کارشناس مسائل بین الملل:

آمریکا و اروپا نگران روابط خوب ایران با چین هستند

کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: آمریکا و اروپا نگران هستند که ایران روابط خوبی با چین برقرار کنیم.

آمریکا و اروپا نگران روابط خوب ایران با چین هستند

سید محمد مرندی در پیش نشست دومین کنفرانس بین المللی مطالعات چین ، گفت: کسانی که مخالف رابطه ایران و چین هستند دو گروه می باشند یک گروه تحت تاثیر شایعات هستند و یک گروه هم سرباز غربی ها می باشند مانند رسانه های فارسی زبان خارج از کشور.

وی افزود: گستردگی رابطه ایران و چین خیلی کمتر از رابطه چین با کشورهای همسایه ایران است . رابطه ما نسبت به این کشورها بسیار محدود است.

این استاد دانشگاه در رابطه با قرار داد 25 ساله با چین گفت: در این زمینه سایر کشورهای همسایه پیش از ما چنین اقداماتی را انجام داده بودند البته چین در رابطه با قرارداد 25 ساله مایل نبود که این موضوع آشکار شود. جمهوری اسلامی ایران طی 8 سال گذشته تلاش زیادی برای حل مشکلاتش کرد.

مرندی خاطر نشان کرد: ما برجام را امضا کردیم اما اوباما و ترامپ پایبند به برجام نبودند طی ماههای اخیر هم آمریکا و اروپا چیزی را از ایران طلب می کنند که دیگر نمی توان نام آن را برجام گذاشت.

وی افزود: ایران باماندن در برجام، علی‌رغم خروج یک‌طرفه آمریکا، حسن نیت خود را به جهان نشان داد، اما نباید با محدودکردن خود برای برقراری رابطه با چند کشور، از ظرفیت‌های سایر کشورهای جهان غافل ماند.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: چین قدرت اصلی اقتصادی در جهان می شود که نباید از او غافل شد مشکل اصلی ما با چین این است که از این کشور اصلا شناخت کافی نداریم. این کنفرانس باید کمک کند تا جامعه نخبگان و حتی عموم واقعیات روابط با چین را بشناسند.

مرندی در ارتباط با مسائل مطرح شده در خصوص قرارداد با چین گفت: جمهوری اسلامی ایران سرسختانه از استقلال خود پاسداری می کند. من به آقای ظریف گفتم وقتی قرارداد 25 ساله امضا شود حتی موافقان او هم به او حمله خواهند کرد. حلقه اصلی معترض نشین انتقاد صادقانه ندارند.

این استاد دانشگاه گفت: آمریکا و اروپا گلوی ما را گرفته اند و نگران این هستند که ما روابط خوبی با چین برقرار کنیم. امیدوارم در این کنفرانس راهکارهایی برای تقویت رابطه ایران و چین ارائه شود و خطرات بالقوه برای کشور را هم گوشزد کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • اشك
    0

    از اين بغض بميريد . قابل توجه مخالفان برقراري ارتباط ايران با چين

  • مش جمعه
    0

    کل تبادلات اقتصادی شما با چین کمتر از تبادلات یک ایالت آمریکا با چین هست.چقدر مزخرف میگی. ای دروغگویان شماها بخاطر فروش نفت به چین هورالعظیم را خشک کردید و خوزستان را به این روز انداختید.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      واقعا گه تا ادمهای بی اطلاعی چون تو هستند وضع چنین است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟