روزنامه اعتماد: افرادی که دستورالعمل مجالس عزاداری را ابلاغ کرده اند،حتی یک بار هیأت نرفته اند

اعتماد نوشت: در آستانه ماه محرم هستیم و یکی دیگر از تناقضات سیاستگذاری در ایران برجسته‌تر از گذشته خود را نشان خواهد داد.

روزنامه اعتماد: افرادی که دستورالعمل مجالس عزاداری را ابلاغ کرده اند،حتی یک بار هیأت نرفته اند

وضعیت موج پنجم کرونا بر کسی پوشیده نیست. صدای وزیر هم درآمده. او که قبلا مخالف قرنطینه بود اکنون از رهبری کمک طلبیده است تا بلکه با تعطیلی کامل دو هفته‌ای از تبعات این موج خلاص شوند.

مسوولین قرارگاه مبارزه با کرونا هشدار پشت هشدار می‌دهند که نظام درمانی در حال استهلاک نهایی است. تصاویر وصل کردن سرم در فضای باز و راهروهای بیمارستانی منتشر می‌شود. کمبود سرم نمکی آشکارا اعلام می‌شود. قیمت داروهای کرونا سر به فلک می‌زند، هیچ چشم‌اندازی از بهبودی این مساله وجود ندارد، تعداد فوتی‌های رسمی به بالای ۴۵۰ رسیده است و اگر تعداد واقعی را براساس محاسبات دقیق انجام شده سال گذشته حساب کنیم، روزانه چهار رقمی خواهد بود. مرگ و میر به افراد میانسال و جوان نیز رسیده است. در کنار همه اینها به یک‌باره شاهد آن هستیم که رییس سازمان تبلیغات اسلامی اعلام می‌کند که اجازه تعطیلی هیچ هیاتی را نمی‌دهیم و مقابل ممانعت از روضه‌های خانگی می‌ایستیم.

در چنین شرایطی کاشف به عمل آمده است که با دستورالعمل ستاد کرونا به شرح زیر این مراسم برقرار می‌شود. «۱- برگزاری هیأت در فضای باز با یک‌سوم ظرفیت. ۲- برگزاری هیأت در فضای بسته با یک چهارم ظرفیت.۳- زمان برگزاری مجالس حداکثر ۲ ساعت.۴- استفاده از طبل و سنج با شرط شخصی بودن یا ضدعفونی کردن هنگام جابه‌جایی بین افراد. ۵- دسته‌روی به صورت محلی و رعایت فاصله‌گذاری. ۶- ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی در طول مراسم. ۷- استفاده از ماسک به صورت مستمر. ۸- توزیع اقلام بهداشتی در ایستگاه‌های صلواتی با عنوان موکب سلامت»...

این دستورالعمل‌ها بیهوده و در واقع نامعتبر است. بهتر بود به جای آن نوشته می‌شد که هر طور دوست دارید عزاداری کنید.

در فضای بسته یک‌سوم ظرفیت یا در فضای باز یک‌چهارم ظرفیت یعنی چه؟ مگر هواپیما و اتوبوس و سینماست که تعداد صندلی آن مشخص باشد؟ به علاوه مگر افراد جای ثابتی می‌نشینند که کنترل شوند؟ ظاهرا نویسنده دستورالعمل یک بار هم در هیأت عزاداری حضور نداشته، یا داشته و خواسته با نوشتن این ضوابطِ بی‌ضمانت اجرا از خودش رفع تکلیف کند.

این تعارض سیاست‌گذاری از کجاست؟ از اهداف متعارضی که برای حکومت و نیز ساختار آن تعیین و تعریف شده است. از شکافی که میان قدرت با مسوولیت و در نتیجه پاسخگویی وجود دارد. روشن است که اگر مسوولان ستاد کرونا قدرت کافی داشتند، به‌طور قطع این مجالس را ممنوع می‌کردند، تا بلکه این موج بخوابد و اثرات واکسن‌ها به داد مردم برسد.

ولی چرا چنین مجوزی را صادر می‌کنند؟ چون مسوولیت دارند، ولی قدرت ندارند. چون عده‌ای دیگر دنبال اهداف خودشان هستند و اجازه تعطیلی هم نمی‌دهند، مرگ و میر مردم هم مشکل آنان نیست و خود را هم در برابر آن پاسخگو و مسوول نمی‌دانند.

تعارض در اهداف کجاست؟ دراینکه وظیفه اصلی حکومت حمایت ازحیات مردم و تامین نظم و امنیت و احتیاجات مردم است. از این حیث وظیفه اول آنان برقراری نظامات برای کاهش ابتلا به این ویروس و نیز کاهش مرگ‌ومیر از طریق درمان و واکسیناسیون است. ولی در عمل اختیارات هیچ‌کدام را ندارند، زیرا عده‌ای دیگر هدف اصلی را انجام مناسک و شعایر می‌دانند و برای هیچ‌چیز دیگری اولویت قایل نیستند.

با یک‌دست شدن سه قوه انتظار می‌رود که از این تناقضات کاسته شود، هرچند این تناقضات هیچگاه در این ساختار صفر نخواهد شد. ولی پرسش این است که به کدام سو خواهد چرخید، به سوی برقراری مناسک یا کاهش مرگ‌ومیر و کنترل کرونا؟ پاسخ به این پرسش سخت است. این‌گونه تناقضات چالش مهمی است که دولت بعدی مکرر با آن مواجه خواهد شد. افراد بدبین گمان می‌کنند که اغلب این تعارضات به نفع تقدم دادن به انجام شعایر و مناسک حل می‌شود و خوش‌بین‌ها گمان می‌کنند که به نفع تامین نیازهای مردم حل خواهد شد. در هر صورت یک چیز مسلم است و این است که مثل الان نخواهد بود تا عده‌ای غیرمعتقد به آنان زیر دستورالعمل‌های مشابه را امضا و ابلاغ کنند.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • کاربر ناشناس
    0

    انجام فریضات امری مستحب و خوب است ولی هیچ ادم عاقلی در این شرایط کرونایی با این اقدامات وضع را خراب نمیکند اگر به دستورات دین نگاه کنیم همین امر را متوجه میشویم بیایید امسال شیوه عزاداری را عوض کنیم و به یاری کادر درمان در بیمارستانها و پشتیبانی انها بپردازیم این گونه سید الشهدا و ائمه هم راضی تر هستند تا اینکه با سلامت و جان جامعه بازی شود و به فشار جامعه دامن بزنیم این پافشاری ها خرافه ای است که دین هم ان را قبول ندارد امید است فرهنگ عاشورایی صحیح را در جامعه اجرا و از سالار شهدا بخواهیم که در رفع این بلا به همه کمک کند

    نظرات شما -
    • سامی
      0

      احسنت ، با اونکه من سال هاست در هیچ هیاتی شرکت نکردم ولی گل گفتی

  • محمد
    0

    معلوم نیست مال کجایی خبر فوری . چطور دهنت بسته است از سفرهای صدها هزار نفری به شمال . میدانی کیت کرونا در ساری برای تست تمام شده و موقعیتش بحرانیه. چرا متنی اینطوری در رابطه با سفرها نمینویسی . میدانم چاپ نمیکنی ، معلوم نیست دنبال چی هستی

  • ممد
    0

    اینا ملت رو به ..... خودشون هم حساب نمی کنن مردن به درک

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      ممد جان اتفاقا اینا مردم رو به همون .....شون حساب کردن که میگن مردن هم بدرک حالا حالاها مردم ایران باید تقاص بدن عزیزم نوش جونشون بعد 2 سال هنوز 15درصد مردم واکسینه نشدن بعد ادعا میکنیم 5 نوع واکسن داخلی داریم چندوقت دیگه باور کن میگن شیشه شیر بیارید در کارخونه واکسن بدیم دستگاهامون نمیتونه پرکنه شیشه واکسن رو

  • ناشناس
    0

    سهم حرومزاده ها که باباشون علاوه بر جیب خودشان جیبهای بچه هاشون را هم پر کرده تو این عزاداری ها چقدر سهم دارن وشرکت میکنن و در ضمن جقدر اعتقاد دارن ؟

  • ادینه
    0

    به نظرمن خود مردم باید درک داشته باشند در رابطه با سفر ومراسم چه یک کنسرت چه یک جایی زیارتی فرق دارد با سفری که اکثزا با ماشین خودشان می روند واذوقه را از خانه بر می دارند ومستقیم به ویلاهایشان می روندافرادی هم که سفر می زوند در در وخیابان وچادر در پارکها نه تنها اکنون که این ویروس خطرناک است بلکهدر زمان بدون ویروس هم خوب نیستوکسانی که مسئول مراسم هستند نگران هستند که اگر نباشد کارایی انهاهم بدرد نخواهد خورد وکارشان را وریاستشان راز دست خواهند داد در صورتیکه وقتی یک بیماری خطرناک اسن بحث وجدل در این مورد بیمعنا است وحتی سبکسریباید بطور ان لاین مراسم پخش شود واما چون دست اندرکاران نگران هستند وکار خودشان را می کنند وفکری به حال نه بیماری ما نه مردن ما ون درمانو هزینهایش دارند همان بهتر که مردم خودشان به فکر خودشان باشند وتا لازم نیست در هیچ جا نروند

  • دن کیشوت
    0

    سلامت مردم مهم نیست،مهم پولهایی است که قرار است به جیب روضه خوانها و مداحان سرازیر شود! هیأت جان نثاران شکم!

  • کاربر ناشناس
    0

    کجاط دین ما گفته برای عزاداری محرم باید از جان مردم مایه گذاشت مردمی که عاقل و هچنین دیندار و معتقد باشن حتی بدون شرکت در مراسم تو خونشون و در کنار خانواده خودشون عزاداری میکنن امام حسین و یارانش اگر شهید شدن برای اجرای دستورات الهی بود نه عزاداری که متاسفانه ما به اسم اسلام وزندگی در کشور اسلامی هر کار بدی رو که تو اسلام حتی حرام دونسته شده انجام میدیم و منتظر محرم هستیم برای ظاهر سازی و تطهیر خودمون اینقدر بد شدیم که با مغز کوچکمون تصمیم میگیریم که حتی با تظاهر کلاه سر خداوند و امام حسین هم بزاریم اونوقت در حالی که خشکسالی بیداد میکنه سیل میاد آتش سوزی و بیماریهای عجیب میاد بازم نمیفهمیم که نتیجه اعمال خودمونه و پی به قدرت خداوند نمیبریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها