اصلاح طلبان به کدامین "جمهوری اسلامی"، ولایت فقیه و شورای نگهبان معتقدند؟

اصلاح‌طلبان به جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن با تفسیر دمکراتیک و مردم‌سالار اعتقاد دارند و هر فهمی از نظام اسلامی که بر فرد تکیه کند و مردم را در مشروعیت نظام دخیل نداند، نمی‌پذیرند.

اصلاح طلبان به کدامین "جمهوری اسلامی"، ولایت فقیه و شورای نگهبان معتقدند؟

در باور آنان، مردم در هر نظام سیاسی عنصر مشروعیت‌بخش به حکومت هستند و این امر در نظام اسلامی هم مستثنی نیست. اندیشه سیاسی امام‌خمینی به عنوان موسس جمهوری اسلامی موید همین دیدگاه است و بدون تایید مردم، هیچ مشروعیتی برای حاکمان ایجاد نمی‌شود.

به باور اصلاح‌طلبان، درکی از ولایت فقیه که اینک در سطح جامعه تبلیغ و در نهادهای حکومتی از سوی شاگردان آیت‌الله مصباح ترویج می‌شود، هیچ نسبتی با اندیشه ولایت فقیه امام‌خمینی ندارد و متعلق به همین فقیهی است که به عنوان فقیه ضدجمهوریت مشهور است.

اصلاح‌طلبان معتقدند که فقهای صالح طبعا صلاحیت عام برای زعامت اجتماعی را دارند اما تنها هنگامی حاکم می‌شوند و نفوذ رای پیدا می‌کنند که مردم هم آنان را بخواهند و به عنوان حاکم بپذیرند. مبنای تقسیم قدرت در کشور هم میثاق مشترک یعنی قانون اساسی است و این‌گونه نیست که تمامی قدرت به یک نفر تعلق بگیرد و او قدرت را به هر میزانی که دلش خواست در اختیار افراد و نهادهای دیگر بگذارد. طبعا صاحبان قدرت از بالا تا پایین مشروعیت خود را از رای مردم می‌گیرند و باید پاسخگوی عملکرد خود به مردم باشند.

اصلاح‌طلبان هر گونه تفسیر اقتدارگرایانه از قانون اساسی حتی از سوی شورای نگهبان را نافی فلسفه انقلاب و معارض با روح قانون اساسی می‌دانند و با آن مخالفند. آنان معتقدند شورای نگهبان با تفسیر اقتدارگرایانه از قانون اساسی در حال استحاله نظام اسلامی است و عملا جمهوریت نظام را تضعیف و «حکومت اسلامی» را جایگزین «جمهوری اسلامی» می‌کند.

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    اندیشه سیاسی امام‌خمینی به عنوان موسس جمهوری اسلامی موید همین دیدگاه است و بدون تایید مردم، هیچ مشروعیتی برای حاکمان ایجاد نمی‌شود! خمینی جمهوری اسلامی نه کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر. اصلاحطلبان رتوشگر باید دست از فریبکاری بردارند و بپذیرند که تمام این دعواها و نزاع های فرقه ای برای کسب قدرت و دعوا بر سر لحاف ملا است نه خود امر اصلاحات. زمانیکه در قدرت نیستند صدایشان برای انجام اصلاحات صرفا در رابطه با منافع فرقه ایشان بلندتر به گوش می رسد وقتی که به قدرت می رسند همه چیز را فراموش می کنند ضمن اینکه رتوشگران اصلاح طلب هیچ درک تاریخی از جامعه به غایت استبدادزده تاریخی ایران ندارند نمی توانند رابطه و ضرورت حاکمیت های استبدادی و یک جامعه به غایت استبدادزده تاریخی را درک کنند و به اصلاح ان بپردازند چون خود بخشی از این حاکمیت استبدادی و جامعه استبدادزده تاریخی هستند و اس و اساس و ستون فقرات ان مبتنی بر منافع شخصی، قبیله ای و فرقه ای است و انچه که در این حکومت و جامعه مغفول و مهجور است منافع و امنیت ملی و جمعی و ضرورت اصلاحات ساختاری است.

  • پهباد
    0

    به جمهوری اسلامی معتقدند که توش همه اختیارات رو داشته باشند منهای مسئولیت اخرش هم بگن ما تدارکاتچی بودیم.....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها