تحلیل رسانه های خارجی از دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی:

پوتین ترامپ را در هلسینکی کیش و مات کرد

تحلیلگر CNN می گوید ترامپ کاملا در مقابل پوتین به زانو درآمده است. برخی معتقدند احتمالا بحث هایی درمورد حضور ایران در سوریه مطرح شده است.

پوتین ترامپ را در هلسینکی کیش و مات کرد

دیدار رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در هلسینکی، پایتخت فنلاند عصر دوشنبه به پایان رسید.

دقایقی پس از این دیدار مرموز و تا حدی غیر علنی بود که رسانه ها شروع به تحلیل این دیدار تاریخی کردند. دیدار دو رهبر پشت درهای بسته اتفاق افتاد و اطلاعات زیادی از این دیدار بیرون‌نیامد. با این حال، رسانه های غربی نسبت به این دیدار بسیار بدبین بوده و آن را شکستی مفتضحانه برای ترامپ و دولتش دانستند.
رسانه های غربی عمدتا ۴ دلیل برای این مطلب که دیدار پوتین و ترامپ نوعی بازی برد برد برای روسیه بوده و ترامپ کاملا در این دیدار مقهور همتای روسش شده است، داشتند:


۱. برخی معتقدند روسیه در انتخابات قبل آمریکا دخالت کرده است و به همین دلیل، ترامپ باید با قدرت بر سر این ماجرا در مقابل پوتین می ایستاد. با این حال، آنچه ما در کنفرانس خبری دیدیم، چیزی نبود جز کرنش در مقابل پوتین. عمده آمریکایی هایی که به این تحلیل رسیده اند، دموکرات ها هستند.
"جان برنان"، رئیس پیشین سیا، پس از کنفرانس خبری دو رئیس جمهور گفت: "عملکرد ترامپ در کنفرانس خبری در هلسینکی جنایتی بزرگ بود. نمی توان بر آن نامی جز خیانت گذاشت... اظهارات ترامپ در جهت منافع پوتین بود. میهن پرستان جمهوری خواه: کجا هستید؟"

۲. بسیاری معتقدند که اساسا دیدار ترامپ با پوتین در چنین شرایطی اشتباه بوده است چرا که پوتین عملا در مقابل آمریکا ایستاده و از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به آمریکا و نابودی منافع داخلی و جهانیش خودداری نکرده است. در این شرایط، دیدار ترامپ با پوتین چه معنایی به غیر از تسلیم شدن آمریکا دارد؟

توماس فریدمن طی یک مقاله تند در نیویورک تایمز می نویسد: "پوتین در طی چند سال گذشته کریمه را تصرف کرده است. وی به صورت مخفیانه به اوکراین حمله کرد و در تامین موشک برای سرنگونی هواپیمای غیرنظامی مالزی در اوکراین ایفای نقش کرد. وی همچنین در بی ثبات سازی اروپا به دلیل مهاجرت ده ها هزار پناهنده سوریه نقش دارد... روسیه با حمله سایبری به فرایند انتخاباتی آمریکا درصدد این بوده تا علاوه بر پیروزی ترامپ زمینه شکاف بین شهروندان آمریکایی را فراهم کند.... با وجود همه اینها، ترامپ از توسعه یک رابطه فوق العاده با روسیه سخن گفته است."

۳. برخی دیگر، این دیدار را شکست تصویر ابرمرد گونه ترامپ در مقابل رهبر روسیه می دانند. آنها معتقدند که ترامپ در این دیدار مانند کشتی گیر غیر آماده ای بود که کاملا در مقابل حریف قدرتمند روسش زمین گیر شد. چهره، کلام و نگاههای ترامپ کاملا این حقیقت را عریان می کند.

استفان کولینسون طی مقاله ای در CNN، دیدار ترامپ و پوتین را مانند دیدار کندی و خروشچف(رهبر شورووی سابق) در زمان جنگ سرد می داند. این تحلیلگر معتقد است که در آن دیدار هم آمریکا شکست خورد و خود کندی مدت کوتاهی بعد، آن را بسیار بد و منفی توصیف کرد.

کولینسون در وصف ضعف ترامپ در این دیدار می گوید: "پوتین مثل یک سنگ بود و ترامپ کاملا در مقابلش به زانو درآمد... تصویر مرد آهنین آمریکا در این دیدار شکست و دیگر ترمیم نخواهد شد."
کولینسون معتقد است که این دیدار به حدی برای آمریکا فاجعه آمیز بوده است که حتی قدرتمندترین جمهوری خواهان پشت ترامپ را خالی کرده اند. پل رایان، رئیس جمهوری خواه نمایندگان مجلس آمریکا گفته است که رئیس جمهور(ترامپ) باید بپذیرد که روسیه متحد ما نیست. هیچ برابری و شباهت اخلاقی بین ما و روسها وجود ندارد.

۴. متحدان اروپایی آمریکا اما بیشتر از همه از این دیدار ترسیده اند. نزدیکی آمریکا و روسیه به یکدیگر برای متحدان غربی ایالات متحده یعنی آلمان و فرانسه خطر بیشتری دارد. این ترس داخل خاک ایالات متحده هم زیاد شده است.
یک نماینده جمهوری خواه کنگره گفته دیدار اخیر ترامپ و پوتین، بزرگترین اشتباه ترامپ از زمان ریاست جمهوری اش بوده است. این نماینده معتقد است که اعتماد به نفس بیش از حد ترامپ، سیاست خارجی آمریکا را نابود کرده است و با دور شدن بیشتر آمریکا از اروپا و نزدیکی به روسیه، فاجعه سیاسی نزدیک و نزدیک تر می شود.
ایندیپندنت در مقاله اخیرش در رابطه با این دیدار، خطرات رابطه با پوتین را برای کشورهای اروپایی ترسیم می کند. نویسنده مقاله معتقد است که سیاست تند ترامپ نسبت به اروپایی ها در نشست بروکسل و کرنش و انعطافش نسبت به پوتین در هلسینکی هیچ معنایی جز رغبت رئیس جمهور آمریکا به پوتین و روسیه ندارد.

ایندیپندنت معتقد است که پوتین مثل شخصیت های منفی کارتون ها، با شرینی سر ترامپ را شیره مالیده است و مانند افسانه ها با سحر و جادو او را رام نموده است.

با توجه به تمام این مسائل، نا امیدی غرب از ترامپ هر روز بیشتر و بیشتر می شود. دیدار بسیار سرد اخیر سران انگلیس با ترامپ(مقایسه کنید با دیدار اوباما در دوران ریاست جمهوری اش) و اعلام موضع های تند مرکل و مکرون در مقابل آمریکا همه و همه این مطلب را تایید می کنند که اتحاد غرب و امریکا متزلزل تر از گذشته شده است.

مذاکره ترامپ و پوتین و مسائل منطقه و ایران:
جدا از تحلیلهای فوق، بسیاری از کارشناسان عرب و منطقه ای دیدار روز گذشته دو رئیس جمهور را مربوط به خاور میانه دانسته اند. عبدالباری عطوان، سردبیر رای الیوم معتقد است که محور دیدار روز گذشته امنیت اسرائیل در خاور میانه بوده است.

این دیدار پس از ملاقات نتانیاهو و نیز ولایتی با پوتین در مسکو انجام شده است و بعید است با محوریت اسراییل، ایران و منطقه نباشد. عطوان معتقد است در دیدار روز گذشته در هلسینکی، دو چیز مورد بحث قرار گرفت. یکی امنیت اسراییل و حفظ مرزهای این کشور و نیز امنیت در منطقه جولان و دیگری، عدم قدرت گیری بیشتر ایران در سوریه از طریق تقسیم قوای روس و امریکا در سوریه.

هر چند هنوز شاهد قطعی ای در این مورد وجود ندارد که ترامپ و پوتین بر سر ایران و اسرائیل به توافق رسیده و حتی بحث کرده باشند، اما بسیاری معتقدند که بعید است دو رهبر بزرگ بر سر مسائل جاری خاور میانه به توافقی واقعی رسیده باشند و احتمالا ملاقات هلسینکی چیزی جز نوعی نمایش نبوده است.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها