبیت او حدود 6 درصد از ماه اکتبر کمتر شده است.

سی ان ان هم در مقاله اخیرش روایت کرده که بیشتر افرادی که نسبت به ملانیا بی اعتماد شده و دیگر او را به عنوان بانوی اول آمریکا قبول ندارند، از لیبرالها و جمعیت جوان و سفید پوست دانشجو هستند.

اوج محبوبیت ملانیا در ماه می به ثبت رسید. او در این ماه به محبوبیت 57 درصدی در بین آمریکایی ها رسید. بعد از این ماه محبوبیت بانوی اول به سرعت پایین آمد. این در حالی است که محبوبیت میشل اوباما به شدت بالاتر رفته است. بسیاری از کارشناسان، علت این امر را انتشار کتاب خاطرات میشل اوباما می‌دانند که به سرعت تبدیل به یکی از پرفروش ترین کتابهای جدیدا منتشر شده در آمریکا گردید.

انتقادات از ملانیا و مقایسه اش با میشل در چند ماه اخیر بسیار زیاد شده است. ژوان والش، تحلیلگر سی ان ان یکی از افرادی است که چند روز قبل در رابطه با ملانیا انتقادات تندی بیان کرد. او طی مصاحبه ای با سی ان ان گفته است ملانیا رفتاری دوگانه دارد. از طرفی سیاست های همسرش و سیستمی که در آن قرار گرفته است را نقد می‌کند و از طرف دیگر، به بانوی اول بودن خود مفتخر بوده و از مزایای آن استفاده می‌کند. انتقاد از ملانیا ترامپ به خصوص توسط تحلیلگران و خبرنگاران سی ان ان پیش از این هم مسبوق به سابقه بوده است. مدتی قبل آنا ناوارو(تحلیلگر دیگر سی ان ان) در توییترش از ملانیا به شدت انتقاد کرده و چشم پوشی او بر سیاستهای همسرش را نابخشودنی دانسته بود. او در توییتر خود با لحنی تند نوشت: "بدون شک اکسیژن به مغز این زن نمی رسد."

بانویی که پشت نقابها پنهان نیست

اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که علت محبوبیت روزافزون میشل و کاهش محبوبیت ملانیا چیست؟

واشنگتن پست طی مقاله ای به این مطلب پرداخته است. نویسنده مقاله به نقل از الین سوان نویسنده کتابی درباره بانوی اول ایالات متحده آمریکا علت محبوبیت میشل اوباما را صداقت میشل دانسته و معتقد است که او همواره خودش است و بر عکس ملانیا پشت نقابهای مختلف پنهان نمی‌شود.

این نویسنده و منتقد معتقد است که میشل اوباما در شرایط مختلف احساسات گوناگون خود را به نمایش می‌گذارد. وقتی خوشحال است با صدای بلند می‌خندد، وقتی ناراحت است به خوبی احساسات خود را نشان می‌دهد، گاهی عصبانی است و الفاظی را به کار می‌برد که بسیار عامیانه و حتی بی‌ادبانه هستند و بر خلاف ملانیا که گویی دائما نقابی بر چهره دارد و با لبخندهای مصنوعی خود را در معرض عموم به نمایش می‌گذارد، همواره با خودش صادق است و چهره واقعی خود را در مجامع عمومی به معرض نمایش می‌گذارد و همین امر هم باعث محبوبیت روزافزون او در بین مردم شده است.

واشنگتن پست همچنین این امر را در مورد کتاب میشل اوباما که باعث جهش محبوبیت او شده است، صادق می‌داند. او در این کتاب به خوبی نشان می‌دهد که در مواجهه با مسائل مختلف تا چه اندازه راحت و باز عمل می‌کرده است.

میشل اوباما؛ سیاستمدار یا سلبریتی؟

میرا گوتین استاد دانشگاه و نویسنده معتقد است بانوانی مثل میشل اوباما و هیلاری کلینتون کسانی هستند که به خوبی شهرت دوره ای را که بانوی اول بوده اند حفظ کرده اند. منتها تفاوتی بین این دو وجود دارد. هیلاری این شهرت و محبوبیت را در زمینه سیاست به کار گرفت اما میشل این شهرت را در زمینه ای دیگر تداوم بخشیده و اکنون مانند یک سلبریتی شده است.

گوتین معتقد است محبوبترین بانوی اول تاریخ آمریکا بتی فورد و النور روزولت بوده اند. راز محبوبیت این دو فعالیت اجتماعی عمیقشان مانند توجه به بیماران سرطانی و کمپین های اعتیاد بوده است.

در این میان، مسیر میشل اوباما اما کمی متفاوت است. او کاملا از نقش بانوی اولی خود جدا شده است. راز محبوبیت او نه کمپینهای اجتماعی بلکه رفتارهای شخصی او است. او به اندازه بانوان اول نام برده یعنی النور روزولت و بتی فورد، فعالیت های اجتماعی ندارد اما از آنها محبوب تر شده است. محبوبیت او در رک بودن او ورفتارهای عامیانه او خلاصه می‌شود، چرا که در مناسبت خاص سیاسی قرار نمی گیرد، گاه بی ادب می‌شود و الفاظی را استفاده می‌کند که در شان یک سیاستمدار نیست اما همین رفتار عامیانه و هنجار شکنی اجتماعی اش باعث محبوبیت روزافزون او گردیده است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها