بررسی وضعیت بازار رمزارزها در ماهی که گذشت

بازار رمزارزها در طول یک ماه اخیر (از آگوست تا سپتامبر)‌ جانی دوباره یافته است.

بررسی وضعیت بازار رمزارزها در ماهی که گذشت

قیمت بیت کوین بیش از ۳۰ درصد و قیمت اتر بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است. در این مطلب نگاهی تحلیلی به اتفاقات مهم این دو شبکه و تاثیر احتمالی آن بر قیمت می اندازیم.

با افت قیمت بیت کوین و اتریوم در اواخر تیر ماه، ارزش بازار رمزارزها به کمترین مقدار خود طی ۹ ماهه اخیر رسید و به حدود ۱.۱ تریلیون دلار رسید. با رونق مجدد بازار، این عدد با رشدی خیره کننده طی یک ماه گذشته تقریبا دو برابر شده و به ۲.۲ تریلیون دلار رسیده است. تاثیر این رشد شگرف را می توان با نگاه به نمودارهای قیمت ارز دیجیتال به روشنی دریافت. در ادامه وضعیت طلایه داران این بازار، بیت کوین و اتریوم را بررسی خواهیم کرد.

در پی آخرین بهبود شبکه اتریوم پس از هاردفورک لندن، نگاه سرمایه گذاران به این ارز بیش از پیش مساعد شده است. با افزوده شدن خاصیت ضد تورمی سوزاندن اتر در هر بلوک،‌ حجم عرضه این کوین کمتر از قبل شده است. بنا بر آمارها، تا لحظه نگارش این مقاله (۱۳ شهریور ۱۴۰۰) بیش از ۱۵۳ هزار کوین اتر با ارزش تقریبی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار سوزانده شده و از چرخه خارج شده است.

همچنین به گزارش سایت تحلیلی گلس نود (Glassnode)، حجم ذخایر صرافی‌ ها به کمترین مقدار تاریخی خود رسیده است. تنها کمی بیش از ۱۵ میلیون اتر هم اکنون در حساب صرافی‌ های متمرکزی همچون بایننس قرار دارد.

اما تنها مقصد این اترها کیف پول‌ های شخصی کاربران نبوده اند. همزمان با رشد قیمت اتریوم ، میزان سرمایه گذاری در نودهای اعتبارسنج اتریوم ۲ افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. در واقع قرارداد هوشمند استیکینگ اتریوم ۲ اکنون بزرگترین آدرس دارنده اتریوم در دنیاست. تاکنون بیش از ۷.۳۹ میلیون اتر در اتریوم ۲ سرمایه گذاری شده است که ارزشی بیش از ۲۸ میلیارد دلار دارند.

همانطور که در نمودار مشاهده می کنید (قیمت با رنگ سبز و ذخایر اتریوم صرافی‌ها با رنگ صورتی)، با شدت گرفتن رالی صعودی قیمت، از ذخایر صرافی ها کاسته شده است. به نظر می رسد که سرمایه گذاران در حال انباشت موجودی اتریوم خود هستند. همچنین فشار فروش با افزایش قیمت به حداقل خود رسیده است و مشابه ابتدای سال جاری که قیمت اتریوم به ۴۰۰۰ دلار رسید، هیچکس مایل به فروش نیست.

همچنین اتریوم در کانالی صعودی قرار دارد و اگر موفق به شکستن مقاومت قیمت در حوالی ۴۰۶۵ - ۴۱۴۸ دلار شود،‌ صعود به بالاترین قیمت ثبت شده اتر در تاریخ، یعنی ۴۳۸۴ دلار در دسترس خواهد بود.

اما اگر سراغی از جنجالی ترین رمزارز دنیا بگیریم،‌ آینده کوتاه مدت آن در هاله ابهام قرار دارد. از طرفی نشانه های مثبتی همچون تثبیت قیمت بیت کوین بالاتر از اندیکاتور میانگین متحرک ۲۰۰ روزه دیده می شود و از طرف دیگر مقاومت ۵۰۰۰۰ دلار، مقاومت تکنیکی بزرگی است. همچنین داده های شبکه چند نشانه دیگر در اختیار ما می گذارند.

پس از ممنوعیت استخراج رمز ارزها توسط دولت چین و کوچ ماینرها از این کشور، سختی شبکه بیت کوین به شکلی قابل توجه کاهش یافت. با وجود مشکلات بسیاری که بر سر راه ماینرهای چینی قد علم کرد، استخراج کنندگان بیت کوین نه تنها در مجموع بیت کوین قابل توجهی به فروش نرساندند، بلکه با استفاده از شرایط بازار، به موجودی خود مقادیر معناداری افزودند.

در نمودار بالا، بخش هایلایت شده نمایانگر روند صعودی انباشت بیت کوین توسط ماینرها همراه با افزایش قیمت آن است. همانطور که مشاهده می کنید با توجه به کم نشدن این موجودی، به نظر می رسد که این گروه انتظار رشد قیمت در آینده نه چندان دور را می کشند.


نکته کمی نگران کننده برای آینده کوتاه مدت قیمت بیت کوین، رشد ناگهانی روند خروج بیت کوین از صرافی های متمرکز اسپات به سمت صرافی های ابزار مشتقه (صرافی هایی که ابزاری همچون معاملات اختیار و آتی را ارائه می دهند) است. چیزی نزدیک به ۲۱ هزار بیت کوین به سمت این صرافی ها سرازیر شده است. همانطور که در نمودار مشاهده می کنید، در گذشته هر گاه روند ورود به صرافی های ارائه دهنده ابزار مشتقه بیت کوین افزایشی ناگهانی یافته است، با کاهش قیمت در کوتاه مدت روبرو بوده ایم. جالب آن که این اتفاق (به خاطر تاریخ سررسید این قراردادها) اکثرا در انتهای ماه های میلادی رخ می دهد.

خبر مثبت برای آینده قیمت بیت کوین، می تواند داده های شرکت تحلیل بازار کریپتو کوانت باشد. طبق اطلاعات این شرکت، در کاهش مقطعی قیمت در حوالی ۴۴۰۰۰ دلار، این نهنگ های بازار بوده اند که به تعداد بیت کوین های خود افزودند. نهنگ در دنیای رمز ارزها به افراد و کیف پول هایی گفته می شود که مالک مقادیر زیادی از بیت کوین هستند.

در این میان وضعیت صرافی های متمرکز نیز قابل توجه است. این روزها فشار قانون گذاری دولت ها بیش از پیش بر صرافی ها اثر کرده است. صرافی بایننس به عنوان بزرگترین بازیگر این حوزه، بیش از همه در تنگنا قرار گرفته است. قوانین ضد پولشویی، مبارزه با تروریسم مالی و فشار دولت ها برای اخذ مالیات از این حوزه سبب شده است که بایننس فعالیت خود را در بسیاری از کشورها محدود کند یا نتواند تمامی سرویس های خود را به کاربران تمامی کشورها ارائه دهد. در این میان، خبر شکایت صدها کاربر از این صرافی اوضاع را چندان بهتر نکرده است. این کاربران با حمایت مالی شرکت لیتی کپیتال (Liti Capital)،‌ در پی شکایت از صرافی بایننس در شهر هنگ کنگ چین هستند. آنها مدعی اند که قطعی یک ساعته سرویس های این صرافی در تاریخ ۱۹ ماه می (۲۹ اردیبهشت - روزی که بازار کریپتوکارنسی سقوطی سهمگین داشت) منجر به ضرر ده ها میلیون دلاری آنها شده است. این تنها موردی نبوده است که کاربران این صرافی با قطعی سرویس در شرایط حساس بازار مواجه شدند.

آنچه در این روزها قابل توجه است، خوش بینی و امید بازار به رشد این حوزه و شروع فصل صعودی دیگر برای آلت کوین هاست. شما در این خصوص چه دیدگاهی دارید؟ برای اطلاع از خبرها و تحلیل های بیشتر در این خصوص، صفحه ما در اینستاگرام را دنبال کنید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها