چه کسی وزارت کشاورزی را نجات می دهد؟ / از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تا خوش اخلاق ترین فرد وزارتخانه

از آنجایی که عصر جنگ غذا و آب است، وزارت جهادکشاورزی پر اهمیت می شود، دولت رئیسی کار سختی در این حوزه دارد و باید وزیری عمل گرا انتخاب کند تا در این جنگ نا برابر پیروز میدان شود.

چه کسی وزارت کشاورزی را نجات می دهد؟ / از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تا خوش اخلاق ترین فرد وزارتخانه

صادرات و واردات محصولات کشاورزی، به روز کردن کشت، خرید تضمینی کالاهای استراتژیک، خودکفایی در کالاهای ضروری، تنظیم بازار، عبور از خشکسالی، پرداخت خسارت های مثل سیل، سرمازدگی و ترغیب به کشت و زرع از مهمترین اقداماتی است که انتظار می رود وزارت کشاورزی در دستور کار خود قرار دهد و انتخاب وزیر این وزارتخانه باید به دور از سیاسی بازی و سهم خواهی گروه های سیاسی باشد.

در شرایطی که کمتر از 20 روز تا رئیس جمهور شدن رئیسی باقی نمانده است، اسامی مختلفی برای نشستن بر کرسی وزارت جهادکشاورزی به گوشی می رسد از رئیس کمیسیون کشاورزی تا "خوش اخلاق ترین فرد وزارتخانه"؛ اسامی که رنگ و بوی سیاسی کاری و سهم خواهی دارند.

در روزهای اخیر نام افرادی نظیر سید جواد ساداتی نژاد رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، علیرضا بزرگی مدیر عامل سابق مجمع تشکل های کشاورزی کشور و مدیر عامل هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام، حجت الله عبدالملکی معاون کمیته امداد، داود دانش جعفری معاون اموراقتصادی و دارایی دولت دهم و برخی از معاونین و مدیران قبلی و فعلی وزارت جهاد کشاورزی از جمله آقارضا فتوحی و حتی کاظم خاوازی وزیر فعلی کشاورزی برای دور جدید وزارت جهاد کشاورزی مطرح است.

اسامی مختلفی برای نشستن بر کرسی وزارت جهادکشاورزی به گوشی می رسد از رئیس کمیسیون کشاورزی تا "خوش اخلاق ترین فرد وزارتخانه"؛ اسامی که رنگ و بوی سیاسی کاری و سهم خواهی دارند

در این میان به نظر می رسد شانس فتوحی برای رسیدن به وزارت کشاورزی بیش از دیگران باشد، او رییس کمیته کشاورزی ستاد سحر ابراهیم رییسی بود که سابقه معاونت وزیرجهاد کشاورزی در دولت دوم محمود احمدی نژاد را دارد و همواره از او به عنوان"خوش اخلاق ترین فرد وزارتخانه" یاد شده است. خاوازی نیز کمترین شانس را دارد چرا که او را ضعیف ترین وزیر کشاورزی پس ازانقلاب می دانند.

وزارت کشاورزی در 43 سال گذشته فراز و فرودهای بسیاری داشته که هر فردی بخواهد سکانداری آن بر عهده بگیرد باید از سابقه آن مطلع باشد. وزارت جهاد كشاورزی وظایفی چون سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت، امور پژوهش، آموزش وترویج كشاورزی، امور منابع طبیعی و آبخیزداری، امور زیر بنایی كشاورزی وتوسعه روستایی، امور كشاورزی دام و آبزیان، امور حمایتی بخش كشاورزی، امور بازرگانی در بخش كشاورزی داردهمچنین وزارت جهاد كشاورزی موظف است تا به منظور حمایت از تولیدكنندگان قیمت تضمینی خرید محصولات كشاورزی را با موافقت وزیر ‌جهاد كشاورزی تعیین و با خرید به موقع تولیدات داخلی و جلوگیری از توزیع بی‌موقع محصولات وارداتی كشاورزی و تنظیم بازار در‌حمایت از تولیدكنندگان اقدام كند.

اولین وزیر کشاورزی ایران را ترک کرد

اولین وزیر این وزارتخانه علی‌محمد ایزدی فارغ التحصیل در رشته اقتصاد كشاورزی از آمریكا در مقطع دكتری بود در واقع او وزیر دولت موقت بود و توانست در برابر فشارهای همه‌جانبه و جو سنگین ساخته شده چپ‌گرایی اكثر انقلابیون كه مایل بودند زمین‌های كشاورزی بیش از هفت هكتار كه بعد از اصلاحات ارضی شاه برای مالكان مانده بود نیز تقسیم شود؛ مقاومت سرسختانه‌ای كرد. ایزدی در انتخابات دوره نخست مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز نامزد شد اما حمله عده‌ای ناشناس، غارت و به آتش كشیده شدن ستاد انتخاباتی‌ وی سبب شد تا پس از انتخابات، برای مسافرتی كوتاه و دیدن خانواده‌اش به آمریكا برود اما در آنجا ماندگار شد و پس از آن به كانادا رفت و تاكنون در آنجا ماندگار شده است.

عباس شیبانی در دولت شورایی عهده دار وزارت کشاورزی شد، او دکتری عمومی داشت اما چون عضو شورای انقلاب بود و آیت الله بهشتی او را به عنوان وزیر کشاورزی انتخاب می کند، مورد تایید امام (ره) قرار می گیرد. شیبانی در انتخابات ریاست جمهوری دوم، رقیب محمدعلی رجایی و در انتخابات پنجم ریاست جمهوری، تنها رقیب آیت الله هاشمی رفسنجانی بود وی در هفتمین همایش چهره های ماندگار به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.

اجرای طرح تات از سوی وزیر اصلاح طلب

محمد سلامتی دو دوره وزیر کشاورزی کابینه های شهید رجایی و میرحسین موسوی بود، این وزیر اصلاح طلب اقداماتی چون تدوین برنامه‌ 19 ماده‌ای برای تحول و دگرگونی در سیاست های وزارت كشاورزی، تشكیل مراكز خدماتی در روستاها و دهستان ها و اعزام متخصصان به آنجا و ارائه تحقیقات طرح جدیدی به نام «تات» (تحقیق، آموزش، و ترویج) را در کارنامه خود ثبت کرده است. با آغاز جنگ و تحریم ها، مشکلات متعددی این وزارتخانه را به چالش کشید که می توان به اصلاحات ارضی، قانون كار، قانون تعاونی‌ها و قانون بیمه‌ی بیكاری اشاره کرد که سلامتی مدافع آن ها بود اما مخالفانش او را به باد انتقاد می کشیدند.

حل و فصل زمین ها مصادره ای

سال های پایانی دفاع مقدس همزمان بود با حضور عباسعلی زالی در وزارت کشاورزی، دوره ای پر‎‏مسئولیت و دشوار كه تامین و تضمین مایحتاج غذایی مردم به عنوان وظیفه مهم این وزارتخانه بود، قانون گذاری زمین های واگذار شده در 1365 از دیگر اقدامات وزارت كشاورزی در این دوره محسوب می شود كه باعث شد به هشت سال بلاتكلیفی و وضعیت نامشخص مالكیت برای زمین های مصادره ای و ملی شده پایان داده و فضای قابل اطمینانی برای مالكان زمین ها و كشتكاران ایجاد شود.

ادغام دو وزارتخانه؛ از کلانتری تا حجتی

وزیر كشاورزی در دولت‌های اول و دوم اكبر هاشمی رفسنجانی و سه سال نخست دولت اول محمد خاتمی عیسی کلانتری با تحصیلات دكتری فیزیولوژی و بیوشیمی محصولات زراعی از دانشگاه ایالتی آیوا آمریكا بود. او اعتقادی به خودکفایی در محصولات استراتژیک نداشت و تمایل بسیاری به واردات محصولات کشاورزی داشت از این رو مورد انتقاد مخالفان قرار می گرفت. کلانتری هم‌اکنون به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست فعالیت می‌کند.

ادغام 2 وزارتخانه جهادسازندگی و كشاورزی در دولت محمد خاتمی عاملی بود که کلانتری وزارت کشاورزی را رها می کند و محمود حجتی روی کار می آید، او طرح كلان افزایش تولید را تدوین و اجرا کرد، قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد و نخستین جشن خودكفایی در در دوره وزارت محمود حجتی در كابینه دوم اصلاحات برگزار شد. مهمترین انتقاد به حجتی ناتوانی در تنظیم بازار كالاهای اساسی و ناكارآمدی در كنترل قیمت‌ ها بود.

ایران به باشگاه صادرکنندگان گندم پیوست

محمدرضا اسكندری وزیر کشاورزی دولت اول احمدی نژاد بود، او پس از گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان مجلس هفتم شماره تلفن همراه خود را در رسانه ملی اعلام كرد تا با كشاورزان ارتباط مستقیم داشته باشد. یک سال پس از تصدی اسکندری مجلس طرح استیضاح او را کلید زد، هر چند که نمایندگان به برکناری وزیر رای ندادند هر چند که واردات گسترده، انتصاب های نامناسب و انتشار آمارهای تبلیغاتی و خلاف واقع از جمله انتقادات نمایندگان به اسکندری بود. صادرات نخستین محموله مازاد گندم در دوره وزارت اسکندری رخ داد و ایران به باشگاه صادركنندگان گندم پیوست.

گره هدفمندی به کشاورزی

صادق خلیلیان وزیر کشاورزی دولت دوم احمدی نژاد شد مهمترین اتفاق در دوره وزارت خلیلیان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود به دنبال اجرای این قانون 7.3 درصد از یارانه های حامل های انرژی در بخش كشاورزی حذف شد، محصولات تولیدی خاصیت رقابت پذیری با محصولات خارجی را از دست دادند و خودكفایی در بخش كشاورزی از میان رفت.

بازگشت حجتی به وزارتخانه/خاوازی ضعیف ترین وزیر

با رویه کار آمدن حسن روحانی ، محمود حجتی بار دیگر بر صندلی وزارت کشاورزی نشست، او در دولت دوم تدبیر و امید نیز توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد، اما نمایندگان به دلایلی چون عدم توانایی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی، عدم اجرای الگوی کشت و عدم حمایت جدی از کشاورزان، عدم توجه به صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و مواردی دیگر به دنبال استیضاح حجتی بودند که با پذیرش استعفایش از سوی رئیس جمهور، استیضاح از دستورکار مجلس دهم خارج شد و وزارت کشاورزی به دست کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و تریج کشاورزی افتاد. نزدیک به یک سال از آغاز فعالیت کاظم خاوازی در وزارت جهاد کشاورزی می گذرد و دومین وزیر کشاورزی دولت روحانی بنا بر روایت آمار و ارقام، یکی از بدترین عملکردها را در بخش کشاورزی و دام کشور از خود به جای گذاشته است.

در ابتدای سال ۹۹ ماجرای معدوم شدن جوجه ها و انتشار فیلمهای گسترده آن در شبکه های اجتماعی انگشت اتهام را به شدت به سمت مدیریت ضعیف وزارت جهاد برده بود، بلاتکلیفی موضوع تنظیم بازار در دولت روحانی، وضعیت نامشخص وزارت صمت و ضعف مدیریت کاظم خاوازی و مدیرانش در وزارت جهاد کشاورزی بازار مرغ و تخم مرغ وارد بحران بی سابقه ای شد.

اکنون کار برای وزیر کشاورزی دولت رئیسی سخت شده است و مردم منتظرند فردی روی کار بیاید که قیمت محصولات کشاورزی از میوه تا مرغ و تخم مرغ را مدیریت کند و از سوی دیگر انگیزه کشت در کشاورزان برای خودکفایی در محصولات استراتژیک را افزایش دهد.

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • اوسا
    0

    حالا هر کی هم بیاد میگه (( من ویرانه ای را تحویل گرفتم)) و آخرش خواهد گفت(( فکر نمیکردم انقدر ویرانه باشه))

  • سام
    0

    با سلام به مجموعه خبر فوری یکی از عوامل توسعه در همه دنیا وجود رسانه ازاد و مستقل با قدرت تحلیل و کارشناسی دقیق.امیدوارم بدانید مشکلات امروز بخش کشاورزی پیامد وجود آخرین فرد در مسولیت یا جایگاه یک وزارتخانه نیست.ما در برابر قلم و نوشته و تحلیل مان در مقابل خدا و ایندگان و مردم مسوول هستیم.بنده از کارشناسان سابق یکی از نهادهای نظارتی که علاقه مند به مباحث محیط زیست و زمین و کشاورزی هستم و برای عرایضم هیچ انگیزه ای جز بیان حقایق ندارم عرض میکنم آقای خاوازی در مدت کوتاه مسولیت وزارتخانه،کارهای زیربنایی و غیر پوپولیستی زیادی انجام داده اند.اگه میخواهید به کشور خدمت کنید لطفا در انجام امر رسانه و خبر،مطالعه بفرمایید.مثلا اگه دقیقتر بررسی میکردین متوجه میشدین سبب اصلی مشکلات حوزه کشاورزی در دو سال اخیر عمدتا متاثر از مصوبات غیر کارشناسی شورای هماهنگی اقتصادی بوده که مسولیت سیاست گذاری و نظارت بر سفره مردم در این بخش را بدون کمترین پشتوانه قانونی و کارشناسی به وزارت صمت محول کرد.امر سباستگذاری را با تصمیمات خلق الساعه و غیر علمی نمیشود سامان داد.لذا لطفا در قضاوت راجع به افراد،و درج اینگونه اخبار که ممکن است منجر به روی کار آمدن افراد ضعیف شود،قبلا همه جوانب را ببینید.اینکه به صورت مبهم و کلی و بدون ارایه کوچکترین سند و مدرک فلان فرد را ضعیف یا کارامد معرفی کنیم با هیچ منطق رسانه ای همخوانی ندارد ص.م.ن استاد دانشگاه.حامی رسانه آزاد و مستقل

  • ایرانی
    0

    فقط رضا شاه کبیر ایران را نجات میدهد .

  • فاطمه
    0

    گویا رئیسی خان کار سختی در همه حوزه ها داره ولی روحانی نداشت ؟ فروش نفت بشکه 110 دلار تا 130 دلار احمدی نژاد خوش شانس و پول حرام کن به بشکه ای سی دلار رسید اونم به صفر میل کرد و فقط صادرات قاچاق بقول الکی دور زدن تحریم و به واقعیت ندید گرفتن امریکا بود بین 300 الی 500 بشکه در روز که بخش اعظم آن توفحه و پیش کشی بود برای اسدخان سوریه و لبنان و ونزویلا کمونیست . رئیسی فقط یک راه دارد با اقلیم آب و هوای ایران آن هم کمتر به چرخه طبیعی آب و هوا دست ببرد دخالت نکند و با ورود ادوات به روز دنیا از پمپ آب بگیر انواع ادوات کشاورزی از جمله تراکتورهای کم مصرف و قوی و محکم و به روز و زیر ساخت کشاورزی و جلوی کشت های آب بر حداقل تا صد سال ممنوع بگیرد / و با افزایش ناخالصی ملی و درآمد ارزشمند که فقط از راه فروش نفت و گاز ... چون صادرات مانند عربستان و قطر عراق بدست میاد و بارور کردن ریال ایران چون ریال با ارزش عربستان کویر که در برابر ایران یک دهم درآمد زا نیست عربستان نه زمین درستی دار نه بارش درستی نه ملتی با توانایی عقلی و شعور و کاربلد و کارکن ایرانی لذا قدم رئیسی باید با دوستان مروت با دشمنان مدارا و سریع برجام احیاء و قانون پالرمو پول شویی اجرایی و مدارس هم باید بخشی از دستورالعمل جهانی 2020 را در ایران تدریس بشود مثلا مادران و پدران و فرزندان بدانند هرگز کودک و نوجوان دختر و پسر خود را حتی با برادر خود تنها در منزل و یا ...نمی گذارند و نه گفتن و نمیام به بچه ها یاد بدهند تا مورد ازار و اذیت جنسی و سوء استفاده مواد مخدر قرار نگیرند این چند کار رئیسی بکند خداوند جایگاهش را بهشت برین قرار می دهد امین یا رب العالمین من اللتوفیق صلوات بر محمد و ال محمد ص بفرست یادمان باشد ما از رئیسی معجزه نمی خواهیم ولی دلار زیر ده هزار تومانی حداقل کاری است که رئیسی انجام ندهد خادم نیست

  • ناشناس
    0

    تا زمانی سیاست و جناح بازی در انتخاب افراد نقش دارد وضع همین خواهد بود متاسفانه در طی این جهار دهه افراد بیسواد در راس مضادر امور بوده اند و پدر مملکت و مردم را دراوردند و هنوز هم طلبکارند و هرس میزنند همچنان در راس باشند.

  • دن کیشوت
    0

    چه کسی وزارت کشاورزی را نجات می‌دهد؟معلوم است دیگر،پرسیدن ندارد، جناب آیت الله،سردار دکتر مهندس،سعید محمد،دانشمند جوان و مغز مدیریتی جهان! بحث نکن

  • نسل سوخته ۱۳۶۰
    0

    خیانت خیانت است/ به ملت خیانت میکننپ/ یک درصد برنج کار جنوب به منافع ۹۹ درصد خیانت میکنند و اما سیاسی کار بجای برنج کاری میگوید شلتوک! دم خاینان می بینند! سدسازی کتوقف گنید/ باید امایش سرزمینی شود/ کویر کردن لاو گاس! از مدرکفروشی تا برنج کاری در جنوب

  • غم خوار وطن
    0

    چرا از پرفسور محمدی ترکاشوند استفاده نمیکنند؟؟ نخبه ی کشاورزی ایران... کسی که کشور های خاورمیانه و اروپایی در به در دنبالشن... فقط باید نخبه ها رو فراری داد؟؟ فقط با اسم کار دارند ن با سواد

  • حجت نجفی
    0

    سلام به نظر من وزیر کشاورزی باید دارای چند ویژگی خاص باشد 1 باید مدیریت منابع را خوب درک کرده باشد مثلا یک سال پیاز نایاب شود سال بعد از کشته زیاد فاسد و دور ریخته شود 2 باید آینده نگر و پیش بینی بکند مثلا زمانی که جوجه را معدوم کردند بداند که دو ماه بعد کمبود گوشت مرغ زیاد است 3 باید برای اصلاح رفتار کشاورزان و به روز رسانی نوع تولید برنامه داشته باشد 4 برای خود کفایی تولید کننده برنامه داشته باشد مثلا معنی ندارد تولیدر کننده برق باشد در صورتی خودش با امکانات میتواند برق تولید کند و...

  • رضا زینی وند
    0

    دکتر فتوحی یکی از بهترین و مخلص ترین نیروی های وزرات جهاد کشاورزی است که سابقه درخشانی در رده های مختلف مدیریتی از ریاست سازمان تا معاونت وزیر را در کارنامه خود دارد و یقیناً با انتصاب ایشان وزرات جهاد کشاورزی از این وضعیت اسفبار خارج خواهد شد..

  • حسن مختاري
    0

    با سلام دكتر فتوحي فردي شايسته و لايق براي مقام وزارت مي باشد.

  • طهورا
    0

    خاوازی و دارودستش اصلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

  • کارشناس وزارت جهاد کشاورزی
    0

    سلام به نظر من دکتر فتوحی هم آدم سالم و پاکدستیه هم متخصص. ایشون تمام مراحل رو پشت سر گذاشتن تا به این مرحله رسیدن آسانسوری نیومدن که حداقل40 کشور جهان برای عقد قرارداد های کشاورزی سفر کرده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها