گزارش خبرفوری از آخرین وضعیت فعالان بازداشت شده محیط زیست؛

دستگاه قضایی تکلیف را مشخص کند؛ فعالین محیط زیستی جاسوسند یا بی‎گناه؟

پس از مرگ کاووس سیدامامی از فعالان محیط زیست روند بازداشت برخی از فعالان محیط زیستی به اتهام جاسوسی از سوی دستگاه قضایی شدت گرفت.

دستگاه قضایی تکلیف را مشخص کند؛ فعالین محیط زیستی جاسوسند یا بی‎گناه؟

فاطمه علی اصغری- پس از خودکشی کاووس سید امامی استاد دانشگاه امام صادق و از فعالان محیط زیستی در 19 بهمن 1396 در زندان اوین، دستگاه قضایی کشورمان زوایای پنهان پرونده سیدامامی را منتشر و وی را یکی از عناصر جاسوسی وابسته به دشمنان جمهوری اسلامی ایران دانست.

بلافاصله بعد از ماجرای خودکشی سید امامی در زندان اوین شاهد بودیم که در آخرین روز‌های بهمن ماه و در شرایطی که ابهامات فراوان پیرامون خودکشی کاووس سیدامامی در زندانِ مطرح بود، در جنوب کشورمان و در یکی از شهر‌های استان هرمزگان سه تن دیگر از فعالان محیط زیستی بازداشت شدند. بازداشتی که این بار هم در خصوص آن اطلاع رسانی نشد.

موج بازداشت‎ فعالان محیط زیستی که با کاووس سیدامامی و موسسه محیط زیستی وی همکاری می‎کردند بعد از خودکشی وی افزایش بسیاری پیدا کرد تا جایی که انتشارخبر بازداشت این فعالان محیط زیستی سبب شد تا پس از برگزاری نشست نهادهای امنیتی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اتهام جاسوسی برخی از فعالان از سوی دستگاه قضایی مطرح شود موضوعی که اگر از رد یا تایید آن صرف نظر کنیم و اظهارنظر در خصوص آن را به افراد مسئول واگذار کنیم، باز جای طرح این سوال را باقی می‌گذارد که چرا بازداشت این افراد اطلاع رسانی نشده است و چرا نهادی چون سازمان محیط زیست نسبت به این امر اقدامی را انجام نداده است.

درحالی که پس از خودکشی سیدامامی دادستان تهران و مسئولین ارشد دستگاه قضایی از جمله اژه‎ای سخنگوی دستگاه قضایی ابعاد مختلف پرونده وی و محرز بودن جاسوسی وی را با ارائه ادله و استنادات لازم مطرح کردند در مقابل شاهد گسترش بازداشت فعالین محیط زیست از جمله پسر سیدامامی بودیم این روند سبب شد تا وزارت اطلاعات به عنوان نهاد امنیتی کشورمان به این پرونده ورود کند.

وزارت اطلاعات در همان ابتدا با انجام بررسی‎های مدنظررسما اعلام کرد که فعالین محیط زیستی که بازداشت شدند جاسوس نیستند اما با اعلام این خبر از سوی این دستگاه امنیتی بازهم تغییری در وضعیت این فعالین محیط زیستی ایجاد نشد تا اینکه 31 اردیبهشت ماه پیام درفشان وکیل مدافع سیدامامی در اظهاراتی از آزادی دوتن از فعالین محیط زیستی با قرار وثیقه خبر داد و تاکید کرد 20 نفر دیگر در بازداشت به سر می‎برند.

حال با توجه به اینکه جبارکوچکی‎نژاد نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت و گو با خبر فوری تاکید کرده است که فعالان محیط زیستی که دستگیر شدند تنها در معرض اتهام قرار دارند و حکم جاسوسی آنها اثبات نشده است و باتوجه به اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره عدم جاسوس بودن این افراد باید منتظر باشیم و ببینیم که دستگاه قضایی در جهت روشن نمودن وضعیت این افراد چه اقدامی انجام خواهد داد؟ آیا دیگر بازداشت شدگان محیط زیستی در طی روزهای آتی آزاد خواهند شد و یا روندی رسیدگی به پرونده آنها به شکل فعلی ادامه خواهد داشت.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها