شهرداری تهران به چه کسانی بدهکار است؟

یک عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران گفت: شهرداری دوره قبل از بانک شهر برای پرداخت حقوق‌ها وام گرفته است و نه تنها بازپرداخت نشده است بلکه سود وام‌ها هم متحمل حوزه مدیریت شهری شده است.

شهرداری تهران به چه کسانی بدهکار است؟

موضوع بدهی‌های شهرداری دوره قبل تهران موضوع تازه‌ای نیست و بعد از رفتن محمد باقر قالیباف از خیابان بهشت و روی کار آمدن محمد علی نجفی شهردار وقت پایتخت زمزمه آن در رسانه‌ها شنیده می‌شد. محمدعلی نجفی در 26 دی ماه سال 96 در جلسه علنی شورای شهر تهران اعلام کرد که شهرداری تهران حدود 52 هزار و 100 میلیارد تومان بدهی ثبت شده و ثبت نشده غیر قطعی دارد.
بسیاری اما این مساله را یک پروپاگاندای رسانه‌ای دانستند و باور نمی‌کردند که شهرداری قبلی این حجم بدهی‌ داشته باشد. این در حالیست که حسن رسولی، خزانه دار شورای شهر تهران هم دو هفته گذشته در واکنش به این شایعه که گفته می‌شد بخشی از بدهی‌های معوقه شهرداری از دوران گذشته صوری است، گفت: اساسا چنین مسئله‌ای صحت ندارد و کذب است. تمام اسناد و مدارک بدهکاری‌های شهرداری وجود دارد و اگر نیاز باشد این مدارک و اسناد نیز اعلام و منتشر خواهد شد. بخشی از این لیست شامل بدهکاری به بانک‌ها می‌شود که کاملا ممیزی و تنظیم شده است و حتی سود متعلقه به آن تعریف شده است. این بدهی اساسا چیزی نیست که بگوییم صوری است یا آن را انکار کنیم.

اما پرسش اینجاست که طلبکاران شهرداری چه کسانی هستند و شهرداری چه مقدار از این بدهی‌ها را خودش با تنهایی می‌تواند تسویه کند. اینکه شهرداری تا چه زمانی می‌تواند از سازمان دیگری کمک نگیرد و اصلا باتوجه به رقم درآمدی خود می‌تواند این مقدار را پرداخت کند یا نه.

زهرا نژاد بهرام اما درباره این بدهی‌ها گفت: رویکرد شورای شهر پرداخت بدهی‌هاست و فرقی ندارد که مدیریت شهری با چه کسی است و شورای شهر در هر حالی عنوان اصل قانونگذار چنین رویکردی دارد.

این عضو شورای شهر تهران درباره راهکارهایی که شورای شهر تهران برای پرداخت این بدهی‌ها استفاده می‌کند می‌گوید: راهکارها متعدد هستند بخشی از آنها از راه بازپرداخت منابع درآمدی است که صورت می‌گیرد. بخشی از آن‌ها به صورت تهاتری است و بخشی از آنها به شکل مجوزهای ساخت و ساز صورت می‌گیرد. این‌ها با رقم های خرد انجام شده است و برخی بدهی‌ها رقم‌های کلان‌تر است.

این عضو اصلاح طلب درباره بدهی‌های شهرداری و طلبکاران شهرداری گفت: طلبکاران دو گروه هستند یک گروه پیمانکاران و گروه دیگر بانک‌ها. وام‌هایی از بانک ها گرفته شده و اکنون سودهای این وام هاست که کمر شهر را شکسته است. به طور مثال شهرداری دوره‌ قبلی برای پرداخت حقوق از بانک‌شهر وام گرفته یا مثلا برای انجام کارهای عمرانی از بانک دیگری وام گرفته شده است. اکنون نه تنها این وام‌ها بازپرداخت نمی‌شوند بلکه سود آن‌ها هم به مدیریت شهری متحمل شده است.

نژاد بهرام درباره گروه دیگری که شهرداری باید به آن‌ها طلب خود را پرداخت کند گفت: گروه دیگری که شهرداری به آن بدهکاراست پیمانکاران است. پیمانکاران همکاران بودند و اگر آنها نبودند شکل شهر به اینگونه نبود. متاسفانه شهرداری دوره گذشته از یک سال قبل از انتخاباتی که برگزار شود. هیچ پولی به پیمانکاران داده نشده است.

وی ادامه داد: باتوجه به منابع محدود درآمدهای شهرداری و بودجه محدود حاصل از درآمدهای شهرداری از سال 96 تاکنون تنها حدود 6 هزار میلیارد از بدهی‌های شهرداری پرداخت شده است که این مقدار نسبت به کل بدهی‌ها بسیار کم است.

نژاد بهرام درباره این مساله که دولت پرداخت بدهی‌های شهرداری را همچون باقی سازمان‌های ورشکسته انجام خواهد داد یا نه گفت: شهرداری در صدد است که باتوجه به منابع محدود درآمدی خود این بدهی‌ها را تسویه کند. ما شاید بتوانیم با پیمانکاران به توافق برسیم بخشی از آن به صورت مالی و بخش دیگری به صورت کالا و اجناس. اما با بانک‌ها نمی‌توان چنین توافقی کرد به همین دلیل گفته می‌شود که شاید دولت مجبور شود باتوجه به این بدهی‌ها وارد عمل شود و به شهرداری کمک کند.

منبع: روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها