احتمال وقوع جنگ در سه نقطه جهان؛

پیش‌بینی آغاز «جنگ جهانی سوم» در سال 2019/پوتین به‌دنبال برپا کردن خیمه امپراطوری‌/توییت‌های ترامپ به جنگ ختم می‌شود؟/سوریه، اتاق پُر از باروت شده است

با پایان‌یافتن سال ۲۰۱۸ میلادی و نزدیک شدن به کریسمس بسیاری از رسانه‌های جهان به تحلیل وقایع سال جاری و پیش‌بینی اتفاقات سال آینده می‌پردازند.

پیش‌بینی آغاز «جنگ جهانی سوم» در سال 2019/پوتین به‌دنبال برپا کردن خیمه امپراطوری‌/توییت‌های ترامپ به جنگ ختم می‌شود؟/سوریه، اتاق پُر از باروت شده است

به گزارش خبر فوری ، سایت خبری سان که یکی از پربازدیدترین رسانه‌های بریتانیا و ایرلند است در یکی از تحلیل های خود به جنگ های محتمل در سال پیش رو پرداخته و امکان و احتمال وقوع این جنگها، طرفین درگیری و وسعت آن را پیش‌بینی کرده است.

نویسنده مقاله معتقد است سه منطقه‌ شرق آسیا، خاورمیانه و غرب روسیه و بالتیک از سایر مناطق بیشتر مستعد آغاز جنگ هستند. در واقع، اختلاف غرب(به خصوص امریکا و انگلیس) با رئیس جمهور روسیه یعنی ولادیمیرپوتین و همچنین کشمکش ها در شبه جزیره کره و نیز بحران سوریه می‌توانند منجر به جنگ در جهان و حتی آغاز جنگ جهانی سوم در سال ۲۰۱۹ شوند.

خطر قدرت گرفتن پوتین روز به روز بیشتر می شود

در این‌میان، البته تاکید نویسنده سان آنلاین بر روسیه و ولادیمیر پوتین بیش از دیگر احتمالات است. از نظر تحلیلگر این رسانه انگلیسی، خطر حوزه بالتیک و روسیه حتی از دوران جنگ‌سرد هم بیشتر است و وقوع جنگی ویرانگر در این‌منطقه به مراتب غیرقابل کنترل‌‌تر از دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی است.

روسیه برنامه‌های نظامی خود را علیه انگلیس آغاز کرده و تلاش دارد تا با کشف و بهره برداری از نقاط ضعف کشورهای غربی( به ویژه در زمینه‌های سایبری، فضایی و دریایی به خصوص زیردریایی‌ها) دست برنده را در جنگ احتمالی داشته باشد.

تحلیلگر و نویسنده مقاله مربوطه که به وضوح تحت تاثیر اختلاف و درگیری نظامی اخیر روسیه و اوکراین است، حوزه بالتیک را محل بازی روسیه دانسته و تاکید دارد که پوتین قصد دارد نوعی امپراتوری در منطقه بعد از فروپاشی شوروی در دهه ۹۰ میلادی ایجاد کرده و حوزه بالتیک را از آن خود کند. مشخص است که این تمایل به مذاق غرب خوش نیامده و آنها نخواهند گذاشت پوتین و روسیه به اهداف خود برسند.

احتمال جنگ بین روسیه و انگلیس وجود دارد؟

اما علاوه بر روسیه، چین هم کشوری است که غرب را می‌ترساند. چین دیگر فقط یک بازیگر بزرگ عرصه اقتصادی نیست و فعالیت های خود را در این حوزه خلاصه نمی‌کند. بزرگترین کشور آسیا بیشترین افزایش هزینه‌های دفاعی را در سه سال اخیر داشته است و برنامه دارد که خود را به عنوان یک ابرقدرت نظامی هم معرفی کند.

نویسنده سان به نقل از یک ژنرال بریتانیایی یعنی کارلتون اسمیت تاکید می‌کند که در سال آینده خطر چین و روسیه و به خصوص روسیه بیشتر و جدی‌تر خواهد بود. از نظر اسمیت امروز روسیه بیشترین تهدید را برای منافع انگلیس و غرب دارد و هرلحظه ممکن است با این کشور وارد جنگ شود.

این فرمانده نظامی در ادامه تاکید دارد که روسیه برنامه‌های نظامی خود را علیه انگلیس آغاز کرده و تلاش دارد تا با کشف و بهره برداری از نقاط ضعف کشورهای غربی( به ویژه در زمینه‌های سایبری، فضایی و دریایی به خصوص زیردریایی‌ها) دست برنده را در جنگ احتمالی داشته باشد.

پوتین قصد دارد نوعی امپراتوری در منطقه بعد از فروپاشی شوروی در دهه ۹۰ میلادی ایجاد کرده و حوزه بالتیک را از آن خود کند.

نویسنده مقاله کدها و شواهدی را برای تایید این پیش‌بینی(یعنی جنگ روسیه و غرب) می‌آورد. جنبش و رزمایش‌های مداوم ناتو در مرز نروژ، افزایش رزمایش‌های ارتش روسیه به خصوص در شرق بالتیک، نزدیک شدن ناوها و هواپیماهای روسیه به مرزهای اروپا و اجرای طرح ارتش روسیه جهت ساخت یک سیستم موشکی جدید در قطب شمال همگی نشان‌دهنده افزایش تنش بین روسیه و غرب است.

سوریه تبدیل به اتاق پُر از باروت شده است

اما نویسنده معتقد است منطقه‌ای که احتمالا مانند کبریتی در اتاق باروت عمل کرده و منجر به آغاز جنگی بزرگ‌بین شرق و غرب می‌شود سوریه است.

هشت سال از جنگ سوریه گذشته است و حدود ۵۰۰ هزار بی‌گناه از دنیا رفته اند. تنشها در این منطقه افزایش یافته و غرب و روسیه هنوز به توافقی در رابطه با اختلافات سوریه نرسیده اند. پرواضح است که یک اشتباه توسط گروههای مختلف متحد آمریکا یا روسیه می‌تواند جنگ سرد فعلی را تبدیل به جنگی گرم کند.

رقابت تجاری آمریکا و چین وارد فاز نظامی می شود؟

علاوه بر این، خطر دیگری جبهه غرب را تهدید می‌کند: شرق آسیا. تحلیلگر سان احتمال جنگ آمریکا و چین را هم زیاد می‌داند و تاکید دارد که با افزایش توان نظامی و تسلیحاتی دو کشور بعید نیست آمریکا و چین از مرحله رقابت تجاری وارد فاز نظامی شوند.

قبلا دنیا فقط یک رهبر غیر قابل پیش‌بینی داشت و آن کیم جونگ اون بود. اکنون، دنیا دو رهبر غیرقابل پیش بینی دارد. دونالد ترامپ هم به آن اضافه شده است. بنابراین، بیشتر از پوتین و کیم جونگ‌اون، ترامپ است که صلح جهانی را تهدید می‌کند

نویسنده غرب را از قدرت‌گیری روزافزون چین می‌ترساند. جمهوری چین در چند سال اخیر به لحاظ رشد کمی و کیفی تسلیحاتی رتبه‌ی نخست را داشته است. در حال حاضر، چین ناو و زیردریایی بیشتری نسبت به ایالات متحده دارد. کشور بزرگ آسیا همچنین مشغول استخراج نفت و گاز از دریای چین جنوبی است. دریایی که در همسایگی ناوهای امریکا و متحدانش است. به همین دلیل، پکن ساخت جزایری مصنوعی را در دریای چین جنوبی آغاز کرده است و در آن هر نوع تاسیسات نظامی پیشرفته‌ای را که گمان کنید برای جلوگیری از حملات ناوهای آمریکایی و کنترل دریا قرار داده است.

توییت ها و گاف های ترامپ آتش جنگ جهانی سوم را روشن خواهد کرد؟

علاوه بر چین، خطر دیگری هم شرق آسیا را تهدید می‌کند و آن کره شمالی است. هر چند کیم جونگ اون(رهبر کره شمالی) و ترامپ توافقی را مبنی بر عدم گسترس تسلیحات هسته‌ای کره به امضا رسانده اند اما آن توافق نامه به شدت صوری بود و بعید است کره شمالی برنامه هسته‌ای کشورش را متوقف کند. همین عامل می‌تواند در بروز جنگی جدید در شرق آسیا کمک کند.

منطقه‌ای که احتمالا مانند کبریتی در اتاق باروت عمل کرده و منجر به آغاز جنگی بزرگ‌بین شرق و غرب می‌شود سوریه است.

اما تمام‌ خطرها در شرق آسیا، بالتیک و سوریه خلاصه نمی‌شود. خطر اصلی در قلب آمریکا است. در واقع، عامل اصلی جنگ رئیس جمهور امریکا است. هیچ بعید نیست توییتهای ترامپ و گاف هایی که در آنها می‌دهد جنگ جهانی سوم را راه بیندازد.

دو رهبر غیرقابل پیش بینی جهان که خطری برای صلح جهانی هستند

جان‌اندرو(کارشناس مسایل بین الملل) در این رابطه می‌گوید: " در واقع چالش اصلی برای سیاستمداران ترامپ خواهد بود".

از نظر این کارشناس قبلا دنیا فقط یک رهبر غیر قابل پیش‌بینی داشت و آن کیم جونگ اون بود. اکنون، دنیا دو رهبر غیرقابل پیش بینی دارد. دونالد ترامپ هم به آن اضافه شده است. بنابراین، بیشتر از پوتین و کیم جونگ‌اون، ترامپ است که صلح جهانی را تهدید می‌کند و احتمال وقوع جنگ سوم جهانی را بالاتر می‌برد چرا که شاید منع او از اقدامات خودسرانه به مراتب سخت تر از منع پوتین و اون باشد.

ترجمه از: حسین نیازبخش

منبع: خبر فوری

42

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها