اصطلاح «حقوق بشر آمریکایی» زخمی بر جسم و روح مسلمانان

ایالات متحده خود را به عنوان «چراغ راهنمای حقوق بشر» معرفی می کند اما تحت سایه این «چراغ راهنما»، پدیده ریشه دار تبعیض نژادی در آمریکا نمایان شده است.

اصطلاح «حقوق بشر آمریکایی» زخمی بر جسم و روح مسلمانان

طیف گسترده ای از مسلمانان وقتی به اصطلاح «حقوق بشر آمریکایی» بر می خورند فقط تبعیض و آزار و اذیت به ذهنشان متبادر می شود. ایالات متحده نه تنها اراده و توانایی حل مسئله تبعیض نژادی جدی مسلمانان در کشور خود را ندارد، بلکه مداخله گرایی را به نام حقوق بشر انجام می دهد و در همه جا جنگ را به راه انداخته و فاجعه ای برای مسلمانان فراهم آورده است.

نزدیک به دو دهه از حادثه «11 سپتامبر» می گذرد و هنوز با مسلمانان آمریکایی برخوردهای ناشایستی صورت می گیرد به گونه ای که ترس، تهدید و جاسوسی غیرقابل قبولی را تحمل می کنند. به طور خلاصه می توان جنایات تنفرآمیز در آمریكا علیه مسلمانان همچنان بالاست.

در عین حال، ترسیم منفی چهره مسلمانان بر اساس «نژادپرستی» در آثار سینمایی و فرهنگیی بر تبعیض، خصومت و خشونت علیه مسلمانان و جوامع آنها افزوده است.بر اساس گزارش ها، در میان پردرآمدترین فیلم های سال 2017 تا 2019 در ایالات متحده، انگلستان و استرالیا، مسلمانان اکثراً به عنوان انسان های حاشیه نشین، قاتل و مهاجم معرفی می شوند. در کمتر از 10 درصد فیلم ها مسلمانان نقش های مثبت را بازی می کنند.

آمریکا تنها کشور جهان است که حکم «ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان» را اعلام کرده، اگرچه تلاش می کند تا چهره ای بین المللی شامل انواع نژادی ها و با همزیستی مسالمت آمیز از خود معرفی کند، اما همچنان جریان ریشه دار برتری سفیدپوستان را در خود جای داده است.

ایالات متحده در رفتار با مسلمانان خارجی، بارها استانداردهای دوگانه ای را برای جستجوی منافع شخصی تحت نام حقوق بشر در پیش گرفته است. اگرچه همواره مدعی بوده که رفاه مسلمانان را در نظر دارد، اما از ابتدای قرن جاری میلادی، ایالات متحده تحت عنوان «مبارزه با تروریسم» در افغانستان، عراق، لیبی و سوریه جنگ هایی را به راه انداخته و تلفات ده ها میلیون نفری از مسلمانان غیر نظامی بیگناه را برجای گذاشته است.

«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در آوریل امسال برای رهایی از باتلاق 20 ساله «جنگ با تروریسم»، تمرکز بر «اهداف استراتژیک جدید» و جمع آوری انرژی سیاسی برای انتخابات میان دوره ای سال آینده، خروج کامل ارتش آمریکا از افغانستان قبل از 11 سپتامبر را اعلام کرد. از «آمدن بدون اعلام» تا «رفتن بدون خداحافظی» امروز، این طولانی ترین جنگ در تاریخ آمریکا در افغانستان چه چیزی بر جای گذاشته است؟ بر اساس آمار و ارقام پروژه «هزینه جنگ» که توسط دانشگاه «براون» در ایالات متحده منتشر شد، از سال 2001 یعنی شروع جنگ در افغانستان در مجموع باعث شده 241 هزار نفر کشته شوند که بیش از 71 هزار نفر از این آمار غیرنظامیان بودند.

اصطلاح «حقوق بشر آمریکایی» زخمی بر جسم و روح مسلمانان_fororder_src=http___news.hnr.cn_jdt_201209_W020120917292698755065&refer=http___news.hnr

عراق یکی دیگر از مناطق آسیب دیده در کنار افغانستان است. در این جنگ که از سوی شورای امنیت سازمان ملل مجاز نبود و جامعه جهانی به شدت با آن مخالفت کرد و ایالات متحده فقط با بهانه یک بطری کوچک «پودر لباسشویی» دولت صدام را به اتهام داشتن سلاح های کشتار جمعی سرنگون کرد، تعداد کشته شدگان غیرنظامی بین 200 هزار تا 250 هزار تخمین زده شده است که بیش از 16 هزار نفر به طور مستقیم توسط ارتش ایالات متحده کشته شدند و حدود 2.5 میلیون نفر آواره و مجبور به پناهندگی شدند.

سوریه را باید قربانی بعدی آمریکا در میدان های جنگی تحمیلی این کشور به حساب آورد. تا پایان سال گذشته، بحران سوریه باعث شد 387 هزار کشته و 6.7 میلیون بی خانمان شوند؛ خسارات اقتصادی تا 1 تریلیون یورو تخمین زده می شود و حدود 13.4 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. ارتش آمریكا به تازگی و در واقع روی کار آمدن بایدن، دومین حمله هوایی خود را در مرز سوریه-عراق انجام داد كه بار دیگر باعث شد غیرنظامیان از جمله كودكان، جان خود را از دست بدهند.

آمریکا در خصوص درگیری میان اسرائیل و فلسطین چندین مرتبه با اجماع اعضای شورای امنیت مقابله کرده و با نادیده گرفتن کشتار مسلمانان نوار غزه به تنهایی در سازمان ملل به نفع اسرائیل رای داده و در واقع عدالت جهانی و اخلاقی انسانی را به سخره گرفته است.

علاوه بر این، در طول همه گیری ویروس کرونا، ایالات متحده همچنان به تحریم کشورهای اسلامی مانند ایران و سوریه ادامه داد که منجر به افزایش مشکلات انسانی در این کشورها شده است.

ایالات متحده اغلب نقش «حافظ حقوق بشر» را بازی می کند، خود را قاضی اخلاقی می داند و درباره «نظم بین المللی مبتنی بر مقررات» صحبت می کند اما در مقابل در امور حقوق بشر سایر کشورها را مداخله می کند و مشکلات جدی حقوق بشر خود را کاملاً نادیده می گیرد.

در چهل و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل که در حال برگزاری است، نقض حقوق بشر در ایالات متحده توسط نمایندگان کشورهایی از جمله چین، ایران، ونزوئلا، بلاروس، سوریه و سایر کشورها افشا و مورد انتقاد قرار گرفته است. آمریکا در واقع، بزرگترین ویرانگر امور بین المللی حقوق بشر است. ایالات متحده اغلب «چماق حقوق بشر» را در دنیا تکان می دهد، اما این تنها ابزاری نیست که برای دفاع از سلطه طلبی خود استفاده می کند.

منبع: رادیو بین المللی چین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها