آیا عربستان در آتش سوزی بزرگ در امارات دست دارد؟

به نظر می رسد ماجرای آتش سوزی جبل علی به نوعی یک اخطار به امارات به حساب می آید.

آیا عربستان در آتش سوزی بزرگ در امارات دست دارد؟

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، انفجار بزرگی بامداد پنجشنبه در بندر «جبل علی» امارات عربی متحده روی داد. این انفجار منجر به آتش سوزی بزرگی شد. مقامات دبی گفتند آتش سوزی در نتیجه انفجار یک کانتینر در داخل کشتی در بندر جبل علی بود. این حادثه، تلفات انسانی نداشت.

بندر جبل علی که توسط بنادر بین المللی دبی اداره می‌ شود، بزرگترین بندر خاورمیانه است و علاوه بر دارا بودن یک منطقه آزاد صنعتی، کارخانه دوبال به عنوان یکی از بزرگ ترین کارخانه های آلومینیوم در خاورمیانه را در خود جای داده است. منطقه جبل علی در فاصله 30 کیلومتری از مرکز شهر دبی واقع شده است.

آتش سوزی مهیب بندر جبل علی توجه همه را به خود جلب کرد و در نهایت مشخص شد که جریانی در پس آن است.

این روزها تنش میان امارات عربی متحده و همسایگان عرب اش مخصوصا عربستان سعودی به شدت افزایش یافته و این تنش در جلسه اوپک پلاس کاملا مشهود بود.

برای اولین بار امارات در مقابل تصمیم برادر بزرگتر خود یعنی عربستان سعودی ایستاد و از پذیرش توافق اوپک برای حفظ سطح تولید امتناع کرد، طرحی که عربستان سعودی پشتیبان آن بود و اصرار داشت که باید اجرایی شود.

پس از تحریم های آمریکا علیه ایران، و برای پوشش کمبود نفت ایران در بازار، عربستان سعودی تولید خود را بالا برد ولی به دلیل سقوط قیمت ها مخصوصا در دوران کرونا به جای اینکه سود کند، ضرر کرد.

با توجه به اینکه عربستان سعودی هر چه ذخیره مالی داشته طی سال های گذشته برای راضی نگه داشتن ترامپ و تامین هزینه های جنگ یمن خرج کرده این روزها این کشور شدیدا به درآمد نفتی خود محتاج می باشد.

طبق یکی از مطالعات پژوهشی، امارات عربی متحده جزو معدود کشورهای منطقه می باشد که توانسته شرایط زیربنایی اقتصادی متنوعی را برای خود ایجاد کند که حتی اگر فروش نفت اش هم متوقف شود هیچ مشکلی نداشته باشد.

برخی باور دارند عربستان سعودی مخالف برقراری رسمی روابط سیاسی فیما بین امارات عربی متحده و رژیم اسرائیل بود و اصرار داشت که امارات عربی متحده و بحرین برای تقویت موضع شورای همکاری خلیج فارس هر گونه برقراری رابطه ای را منوط به توافق جمعی اعضای این شورا کنند.

از سوی دیگر امارات عربی متحده با رویکردی که عربستان سعودی در جنگ یمن اتخاذ کرده و پایانی برای آن در نظر نگرفته مخالف می باشد، و همین جریان موجب به وجود آمدن چندین درگیری میان طرفداران عربستان سعودی و امارات در یمن شد.

البته امارات باور دارد که در یمن به اهداف خود یعنی کنترل بنادر و گذرگاه های حساس یمن رسیده و نیاز ندارد که بیش از این درگیر جنگ یمن شود، به همین دلیل هم از حدود یک سال پیش تا به حال دیگر نیروهای وابسته به امارات عربی متحده در بسیاری از جنگ ها مشارکت فعال نداشتند و امارات تعداد زیادی از نیروهای خود را از جبهه های جنگ در یمن خارج کرد تا عربستان در این جنگ تنها بماند.

مساله دیگری که شاید موجب تشدید اختلاف فیما بین عربستان و امارات شده این است که عربستان به صورت یک جانبه ائتلاف ایجاد شده بر علیه قطر را شکست و با قطر رابطه برقرار کرد و توقع داشت که سه کشور دیگر عربی یعنی امارات، بحرین و مصر از عربستان تبعیت کنند اما امارات و بحرین حاضر نشدند که از نظر برادر بزرگتر تبعیت کنند.

مصر هم که منافع اقتصادی اش اقتضا می کند روابط حسنه ای با قطر داشته باشد (حدود یک میلیون کارگر مصری در قطر کار می کنند) بسیار سریع به عربستان پیوست؛ امری که موجبات ناراحتی امارات و بحرین را ایجاد کرد، چرا که این دو توقع داشتند بازگشت رابطه با قطر منوط به تصمیم جمعی چهار کشور باشد.

البته مصری ها هم گله دیگری از امارات دارند و آن این است که برخی شرکت های اماراتی در حال سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های اسرائیلی که در حال ساخت سد النهضه می باشند، و عملا بودجه احداث این سد توسط سرمایه گذارهای اماراتی تامین می گردد.

بسیاری تصور می کردند که برقراری رابطه فیما بین امارات و رژیم اسرائیل فقط در سطح شعار باقی بماند اما امروزه مشاهده می کنیم که طرفین تلاش دارند که این روابط را تحکیم بخشند؛ امری که به سلیقه دیگر همسایگان امارات خوش نمی آید.

نکته دیگری که موجبات اختلافات فیما بین عربستان و امارات را ایجاد کرده این است که علیرغم دشمنی عربستان سعودی با ایران و اصرار آن بر اینکه همه کشورهای عربی باید روابط خود با ایران را قطع کنند، اما امارات روابط اقتصادی خود با ایران را طی چند سال اخیر حفظ کرد و همچنین هیات های امنیتی و سیاسی متعددی از امارات به ایران و بالعکس سفر کردند تا موجبات برقرار ماندن روابط فیما بین و حسن همجواری را فراهم کنند، رسما هم امارات رابطه خود با ایران را قطع نکرد و فقط سفیر خود را برای مشورت از ایران فرا خواند.

پس از تغییر دولت در آمریکا هم روابط فیما بین «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و شاهزاده «محمد بن زاید» ولیعهد امارات به سردی گروید چرا که محمد بن زاید محمد بن سلمان را مجاب کرده بود که همه تخم مرغ های خود را در سبد ترامپ قرار دهد و در نهایت با شکست ترامپ موضع عربستان و امارات در سیاست خارجی آمریکا با تزلزل مواجه شد.

شکست نتانیاهو در انتخابات فلسطین اشغالی هم همه حساب کتاب های این دو را به هم زد چون اینها روی نفوذ نتانیاهو در لابی های صهیونیستی آمریکا حساب باز کرده بودند و چون شدیدا از نتانیاهو حمایت کرده بودند مخالفان نتانیاهو نسبت به اینها موضع منفی دارند و محمد بن سلمان بیشترین متضرر این ماجرا شده و پس از به قدرت رسیدن بایدن در آمریکا مشاهده می کنیم که حضور وی در مجامع سیاسی بسیار کمرنگ تر از قبل شده است.

به هر صورت به نظر می رسد ماجرای آتش سوزی جبل علی به نوعی یک اخطار از طرف برخی همسایگان امارات به این کشور به حساب می آید که نمی تواند خارج از جمع همسایگان خود در منطقه گام بردارد و همه زیربناهایی که برای بقا بدون نفت و بدون همسایه ها روی آن حساب باز کرده می توانند در یک شبانه روز در آتش بسوزند.

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها