قاچاق سیمان صحت دارد؟

مدتی است که سیمان در واحدهای صنفی کمیاب شده است و هنوز هم اکثر فروشگاه‌های آنلاین سیمان ندارد.

قاچاق سیمان صحت دارد؟

برخی می‌گویند به دلیل کاهش قیمت سیمان این مصالح ساختمانی یا در انبارها دپو شده یا به آن سوی مرزها قاچاق می‌شود اما آیا قاچاق سیمان صحت دارد؟

برخلاف اینکه واحدهای صنفی در سطح شهر تهران سیمان ندارند اما صادرات سیمان به کشورهای اطراف ممنوع نیست! با این حال اما سیمان صادر نمی‌شود.

سوال اینجاست که چرا برخی از مصالح فروش‌ها سیمان ندارند؟ آیا سیمان قاچاق می‌شود؟ دبیر انجمن سیمان پاسخ داد: سیمان یک کالای حجیم و غیر قابل تجارت است. هزینه حمل و نقل سیمان بالاست. بنابراین قاچاق سیمان صرفه اقتصادی ندارد.

عبدالرضا شیخان گفت: در شرایط فعلی کالاهای کوچک قاچاق می‌شود. اینکه برخی می‌گویند سیمان به دست مردم نمی‌رسد و غیر رسمی صادر می‌شود این‌ها مباحث حاشیه‌ای است که می‌خواهند به صنعت سیمان حجمه وارد کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرات سیمان، مجاز اما مشروط است؛ یعنی، وزارت صمت فقط به شرکت‌هایی که به تعهدات داخلی خود عمل کرده باشند، اجازه صادرات می‌دهد، این در حالیست که در اوایل تابستان و در بحبوحه کمبود سیمان خبر می‌رسید تریلر حامل ۲۵ تن سیمان قاچاق در نَرماشیر توقیف شده است! این خبرها نشان می‌داد که در آن زمان هم سیمان بود اما قاچاق می‌شد! حال با آن که در یک ماه گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان به بورس کالا عرضه شده است اما کمبود در بازار ادامه دارد.

دبیر انجمن سیمان با اشاره به وضعیت اشتغالزایی به صنعت سیمان بیان کرد: ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر در این صنعت به شکل مستقیم فعالیت دارند. همچنین یک میلیون نفر هم به شکل غیرمستقیم در صنعت سیمان فعال هستند.

شیخان گفت: در ایران سیمان ارزان‌ترین کالا در منطقه محسوب می‌شود و تاثیر آن در قیمت تمام شده صنعت ساخت و ساز کمتر از دو درصد است. بنابراین حفظ این صنعت از واجبات است و چنانچه به شرایط کارخانه‌ها توجهی نشود آسیب سنگینی به بخش اقتصاد کشور وارد می‌شود.

با آن که هنوز در ابتدای پاییز قرار داریم اما برنامه تولید کارخانه‌های سیمان مشخص نیست. برخی فعالان بازار می‌گویند ممکن است در فصل پاییز و تابستان قطع برق ادامه داشته باشد. بنابراین دوباره تولید سیمان هم کم می‌شود.

به نظر می‌رسد که فعالان بازار کمبود سیمان در فصل پاییز و زمستان را پیش‌بینی کرده‌اند. چرا که چندی پیش عده‌ای به وزیر گفته بودند که صادرات سیمان را ممنوع کند.

در این رابطه سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت در نشست با مدیران صمت گفته بود: «فردا‌ی آن روز که از مجلس رای اعتماد گرفتم چندین نفر به من فشار می‌آوردند که صادرات سیمان را ممنوع کنیم، ولی من به شدت با این موضوع مخالفت کردم. حالا اما مذاکراتی در خصوص سوخت زمستان کارخانه‌های سیمان در وزارت نفت در حال انجام است که آقای کشاورز معاون معدنی وزارت صمت در حال پیگیری آن است.»

منبع: تجارت نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • اریا
    0

    داداش بله قاچاق میشه شما شهرهای مرزی برین نگاه کنین مرز خرمشهر ببینین روزانه هزاران تریلی سیمان برای عراق میرود بهمین خاطر ساخت ساز نابود شد وسیمان نایاب شد شرکتها دیگه سیمان به داخل نمیدن اگر هم بدند درصد ناچیزی به حاملان سیمان میدند اون وقت حاملان سیمان هم گرون میفروشن ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها