نیازهای سازمان و مهندسان در دوره هشتم/ مهندسان از کدام کاندیداها بیشتر استقبال می‌کنند؟

شفاف سازی در سازمان های نظام مهندسی، مهمترین درخواستی است که جامعه مهندسان از هیئت مدیره های دوره هشتم انتظار دارند.

نیازهای سازمان و مهندسان در دوره هشتم/ مهندسان از کدام کاندیداها بیشتر استقبال می‌کنند؟

به گزارش خبر فوری و به نقل از صما، نچه امروز سازمان های نظام مهندسی به آن نیاز دارد، ورود هیئت مدیره هایی شفاف و برنامه محور است تا به این ترتیب، راهکارها و تدابیر به روزتری برای ارتقای جایگاه سازمان و اعضای آن اتخاذ کنند.نیازهای سازمان و مهندسان در دوره جدید

در همین رابطه عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به اینکه کاندیداها چقدر با برنامه وارد انتخابات می‌شوند و به چه موضوعاتی می توانند بپردازند که جزو نیازهای مهندسان باشد، گفت: مواضعی که کاندیداها خواهند داشت، شامل بخشنامه‌های وزارتخانه است که مورد هدف کاندیداها خواهد بود و نیز برنامه‌ها، توصیه‌ها و روش‌های آنها درباره اینکه این مسائل را به چه صورت می توان ساماندهی کرد؛ به نحوی که منافع سازمان و اعضای سازمان حفظ شود.

علی طوماری در گفت وگو با «صما» تاکید کرد: اینکه چگونه در برنامه‌هایی که ارائه می‌دهند، شفاف‌سازی خواهند کرد و نیز راهکارهایی که برای بالا بردن کیفیت ساختمان‌ها خواهند داشت و مسائلی از این دست که سازمان سال‌ها به دنبال آنها بوده، باید موردنظر کاندیداها باشد. هیئت مدیره های جدید باید عملکرد، مصوبات، مذاکرات و اقدامات انجام شده در سازمان را به اطلاع مهندسان برسانند.

شفاف‌سازی، اصل مهم در برنامه محوری کاندیداها

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی همچنین درخصوص برنامه محوری کاندیداها گفت: غالبا برنامه کاندیداها -و نه برنامه ائتلاف‌ها- مورد توجه اعضا قرار می‌گیرد. به طور مثال، عملکرد هیئت مدیره‌ها در سه سال گذشته برای اعضا مشخص است و می‌دانند که چه برنامه‌ها، اهداف و روش‌هایی را در پیش می‌گیرند و روی این حساب، به آنها رأی می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه کاندیداها قطعا باید روی اصل پیاده‌سازی مواردی باشد که در قانون بر آنها تاکید شده است، ادامه داد: کاریابی و یافتن زمینه‌های کاری جدید از سوی هیئت مدیره‌ها برای مهندسان، مورد هدف قانونگذار نیست. در حال حاضر بسیاری از اعضای سازمان به دنبال شفافیت در عملکرد هیئت مدیره‌ها و نیز کسانی هستند که آیین‌نامه‌های اجرایی را بشناسند و بتوانند به آنها عمل کنند. از هیئت مدیره‌هایی که شفاف عمل کرده‌اند، استقبال بیشتری می‌شود.

ریزش کاندیداهای دوره هشتم به یک‌سوم

این مسئول در ادامه با ابراز تاسف از اینکه استقبال مهندسان برای کاندیداتوری، در دوره هشتم بسیار کم شده است، گفت: وقتی تعداد کاندیداها کم می‌شود، طبیعتا تنوع روش ها و نظرات هم کاهش می یابد.

طوماری با بیان این مطلب افزود: به طور نمونه در دوره گذشته در استان آذربایجان شرقی 200 نفر کاندیدای احراز صلاحیت شده داشتیم و در این دوره به 70 نفر یعنی یک‌سوم کاهش یافته است.

مهندسان به اشخاص و ایده‌ها رأی می‌دهند، نه ائتلاف

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مهندسان بیشتر تمایل دارند که به شخص و ائتلاف رأی دهند و یا برنامه‌هایی که ارائه می کنند، گفت: در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، ائتلاف جایگاه خوبی را پیدا نکرده و در استان‌های دیگر هم مثل استان ما به این صورت است که به ائتلاف رأی نمی‌دهند و به اشخاص و ایده‌های آنها رأی می‌دهند.

طوماری با بیان اینکه در هفت دوره گذشته نیز به این صورت بوده و مهندسان به ائتلاف زیاد رأی نمی‌دادند، گفت: به یقین در این دوره هم به همین ترتیب است و مهندسان بیشتر به شناختی که از افراد، تجارب و ایده‌های آنها دارند، رای می‌دهند و به سمت کاندیداهایی می‌روند که شناخته شده‌تر هستند. ضمنا افرادی که رأی می‌دهند، جزو فعالان حوزه ساخت‌وساز هستند که کاندیداها را می‌شناسند.

سوءتفاهم درپی وضعیت نامناسب اقتصادی مهندسان

طوماری در عین حال در پاسخ به اینکه آیا نظارت اعضا روی عملکرد هیئت مدیره برای دستیابی به شفاف‌سازی و جلوگیری از تخلفات احتمالی ممکن است، گفت: در حال حاضر به دلیل مسائلی نظیر وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی مهندسان؛ تعطیلی پروژه‌های عمرانی و کمبود تعداد مشاغل برای مهندسان، سوءتفاهم پیش می آید.

وی در این راستا توضیح داد: وقتی وضعیت اقتصادی مهندسان خوب نباشد، نمی‌توانند به درستی در مورد عملکرد هیئت مدیره نظر بدهند. به طور مثال حداقل در استان ما با وجود عملکرد شفاف و روشن هیئت مدیره و عدم استفاده از پروانه اشتغال؛ ارجاع نظارت شفاف و سالم؛ قراردادن مصوبات هیئت مدیره برروی سایت سازمان، اما مطالب منتشر شده در فضای مجازی این را نشان نمی‌دهد و هنوز عده نسبتا زیادی از مهندسان اعتراض می‌کنند. هرچند ممکن است خطایی هم انجام شده باشد، اما گام‌های زیادی نیز برداشته شده است.

عضو شورای مرکزی تاکید کرد: این برمی‌گردد به اینکه مهندسان وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و چون در وضعیت سختی به سر می‌برند، به ناچار برخی حرف‌ها زده می‌شود.

راهکار افزایش تعاملات وزارتخانه و نظام مهندسی

در همین حال، دیگر عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی عملکرد هیئت مدیره ها در دوره هشتم تاکید کرد: عملکرد و کارکرد اعضای سازمان به خصوص هیئت مدیره ها باید در معرض دید همه اعضا قرار بگیرد تا شفاف‌سازی حاصل شود.

حسن مجتبی‌زاده در گفت و گو با «صما» اظهار داشت: از پیامدهای شفاف‌سازی باید این باشد که اعضا در مسائل مربوط به خود ازجمله مجامع و انتخابات مشارکت کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان همچنین بیان کرد: در این استان، شفافیت عملکردها مورد توجه هیئت مدیره بوده و در دوره بعد هم اعضای منتخب هیئت مدیره این راه را ادامه خواهند داد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه افزایش تعامل بین شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید هیئت مدیره ها، چگونه امکانپدیر است، گفت: سیاست‌ها و برنامه‌های هیئت مدیره‌ها در دوره هشتم باید در چارچوب قانون نظام مهندسی و آیین‌نامه اجرایی آن باشد و فصل‌الخطاب این قوانین قرار بگیرد. اگر این اقدام انجام شود همه مشکلات حل می‌شود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی خاطرنشان کرد: در دوره هشتم اگر این اصل مورد توجه قرار گیرد، می توانیم امیدوار باشیم که در دوره جدید، این تعاملات مثل سابق بهبود یابد.

منبع: صما

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها