طرح اتهامات جدید علیه نخست‌وزیر سابق مالزی

نخست‌وزیر پیشین مالزی امروز چهارشنبه به دستکاری در گزارش ممیزی نهایی به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی متهم شد؛ اتهامی که به لیست ادعاهای فساد علیه او از زمان باخت در انتخابات ماه مه افزوده شد.

طرح اتهامات جدید علیه نخست‌وزیر سابق مالزی

دادستان‌های مالزی اتهامات جدیدی را علیه نجیب رزاق، نخست‌وزیر پیشین مالزی و آرول کاندا کانداسامی، مدیر عامل پیشین صندوق ۱ام‌دی‌بی (۱MDB) که در آمریکا و سایر کشورها به ظن اختلاس و پولشویی فرامرزی هدف تحقیق قرار گرفت، مطرح کردند.

نجیب رزاق ادعای بیگناهی دارد.

این اتهامات پس از آن مطرح شد که ماه گذشته حسابرس کل مالزی جزئیاتی از حذف مواردی در گزارش ۱ام‌دی‌بی فاش کرد. نجیب رزاق این صندوق دولتی را در سال ۲۰۰۹ که به قدرت رسید، راه‌اندازی کرد تا به توسعه اقتصادی کمک کند اما میلیاردها بدهی به بار آورد.

بازرسان آمریکایی می‌گویند نزدیکان نجیب رزاق ۴.۵ میلیارد دلار از اعتبارات این صندوق را سرقت و پولشویی کردند و مقادیری از آنها به حساب بانکی نجیب رزاق واریز شده است.

خشم مردم مالزی از این رسوایی مالی هنگفت موجب شکست ائتلاف بلندمدت نجیب رزاق در انتخابات ماه مه و اولین تغییر قدرت از زمان استقلال مالزی از بریتانیا در ۱۹۵۷ شد. دولت جدید مالزی تحقیقات را که در دوران حاکمیت نجیب رزاق متوقف شده بود، دوباره به جریان انداخت. نجیب رزاق، همسرش و ده‌ها مقام عالی‌رتبه دولتی سابق به چندین فقره فساد، نقض اعتماد و پولشویی متهم شده‌اند. نجیب رزاق ۶۵ ساله دولت جدید را به انتقام سیاسی متهم کرده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها