داستان تلخ غرق شدگی در پشت سدهای ایلام/ تفریحی که بی‌صدا جان می‌گیرد

هرساله با فرارسیدن فصل گرما شاهد بروز حوادث ناخوشایندی در حاشیه سدهای استان ایلام هستیم که بی‌توجهی جوانان به تابلوهای شنا ممنوع و نبود سالن‌ های استخر در برخی نقاط استان دلیل بروز این حوادث تلخ است.

داستان تلخ غرق شدگی در پشت سدهای ایلام/ تفریحی که بی‌صدا جان می‌گیرد

رودخانه‌ها، سدها و محیط‌های آبی باوجود زیبایی‌ها و آرامشی که دارند، برای افرادی که محتاط نباشند و اقدام به شنا و آب‌تنی در این مناطق کنند خطر غرق‌شدگی را در پی دارد، بطوریکه همه‌ساله شاهد بروز حادثه در اطراف سدها و رودخانه‌های استان ایلام هستیم.

شنا در سد خطرات بسیار زیادی دارد و این مخاطرات سبب می‌شود، برخی افراد، حتی شناگران حرفه‌ای نیز در آب پشت سدها جان خود را از دست دهند.

نبود استخر در برخی مناطق

یکی از جوانان ایلامی گفت: جوانان علاقه بسیاری به ورزش شنا دارند اما متأسفانه نبود استخر در مناطق مختلف سبب شده برخی از جوانان حاشیه سدها را برای انجام این ورزش مفرح انتخاب کنند.

کوهی بابیان این‌که احداث استخر در تمامی شهرستان‌های استان می‌تواند جوانان را از رودخانه‌ها و حاشیه‌های سدها دور کند اضافه کرد: متأسفانه ضعف زیرساخت‌های ورزشی و فرهنگی جهت پر کردن اوقات فراغت جوانان سبب شده برخی افراد با شنا در مناطق ناامن جان خود را به خطر انداخته و به استقبال مرگ بروند.

لزوم نصب تابلو و فنس کشی اطراف سدها

فروتن یکی دیگر از جوانان ایلامی با اشاره به این‌که شنا و آب‌تنی یکی از جذابیت‌های فصل تابستان است افزود: متأسفانه برخی از جوانان به دلایل مختلف اقدام به شنا در آب رودخانه‌ها، سدها و غیره می‌کنند که با بی‌احتیاطی دچار حوادث ناگواری می‌شوند.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از غرق‌شدگی شناگران در حاشیه سدها، رودخانه‌ها و غیره باید مسئولان نسبت به نصب تابلو و فنس کشی اطراف سدها اقدام نمایند تا شاهد بروز حوادث تلخ نباشیم.

بی‌توجهی به تابلوهای شنا ممنوع

علی پوراحمد گفت: با توجه به فصل گرما از مردم می‌خواهیم که از آب‌تنی در رودخانه‌ها و دریاچه سدها پرهیز کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام با اشاره به 4 مورد غرق‌شدگی در رودخانه‌های استان ایلام از ابتدای سال جاری گفت: بخشی از حاشیه سدهای استان ایلام فنس کشی شده اما به دلیل صعب‌العبور بودن، فنس کشی برخی مناطق امکان‌پذیر نیست.

وی به نصب تابلوهای ورودممنوع و شنا ممنوع در اطراف سدها اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی افراد بدون توجه به این هشدارها و بریدن فنس ها اقدام به شنا در حاشیه سدها می‌کنند.

بیشترین آمار غرق‌شدگی مربوط به سد ایلام

این مسئول بابیان این‌که نباید در دریاچه سدهای مخزنی اقدام به شنا کرد افزود: لغزندگی حاشیه مخازن سدها، مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف این مخازن ممکن است سبب بروز حادثه برای شناگران شود.

پوراحمد همچنین به اختلاف دمای لایه‌های آب سدها اشاره کرد و افزود: لایه‌‌های زیرین آب سدها بسیار سرد است و ورود ناگهانی شناگران به این لایه‌ها ممکن است سبب سکته یا اسپاسم عضلانی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام با تأکید بر اینکه رودخانه‌ها و حاشیه سدها مکان مناسبی جهت شنا و آب‌تنی کردن نیست افزود: بیشترین آمار غرق‌شدگی استان در حاشیه سد چم گردلان ایلام گزارش‌شده است.

پوراحمد در پایان از هم استانی‌ها درخواست کرد از شنا و آب‌تنی در حاشیه سدها و همچنین رودخانه‌ها خودداری کنند تا شاهد وقوع حوادث ناگوار نباشیم.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها